کد مطلب: 

238706

آنچه در نشست‌های تخصصی سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گذشت/ (+تصاویر)

سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور مسؤولان شهری، معاون علمی ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای 18 و 19 آذرماه سال جاری در محل برج میلاد برگزار شد که شاهد برپایی نشسست ها و کارگاه‌های تخصصی با محوریت موضوع این رخداد بود.
آنچه در نشست‌های تخصصی سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گذشت/ (+تصاویر)

به گزارش خبرنگار سیتنا، سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور مسؤولان شهری، معاون علمی ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد که شاهد برپایی نشسست ها و کارگاه‌های تخصصی با محوریت موضوع این رخداد بود.

گزارش سیتنا از این نشست‌های تخصصی در حوزه تهران هوشمند در ادامه آمده است:

خدمات داده محور اولویت دارد

نشست تخصصی چالش‌های اشتراک گذاری و تبادل داده‌های شهری از نشست‌های روز اول این همایش بود که دکتر محمد فرجود، رئیس سازمان فاوای شهرداری تهران در آن به ایراد سخن پرداخت.
وی، گفت: یکی از اقدامات ما در سازمان فاوا ارائه خدمات داده محور بوده که به لحاظ فنی و تجاری دارای اهمیت زیادی است.؛ بنابراین بر اساس نیازهای کسب و کارها، APIها را ارائه کردیم. طبیعتا برخی از این API ها مثل حوزه پرداخت و حمل و نقل با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند.
 
فرجود، اظهار کرد: این آغاز کار ما در حوزه کلان داده‌هاست. نگهداشت و پردازش داده‌ها کار بزرگ و پیچیده‌ای است و دانشگاهیان در این حوزه اهمیت دارند؛ چراکه دانش استفاده از داده‌ها و بلوغ در این زمینه در سطوح مختلف مدیریتی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد.

باید برای جابه‌جایی داده‌ها همفکری کنیم

همچنین بهاره آروین عضوشورای راهبردی تهران هوشمند در این نشست، اظهار کرد: اینطور تصور می‌شود که داده‌ها جزو دارایی‌های سازمانی است و به همین‌خاطر جابه‌جایی داده‌ها باید ذیل یک سری تعاملات و بر مبنای منافع صورت بگیرد. تا وقتی درمورد این مساله همفکری نکنیم و راه‌حلی پیدا نشود، در این زمینه راه به جایی نخواهیم برد.

اطلاعات شخصی مسافران را به کسی نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگار سیتنا، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ از سخنرانان دیگر این نشست بود که گفت: اسمارت دیتا، داده‌ای است که به صورت هوشمندانه تفکیک می‌شود، به این معنا که ما داده‌هایی را می‌توانیم به اشتراک بگذاریم که حاوی اطلاعات شخصی مسافران و رانندگان نباشد. از دیدگاه قانونی هم اجازه این کار را نداریم.
 
وی، خاطرنشان کرد: اسنپ از منظر حقوقی این اجازه را دارد که تنها اطلاعات پردازش شده ترافیکی را در اختیار نهادهای درخواست‌کننده قرار دهد، اما تا کنون هیچ نهادی این درخواست را از ما نداشته است.

کسب‌وکارها اطمینان داشته باشند که ما از آنها حمایت می‌کنیم

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور خبرداد: طبق ماده ۵۸ قانون تجارت الکترونیکی، ذخیره، پردازش و یا توزیع «داده‌پیام»های شخصی مبین ریشه‌های قومی یا نژادی، دیدگاه‌های عقیدتی، مذهبی، خصوصیات اخلاقی و «داده‌پیام»های راجع به وضعیت جسمانی، روانی و یا جنسی اشخاص بدون رضایت صریح آنها به هر عنوان غیر قانونی است.
 
وی، افزود: ما پیشنهاد دادیم بستری ایجاد شود که میان معاونت فضای مجازی دادستانی و کسب‌وکارها تعامل آنلاین برقرار شود تا ارائه گزارش‌های تخلف از این قانون تسهیل شود.
جاویدنیا، اظهار کرد: کسب‌وکارها اطمینان داشته باشند که ما از آنها حمایت می‌کنیم و درصورت درخواست داده‌پیام‌های حساس از سوی هر نهادی بدون دستور قضائی خاص و ویژه با آن نهاد برخورد لازم صورت می‌گیرد.

شهر هوشمند اقتصاد دیجیتال را سامان می‌دهد

به گزارش خبرنگار سیتنا، یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل در نشست تخصصی چگونگی تاثیر اقتصاد دیجیتال بر شکل گیری تهران جدید در سومین همایش تهران هوشمند، گفت: در فضای شهر هوشمند، اقتصاد دیجیتال قرار است درآمدها و منافع را افزایش و در نهایت هزینه‌ها را کاهش دهد.
 
وی ادامه داد: یکی از مباحث در حوزه اقتصاد دیجیتال، چالش کاهش سرمایه‌گذاری است، متاسفانه حاکمیت در کشور ما به سرمایه‌گذاری علاقه‌مندی زیادی ندارد.
 
رضاخواه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که خیلی هم منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد و در نهایت همه راه‌ها برای کسب، سرمایه به اپراتورها ختم می‌شود.

عقب ماندگی‌های کسب و کار را جبران کرده‌ایم

علی یقطین سرپرست مرکز تهران هوشمند هم در این نشست گفت: شهرداری چندسالی دیر وارد حوزه کسب وکار شده و اما در همین مدت کوتاه چندگام بلند برداشته که تا حدی این عقب‌ماندگی را جبران کرده است.
 
او ادامه داد: یکی از خدماتی که شهرداری بعنوان متولی حوزه شهرهوشمند درحال انجام آن است فعال کردن محیط‌هایی برای ارائه کسب و کارهای هوشمند در فضاهای پر رفت وآمد مثل ایستگاه‌های مترو برای شهروندان است.

به گفته یقطین، شهرداری نباید به شکل تخصصی وارد حوزه کسب وکارها شود، بلکه باید فضا و حمایت‌های لازم را برای این امر محقق کند. شهرداری خیلی دنبال درآمدزایی نیست، بلکه بیشتر بدنبال سودرسانی به شهروندان و ایجاد فضایی سالم‌تر برای زندگی شهروندان است.

اقتصاد دیجیتال باید در همه ارکان حاکمیت دخیل شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، علی فیروزی رییس مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی در این نشست گفت: اقتصاد دیجیتال شاید فقط کسب و کارهای اینترنتی و الکترونیکی نباشد و شاید در لایه بالاتر موضوعی به نام اقتصاد هوشمند داشته باشیم و این نوع اقتصاد قرار است خودش را در تمامی ارکان حاکمیت دخیل کند و با تسهیل کارهایی که در حاکمیت اتفاق می‌افتد، در حکمرانی مثبت خودنمایی کند.
 
علی فیروزی ادامه داد: امروز در کشور ۱۲۶ هزار ماده قانونی داریم که به صورت دایمی با هم در تضاد است، در نتیجه جلوی رشد کسب وکارها گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: ناشناخته بودن این نوع کسب و کار برای حاکمیت، دوباره درگیر قوانین و ضوابط جدید خواهد شد و یا در همان اول کار از حرکت بازایستاده و در ادامه نمی‌تواند خود را شکوفا کند.

شهر هوشمند با تعامل شهروند و حاکمیت شکل می‌گیرد

نیما نامداری معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا در نشست تخصصی چگونگی تاثیر اقتصاد دیجیتال بر شکل‌گیری تهران جدید گفت: اگر نهادهای دولتی می‌خواهند در پروژه شهر هوشمند موفق باشند باید خود را جای شهروند قرار دهند.
 
به گفته وی، تفاوت بین بخش خصوصی و دولتی در این است که بخش خصوصی از دیدگاه شهروندان به نیازها و موضوعات روزمره نگاه می‌کند و تلاش می‌کند به ایده‌هایی برسد که ضمن اینکه منفعت مالی برایشان داشته باشد، مشکلات شهروندان را هم مرتفع کند، اما بخش دولتی به علت ملاحظات سیاسی، محدود بودن منابع و موضوع‌های دیگر نمی‌تواند دارای چنین دیدگاهی باشد.

بررسی رویکردهای اپلیکیشن‌های شهروندی

در ابتدای نشست تخصصی بررسی اپلیکیشن‌های شهروندی، محمد جواد رجائیان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ضمن تعریف اپلیکیشن شهروندی به دسته‌بندی این اپلیکیشن‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیتنا، رجائیان در این زمینه اظهار کرد: اپلیکیشن‌های شهروندی به اپلیکیشن‌هایی اشاره دارد که بتواند نیازهای یک شهروند را به شکل جامع پاسخ دهد؛ این نیازها نیازهای مربوط به امور شهری و نیازهای مربوط به مواجهه با حاکمیت هستند.
 
رجائیان گفت: در زمینه اپ‌های شهروندی دو‌ رویکرد وجود دارد. در رویکرد اول ایجاد لایه ارتباطی، زیرساخت داده‌ای و خدمات‌دهی به عنوان وظیفه حاکمیتی در نظر گرفته می‌شود و در رویکرد دوم دولت تنها نقش نظارتی خواهد داشت و توسعه و خدمات‌دهی به کسب‌و‌کارها واگذار می‌شود.

اپلیکیشن‌های خرید و حمل و نقل محبوبیت بیشتری دارند
 
محمد عین‌القضات مدیر اپلیکیشن شهر من، در نشست تخصصی بررسی اپلیکیشن‌های شهروندی، به بررسی روند توسعه اپلیکیشن‌های شهروندی و نمونه‌های موفق جهانی پرداخت.

عین‌القضات با بررسی اپلیکیشن‌های شهروندی مربوط به کسب‌وکارهای خصوصی به این جمع‌بندی رسید که در میان این اپ‌ها، خدمات مبتنی بر حمل و نقل، نقشه و خرید محبوبیت بیشتری دارند.

جواد عامل مدیرعامل استارتاپ مسیریاب نشان در نشست تخصصی بررسی اپلیکیشن‌های شهروندی سخنانش را با تمرکز بر اپلیکیشن نشان و تاریخچه رشد این اپ در کنار ضرورت ارایه چنین اپ‌هایی در ایران پیش برد.

عامل از دشواری‌ها و پیچیدگی‌های تعامل با نهادهای عمومی در گذشته گفت و اشاره کرد که در حال حاضر این فرآیند بسیار تسهیل شده‌است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، مجتبی سادات مدیر اجرایی الوپیک در این نشست با اشاره به رویکردهای مختلف نسبت به حضور دولت و نهادهای عمومی در عرصه اپلیکیشن‌های هوشمند گفت: باید فرهنگ مردم در این زمینه در نظر گرفته شود و تجمیع خدمات که قرار باشد در اختیار نهادهای دولتی قرار بگیرد ممکن است با فرهنگ حفظ حریم خصوصی در تضاد قرار بگیرد.

سادات پیشنهاد داد شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی امکان حضور کسب‌وکارهای خصوصی و خدمات تخصصی را فراهم آورند.

استفاده از ۵۰ هزار سنسور IoT در هوشمندسازی سئول

کنگ یول لی، دبیر کل سازمان WeGO در نشست تخصصی شهرهای هوشمند آسیایی، گفت: سئول شباهت‌های بسیاری با تهران دارد. این شهر مانند تهران با کوه‌ها محاصره شده، جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر دارد و با چالش‌های بسیاری رو به رو است.
 
وی، ادامه داد: استفاده از ۵۰ هزار سنسور IoT و ۴۶۰ سیستم متصل اطلاعاتی برای جمع آوری داده‌ها، استفاده از اتوبوس‌های شبانه، توسعه داده‌های باز برای دستیابی به اهداف اجتماعی و اقتصادی و تحلیل داده‌ها در زمینه‌های مختلف که منجر به رونق کسب و کارها شده از جمله اقدامات ما برای رفع چالش‌های سئول است.

تشریح نقاط قوت شهر هوشمند گازیانتپ ترکیه

شاهین چتین، نماینده شهر هوشمند گازیانتپ ترکیه در این نشست تخصصی، اظهار کرد: گازیانتپ بیش از ۲میلیون نفر جمعیت داشته و شهری تاریخی و صنعتی است. شهروندان در این شهر می‌توانند به سادگی از زمان حرکت وسائل نقلیه عمومی آگاه شوند. تولید انرژی پاک از پسماند، تسهیلات هوشمند برای توانیابان شهر و استفاده از دوچرخه های اشتراکی از ویژگی های این شهر است.

اشتراک‌گذاری تجربیات هوشمندسازی در اولویت است

شهریار آل‌شیخ، معاون برنامه‌ریزی شهردار مشهد در نشست تخصصی شهرهای هوشمند آسیایی گفت: چالش‌های شهرهای مختلف، اولویت‌های آنها را برای حرکت به سمت هوشمندسازی مشخص می‌کند.

به گفته وی دسترسی آزاد به اطلاعات و زیرساخت‌های هوشمند تکنولوژیک، جزئی از پیش فرض‌هاست اما اشتراک‌گذاری تجربیات این حوزه میان دستگاه‌ها و شهرهای مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.

شهر هوشمند بر عوامل انسانی تکیه دارد
 
فرانس آنتوان ورماست، در این نشست، اظهار کرد: می‌توانم سه شهر سنگاپور، دبی و ابوظبی را به عنوان نمونه های موفق شهرهای هوشمند آسیایی نام ببرم. در این شهرها چند نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است. توجه به زیست پذیر بودن شهرها، اقتصاد و حکمروایی هوشمند، دسترس پذیر کردن تکنولوژی ها برای شهروندان، تمرکز بر بلاک چین و دانش داده ای قوی مهمترین دلائل موفقیت این شهرهاست.
 
وی، گفت: از نظر من شهر سونگدو تجربه ناموفقی در هوشمندسازی است‌. شهرهایی که نمی‌توانند مشارکت و احساس تعلق شهروندان را برانگیزند و بیش از اندازه بر تکنولوژی صرف تمرکز می‌کنند به طوری که فاکتورهای انسانی در آنها نادیده انگاشته می‌شوند، تجربه های ناموفق در هوشمندسازی هستند.

اقتصاد پسماند با هوشمندسازی معنا می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهدی جلیلی قاضی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست تخصصی مدیریت هوشمند پسماند، گفت: بیش از ۷۵ درصد از تفکیک پسماند به‌صورت غیراصولی و غیررسمی یا به‌عبارتی تفکیک در مقصد انجام می‌شود. تفکیک اصولی باید از مبدأ صورت بگیرد اما در حال حاضر زیرساخت‌های تفکیک از مبدأ کافی و مناسب نیستند.
 
وی، افزود: سرانه ۷۰۰ گرم برای هر شهروند تهرانی از میانگین جهانی پایین‌تر است. این در‌حالی است که زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و جمع‌آوری پسماند بیش از نیاز است و این باعث سوق دادن شهروندان به افزایش تولید زباله می‌شود.

جلیلی قاضی‌زاده، گفت: در کنار توجه به چالش فرم مخازن، نیاز داریم که بیشتر به تفکیک از مبدأ بپردازیم تا کاهش تولید زباله. از سوی دیگر تا وقتی اقتصاد پسماند سامان نگرفته باشد، اساسا هوشمندسازی مدیریت پسماند معنایی نخواهد داشت.

با شرایط مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم

حسن پسندیده مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست، گفت: ما با شرایط مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم. در هر حوزه چه اقدامات روبنایی و چه اقدامات زیربنایی باید به مرحله عمل برسند و صرف برنامه‌ریزی کافی نیست.
 
وی، افزود: مدیریت پسماند نیازمند فرهنگسازی و افزایش مسئولیت ‌پذیری اجتماعی در میان شهروندان است. از جمله دلایل عدم تحقق اهداف قانون مدیریت پسماندها در کشور، باید به عدم وجود ضمانت اجرائی حقوقی و قانونی مشخص برای ملزم کردن دستگاه‌ها به انجام وظایف و تکالیف مقرر اشاره کرد.و ایجاد فضایی سالم‌تر برای زندگی شهروندان است.

نخستین موضوع درباره عدم قطعیت 5G، «فرکانس» است

در دومین روز همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، مرتضی طاهری‌بخش در نشست تخصصی عدم قطعیت های توسعه نسل پنجم ارتباطات در شهرهای هوشمند ، با بیان اینکه جای خرسندی است که پیش از ورود و فراگیری تکنولوژی 5G ، با برگزاری نشست های تخصصی به فکر آماده و فراهم سازی شرایط مواجهه با این فناوری هستیم، اظهار کرد: نخستین موضوع درباره عدم قطعیت ها، بحث «فرکانس» است.
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول افزود: براساس آنچه در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی 2019 نهایی شده، رگولاتوری ها باید طیف پیوسته 80-100 مگاهرتز را در باند 3.5 گیگاهرتز و حداقل باند یک گیگاهرتز را برای باندهای موج میلیمتری در نسل پنجم در نظر بگیرند؛ در غیر این صورت شبکه 5G جان نخواهد گرفت.

وی بحث دیگر را در ارتباط با زیرساخت ها دانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه پایداری 5G نزدیک به صد درصد و قرار است سرویس های پرریسکی بر بستر آن ارائه شود، باید به مقوله زیرساخت ها اهمیت ویژه ای داد؛ برآورد می شود اجرای پایلوت این نسل را تا 2021 – 2022 و توسعه فراگیر آن را تا 2024 – 2025 داشته باشیم.

طاهری بخش رساندن فیبر به محل سایت های ارتباطی، تجمیع دیتاسنترها و تعامل 5G با دیگر نسل های قبلی را از جمله دیگر مباحث لازم برای ورود به این تکنولوژی عنوان کرد و گفت: گذشته از تمامی این موارد، سرویس های اپراتورها مبتنی بر تقاضاست و تا زمانیکه صنعت تقاضایی برای استفاده از ظرفیت های 5G نداشته باشد، اپراتورهای ارتباطی برای رفتن به سمت 5G ترغیب نخواهند شد.

معاون فنی و توسعه شبکه شرکت ارتباطات سیار ایران در  ادامه  سخنانش و در پاسخ به سوال مدیر پنل مبنی بر ضرورت سرمایه گذاری مشترک اپراتورها برای ورود به 5G یادآور شد: باید سیاست های تشویقی در این زمینه وجود داشته باشد تا این مهم محقق شود.

وی افزود: سرمایه گذاری مشترک را می توان در قالب دو مدل ایجاد شرکت مشترک یا اجاره زیرساخت های فراهم شده توسط سرمایه گذاری ثالث، پیش برد و در مباحث مرتبط با فرکانس هم می توان RAN Sharing را به اجرا گذاشت.

طاهری‌بخش تصریح کرد: با این حال چشم انداز روشنی برای همکاری اپراتورها حول  محور این تکنولوژی قائل نیستیم، مگر اینکه رگولاتوری سیاست های تشویقی نظیر کاهش تسهیم درآمدش از 31 به 5 درصد یا تخصیص فرکانس بیشتر به اپراتورها را پیاده سازی کند.

بررسی موانع، مشکلات و ابهامات 5G
 
فرهاد توکل، سرپرست اداره سیاستگذاری مرکز تهران هوشمند هم در این نشست، گفت: هوشمند سازی در قالب 5G کاربردهای زیادی داشته اما موانع، مشکلات و ابهامات زیادی نیز برای رسیدن و بهره مندی از این فضا وجود دارد.

کارشناسان دیگر در این نشست نیز موافق این مهم بوده و دلایل متعددی همچون نبود زیرساخت، نبود قوانین حمایتی، عدم توجیه سرمایه گذاری، چالش های فرهنگی، نبود استاندارهای اولیه در کشور را از دلایل عدم قطعیت این توسعه دانسته و به تحلیل و بررسی آنها پرداختند.

همکاری با شهرداری کلانشهرها در قالب داده‌های اطلاعاتی فراهم است

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست فاوای کلانشهرها هم با حضور امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و نمایندگان فاوای کلانشهرهای اراک، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد و همدان و همچنین با حضور هیئتی از نظام صنفی رایانه ای کلانشهرهای کشور در حاشیه سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار شد.

در این نشست، پیرامون همکاری‌های مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و شهرداری های کلانشهرها و فرآیندهای تبادل داده برای ارائه سرویس‌های یکپارچه گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

امیر ناظمی در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ساختار کاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و اشاره به مدل تبادل داده‌ای میان بخش‌های مختلف در دولت گفت: فکر می‌کنم در حوزه امنیت اطلاعات می‌توانیم با شهرداری کلانشهرها همکاری‌های خوبی داشته باشیم. شهرداری کلانشهرها می‌توانند از داده‌هایی که API های آن در حال طراحی و در اختیار دولت است، استفاده کنند.

تقدیر از حرکت شهرداری کلانشهرها به سمت هوشمندسازی
 
محمد فرجود در نشست فاوای کلانشهرهای کشور با تقدیر از حرکت شهرداری کلانشهرها به سمت هوشمندسازی گفت: تقریبا این حرکت در تمامی کلانشهرها آغاز شده و این نشان از توجه شهرداری‌ها به مسئله هوشمندی و بسیار مثبت است. البته باید بیشتر از این تلاش کرد به‌ویژه در حوزه اشتراک‌گذاری تجربیات و داده‌ها اهمیت بسیار دارد و بدیهی است که یک نسخه واحد برای همه شهرها مناسب نیست و هر شهری بر اساس نیازها و چالش‌های خود برنامه‌ریزی کند.

رسول سرائیان دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این نشست با ابراز خشنودی از فرصت ایجاد شده برای تبادل نظر میان بخش خصوصی و شهرداری ها گفت: اتفاقی که در سازمان فاوای شهرداری تهران افتاده بسیار قابل توجه است. این تحولات در حوزه ساختار، تجمیع داده ها و مدل توسعه هوشمندی بسیار بزرگ است و بخش خصوصی آماده همکاری در همه این حوزه ها با کلانشهرهاست.

انتشار شاخص روزانه شاخص آلودگی هوا مختص تهران است
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، محسن ‌پور سید آقایی در نشست تخصصی مدیریت هوشمند ترافیک، گفت: به جز تهران هیچ شهر دیگری شاخص آلودگی هوا را به‌صورت روزانه منتشر نمی‌کند. مثل آلودگی، شاخص ترافیک روزانه هم باید منتشر شود و اعداد و ارقام ارائه شده در این شاخص‌ها برای مردم قابل‌ فهم باشد.

وی، گفت: مهم‌ترین مزیت این کار ایجاد یک خواست عمومی در مردم است تا همه شهروندان از میزان ترافیک آگاه خواهند بود و این آگاهی به بهتر شدن وضعیت می‌انجامد.

توان تولید مسیریاب های مطلوب را داریم
 
افشین شریعت میهمنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این نشست، گفت: ما با استفاده از دستاوردهای دانشگاهی می‌توانیم چیزی فراتر از مسیریاب‌های خارجی به شهروندان ارائه دهیم.

وی افزود: شبکه‌هایی که ما می‌توانیم در ایران با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های شبکه تلفن همراه داشته باشیم، این امکان را می‌دهد که به‌عنوان مثال طول سفر با توجه به شبکه داده‌ها با دقت بیشتری صورت بگیرد.

با دوربین های ثبت پلاک می توان به تحلیل ترافیک رسید
 
سارا بوربور، سرپرست مرکز آمار و رصد شهری در این نشست گفت: با استفاده از داده‌های دوربین‌های ثبت پلاک می‌توان به ماتریس‌های چندبعدی تجزیه و تحلیل ترافیک رسید اما این حقیقت وجود دارد که معماری صحیحی برای رصد داده‌ها وجود نداشته و به همین خاطر پردازش آنها دشوار شده است.

به گفته وی فاوا با هدف خدمت‌رسانی به شهروندان از همکاری متخصصان برای تسهیل پردازش داده‌ها استقبال می‌کند.

تعیین شاخص پایش ترافیک باعث وحدت رویه می‌شود

معمارنژاد، مدیر مهندسی ترافیک شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در این نشست، گفت: تعیین شاخص پایش وضعیت ترافیک باعث ایجاد زبان مشترک بین نهادهای درگیر با مدیریت حمل‌ونقل می‌شود.

وی، اظها کرد: شاخص‌های فعلی ترافیک تهران شامل طول ترافیک سنگین، حجم تردد، سرعت متوسط، تعداد سفر در حمل‌ونقل همگانی، سطح سرویس معابر است.

روزانه ۲۰۰ میلیون نقطه جی.پی.اس تجمیع می کنیم
 
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپ‌سی در نشست تخصصی مدیریت هوشمند ترافیک، افزود: تپ‌سی در روز ۲۰۰ میلیون نقطه GPS تجمیع می‌کند که از طریق رانندگان به آن دسترسی پیدا می‌کند.

وی، گفت: این میزان داده بیش از حدی است که برای به دست آوردن شاخص‌ها جهت مدیریت کلان شهری است و نیمی از این میزان هم برای این کار کافیست. پس مشکلی در میزان داده نداریم و مهم این است که چطور از این داده استفاده کنیم و تبادل داده چطور با نهادهای قانون‌گذار و دولتی انجام می‌پذیرد.

آرزوهای محال با حضور بخش خصوصی محقق شده است
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، مهدی وحدت‌کار، عضو هیئت عامل سازمان تاکسیرانی و مدیر ‌پنل در نشست تخصصی مدیریت هوشمند ترافیک، خاطرنشان کرد: خیلی از مسائل از جمله دریافت بازخورد از مسافران که برای ما در تاکسیرانی حکم آرزو را داشت، با ورود بخش خصوصی به حوزه حمل‌ونقل، تبدیل به واقعیت شده که این امر با اتکا به تکنولوژی تحقق یافته است.

وی، گفت: این واقعیت ضمن آشکار کردن ضرورت تعامل بخش خصوصی و دولتی، نقش رگولاتوری نهادهایی مثل شهرداری را نقض نمی‌کند.

پروژه‌های خرد شهری را می‌توان تامین مالی جمعی کرد

نشست تخصصی فناوری بلاک چین و تاثیر آن در تامین مالی جمعی پروژه‌های شهری در سالن شماره چهار مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

 در ابتدای این نشست حسام مقصودلو مشاور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بحث خود را با موضوع تامین مالی جمعی در شهرداری تهران آغاز کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌های خرد شهرداری در محلات را می‌توان با این شیوه‌های تامین‌ مالی جمعی پیش برد.

شهروندان باید در تامین مالی جمعی همکاری داشته باشند

مهدی رزمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان سرمایه‌گذاری در این نشست به برخی چالش‌ها در حوزه تامین‌مالی جمعی پرداخت.

تامین مالی جمعی باعث اعتماد شهروندان می‌شود
 
ولی الله فاطمی مدیر نشست تخصصی فناوری بلاک چین و تاثیر آن در تامین مالی جمعی، افزود: فراهم آوردن امکان تامین‌مالی جمعی وابسته به جلب اعتماد شهروندان است تا در این مسیر شهرداری بتواند درآمدهای آینده خود را پیش‌فروش کند و به این شکل بتواند درآمد را به شکل شفاف صرف توسعه کند.

محدودیت‌های داده‌ای نقش مهمی درهوش مصنوعی دارد
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، مهدی خلیق رضوی ‌بنیان‌گذار اولین شتاب‌دهنده هوش مصنوعی در ایران در نشست تخصصی هوش مصنوعی در خدمت شهر، هوش مصنوعی را ابزاری خنثی دانست که کاملا وابسته به نوع استفاده از آن است.

خلیق رضوی به محدودیت‌های فعلی در استفاده از هوش مصنوعی پرداخت وبا اشاره به این که کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت اهمیت زیادی دارد، بخش مهمی از محدودیت‌های این حوزه را ناشی از محدودیت‌های داده‌ای دانست‌.

شهر هوشمند را باید با تعریف شهر وکارکردهایش تعریف کرد
 
در این نشست تخصصی روح‌الله رحمانی رییس هیات مدیره شرکت دیجی‌کالا نکست، موضوع هوش مصنوعی در شهر را با تکیه بر مفهوم شهر بررسی کرد.

وی گفت: در این بحث پیش از آنکه نیازمند تعریف شهر هوشمند باشیم باید ابتدا به یک تعریف دقیق از شهر و کارکردهایش بپردازیم.

رحمانی گفت: پس از تعریف شهر و در نظر داشتن نیازهای ما در شهر می‌توانیم به طراحی شهر هوشمند برسیم.

رییس هیات مدیره شرکت دیجی‌کالا نکست افزود: باید در نظر داشت که همین حالا هم سرویس‌هایی چون اسنپ، تپسی یا دیجی‌کالا بخشی از خدمات هوشمند شهری هستند.

فناوری و هوش مصنوعی ابزارهای هوشمندی هستند
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، مسعود زمانی مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته فناپ در نشست تخصصی هوش مصنوعی در خدمت شهر به ریشه‌های موضوع و بحث کلی درباره شهر و سبک‌ زندگی در شهر پرداخت.

زمانی در تعریف ایده‌آل یک شهر هوشمند گفت: نمی‌توان یک ایده به عنوان بهترین نمونه شهر هوشمند تعریف کرد و چنین تعریفی وابسته به شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. تکنولوژی و هوش مصنوعی صرفا ابزاری است در خدمت پیاده‌کردن ایده‌های ما براساس ویژگی‌های بومی.

استارتاپ‌ها از فضای شهری و عمومی بی‌خبرند
 
 امیر کشمیری بنیان‌گذار استارتاپ‌هایی چون بارکد که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند در نشست تخصصی هوش مصنوعی در خدمت شهر گفت: اساسا استارتاپ‌ها هیچ اطلاعی از کاربردهایی که می‌توانند برای نهادهای عمومی و شهر داشته باشند، ندارند.

کشمیری افزود: در فضای شهر تهران می‌شود با استفاده از اطلاعات نهادهای عمومی کارهای بسیار متنوعی کرد اما فعالان این حوزه از این امکان‌ها آگاه نیستند یا نسبت به این همکاری‌ها بی‌اعتمادند.

اپراتورها نقش مهمی در اینترنت اشیا دارند
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در نشست نقش اینترنت اشیاء در شهر هوشمند که در «سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند» با حضور کارشناسان این حوزه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، از نقش اپراتورها در خصوص تاثیر اینترنت اشیاء بر شهر هوشمند سخن گفت.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به پیش‌بینی‌های منتشر شده در زمینه توسعه سریع بازار اینترنت اشیا در جهان، بر لزوم تسهیل شرایط و رفع موانع فعالیت بازیگران این عرصه تأکید کرد و راه‌اندازی سریع شبکه نسل سوم و چهارم اینترنت همراه پس از رفع انحصار توسط دولت را نمونه مشخصی برای آن دانست.

وی همچنین بر آمادگی ایرانسل برای بررسی پیشنهاد شرکت‌های آماده برای فعالیت در عرصه شهر هوشمند تأکید کرد و در عین حال، تحقق این گونه همکاری‌ها را به دلیل گستردگی سطح فعالیت، منوط به ارائه طرح و مدل تجاری مناسب و کامل دانست.

عباسی آرند همچنین در بخش دیگری از سخنانش از ادامه همکاری ایرانسل با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت گاز در زمینه حسگر و کنتور هوشمند گاز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این خدمت در سطح تجاری نیز به مشترکان ارائه شود.

نقش فناوری‌های نوین در شهر هوشمند
 
رسول سراییان دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در این نشست، در خصوص نقش فناوری‌های نوین در شهر هوشمند گفت: در برنامه بیستون که با هدف دوبرابر کردن اندازه بازار فناوری اطلاعات راه اندازی شد، مبحث هوشمند‌سازی شهرها به عنوان یکی از محورهای کلیدی در سازمان نظام صنفی کشور مطرح شده است.

وی به سه موضوع به عنوان نقش شهرداری در این رابطه اشاره کرد و گفت: این موضوعات شامل مدل توافق شهرداری و شرکت‌های سرمایه گذار،.فرهنگ سازی درون سازمانی شهرداری و در نهایت نقش مردم در این مدل از کسب و کار می‌شود.

مهمترین هدف اقتصاد دیجیتال حمایت از تولید داخلی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر شاه منصوری درنشست تخصصی نقش اینترنت اشیاء درشهر هوشمند گفت:سه کارگروه امسال شروع به فعالیت کردند که یکی از این کارگروه‌ها IoT است.

به گفته وی که به نمایندگی از مهدی محمدی دبیر ستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی شرکت کرده بود، مهم ترین هدف ستاد اقتصاد دیجیتال حمایت از تولید داخلی است که این موضوع در جهات مختلفی از جمله فرهنگ‌سازی و توسعه دانش در مرحله‌های مختلف وحمایت از مراکز نوآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حوزه فناوری‌های جدید شرکت‌های ناموفق زیاد داریم
 
علی رحمانپور بنیانگذار و مدیرعامل لینک‌ اپ در این نشست، با اشاره به نامفهوم بودن نقش اپراتورهای مخابراتی و نهادهای حاکمیتی و نقش شراکت در حوزه اینترنت اشیاء گفت: درحال حاضر مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که فناوری‌های جدیدی ارائه کرده‌اند، اما با توجه به اینکه فناوری خوبی ارائه کردند موفق نبودند.

به گفته وی در همین نقطه نقش شراکت و اسسپانسر پررنگ می‌شود و در صورتی که قرارداد مشخص و روشنی وجود داشته باشد، اسپانسرهم تمایل به همکاری پیدا می‌کند.

اولین قدم برای شناخت مسیرهای دوچرخه را برداشته‌ایم
 
ریحانه صفاری، مدیر پروژه تهیه اپلیکیشن دوچرخه و نماینده شرکت Move Mobility در نشست تخصصی استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی در توسعه دوچرخه‌سواری (اپلیکیشن دوچرخه)، گفت: اپلیکیشن دوچرخه یک ابزار است و توسعه دوچرخه‌سواری تنها با این ابزار ممکن نیست اما برای قدم اول اتفاق خوبی است که منجر به شناخت مسیرهای شهری برای دوچرخه‌سواران می‌شود.

وی ادامه داد: اپلیکیشن دوچرخه قابلیت مسیریابی در سه فاز ایمن، سریع و جذاب را دارد و همچنین امکان دوچرخه‌سواری در مسیرهای متداخل با مسیرهای حمل‌ونقل شهری نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. این اپلیکیشن در ۴۴۰ شهر دنیا بهره‌برداری شده و با برگزاری کمپین‌های متنوع برای توسعه دوچرخه‌سواری اقدام کرده است.

اپلیکیشن دوچرخه می‌تواند سبک زندگی شهروندان را تغییر دهد
 
یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل تهران در این نشست تخصص، اظهار کرد: اپلیکیشن دوچرخه می‌تواند ابزاری باشد برای تغییر رفتار و سبک زندگی شهروندان تا گرایش بیشتری به حمل‌ونقل پاک در ترددهای شهری داشته باشند.

وی، گفت: اگر حمایت بخش عمومی و دولتی نباشد، شرکت‌های خصوصی قادر به ارائه سرویس‌های توسعه دوچرخه‌سواری نخواهد بود. این امید را داریم که در آینده نزدیک استفاده از این اپلیکیشن را بتوانیم در شهرهای دیگر کشور نیز داشته باشیم.

قدرت کاربران اپلیکیشن‌ها را نشان داده‌ایم
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، حسین بخشایی، مدیر پروژه تهیه اپلیکیشن دوچرخه و نماینده شرکت راژما در این نشست، گفت: ارائه اپلیکیشن دوچرخه برای شرکت راژمان چالش هیجان‌انگیزی است که بعد از تجربه قدرت کاربران با بهره‌برداری از اپلیکیشن «نشان» جذابیت بیشتری هم پیدا کرده است.

وی، گفت: در اپلیکیشن «نشان» کاربران در مدت زمان کوتاهی به ثبت ۲۰ هزار سرعت‌گیر در سطح شهر کمک کردند و این امید را داریم که در اپلیکیشن دوچرخه هم دوچرخه‌سواران قدرت کاربران را بار دیگر نمایش دهند. برای ما مهم است اپلیکیشین برای بانوان نیز قابل‌استفاده باشد.

بلاک چین به انسان خوشحال نیاز دارد
 
حسین اسلامی، قائم مقام کنسرسیوم ققنوس در نشست تخصصی کاربردهای بلاک چین در شهر هوشمند، گفت: از دید من شهر هوشمند، سبک زندگی با کیفیت بالا و با تصمیمات هوشمند است. بلاک چین بدون انسان‌های هوشمند و خوشحال کاری نمی‌تواند بکند. کار بلاک چین ایجاد زیرساخت شفاف برای داده هاست. هنوز بلاک چین برای ما یک ابزار است.

بلاک چین داده بیمار شهر هوشمند را سلامت می کند
 
مهکامه شریف نژاد، مدیرعامل شرکت پارس بیت در این نشست، اظهار کرد: شهر هوشمند شهری است که سه فاکتور سرعت، امنیت و سهولت را برای شهروندانش فراهم می‌کند. بلاک چین می‌تواند دیتای مریض شهر هوشمند را تبدیل به داده سالم کند تا به کمک شهر هوشمند بیاید. استفاده از داده‌های آلوده شهری که مستقل و منفک است نتیجه ای ندارد‌.

وی، گفت: اگر شهر هوشمند می‌خواهیم باید هوشمندانه تصمیم بگیریم. هنوز در جامعه ما مفهوم بلاک چین جا نیفتاده و دانش کافی در رابطه با آن وجود ندارد. ما در شهر هوشمند خود بیشتر از جذابیت، نیاز به کارآمدی داریم. در این صورت بلاک چین، هزینه های بسیاری را از دوش سازمان‌ها بر می‌دارد.

شهر هوشمند محل تعامل مردم و حاکمیت است
 
هومن صادقی کاجی، معاون نوآوری لوتوس کام در نشست تخصصی کاربردهای بلاک چین در شهر هوشمند، گفت: ما دو تعریف متفاوت درباره شهر دیجیتال و شهر هوشمند داریم. شهر دیجیتال شهری است که حاکمیتش با ابزار دیجیتال سرویس‌هایی را به مردم ارائه می‌دهد. اما شهر هوشمند جایی است که مردم و حاکمیت با یک سری ابزار تعامل می‌کنند. یعنی هم مردم و هم دولت‌ها پلتفرمی مشترک برای سرویس گرفتن و تعامل دارند. رگولاتوری در این حوزه اهمیت بسیاری دارد.

فناوری بلاک چین انحصار را می‌شکند
 
سیاوش تفضلی، مدیرعامل نیلین در این نشست، گفت: هر جا ذینفعانی وجود داشته باشند که نیاز به داده‌های مشترک دارند که باید ضمن استفاده از آن داده‌ها، این اطلاعات در اختیار انحصاری هیچ کدام نباشد، فناوری بلاک چین بسیار کمک کننده است.

بلاک چین مدیریت منابع را اقتصادی‌تر می‌کند
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، پویا کندری، رئیس هیئت مدیره شرکت جهش در نشست تخصصی کاربردهای بلاک چین در شهر هوشمند، گفت: بلاک چین در شهر هوشمند موجب می‌شود در مدیریت منابع، اقتصادی تر عمل کنیم. ما از نظر شهری عقب تر از دنیا هستیم و مشارکت شهروندی پایین تر است. اگر در ازای مشارکت در شهر هوشمند، شهروند تشویق شود، این مشارکت افزایش پیدا می‌کند. در این صورت بلاک چین نقش‌آفرینی می‌کند. از جنبه اقتصادی نیز به این صورت است که همه چیز از طریق عرضه و تقاضا معلوم می‌شود و اگر نقش آفرین سومی این کار را انجام دهد، قواعد بلاک چین را تغییر می‌دهد.

نقشه راه تهران در زمینه هوشمندی رتبه بالایی دارد
 
دبیرکل سازمان جهانی WEGO در کارگاه بین‌المللی نوآوری در شهرهای هوشمند با تاکید بر ظرفیت های تهران گفت: از دید من تهران دارای نقشه راه مشخصی در زمینه هوشمندسازی است که البته نیازمند تلاش بسیاری برای تحقق اهداف این مسیر خواهد بود. ما در عصر جدیدی به اسم عصر هوشمندی بسر می‌بریم و نیاز داریم که نوع نگاهمان به دنیا را تغییر دهیم.

وی گفت: مهمترین ویژگی شهرهای هوشمند، جریان داشتن زندگی شاد و باکیفیت در آنهاست. شهرهای هوشمند می‌بایست نه تنها زیست‌پذیر بلکه بسیار زیبا باشند.

درباره هوشمندسازی سوالات زیادی داریم
 
آرش بهجو معاون توسعه بازار هلدینگ در نشست تخصصی سبک زندگی شهر هوشمند گفت: برای ما یک سوال مطرح شده که برای هوشمند سازی یک شهر، درباره انواع روش، ابزار، مکانیزم، زیرساخت و... صحبت می‌شود ولی اینکه چگونه شهروندان در این شهر زندگی کنند را نمی دانیم و درباره آن صحبتی نمی‌شود.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که شهروندان در شهر هوشمند چه نقشی دارند و آیا این شهر برایشان حکم مدینه فاضله دارد؟

شهروندان باید به شهر هوشمند ورود کنند
 
لنا وفایی مدیرعامل اپلیکیشن پیاده در نشست تخصصی سبک زندگی در شهر هوشمند گفت: باید تلاش کرد تا یک ارتباط دو سویه میان شهر و شهروندان برقرار کنیم و شهر را به عنوان بخشی از خانه خود دیده و از شهر هوشمند امتیازاتی بگیریم.

وی افزود: شهروند شهر هوشمند باید بداند که در کجا برای شهر مفید باشد تا دغدغه شهر هوشمند را مرتفع سازد.

وفایی گفت: از زمانی که مباحث مربوط به شهر هوشمند مطرح شده باید در کنار مواردی همچون زیر ساخت، به مسئولیت شهروندان نیز اشاره شود و شهروند در ساخت شهر هوشمند ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر همراهی شهروندان در شهر هوشمند گفت: شهروند در ساخت شهر دخالت دارد و با طرز فکر خود، مشخص می کند که نیازش چه بوده و در شهر هوشمند به چه صورتی نیازش مرتفع و شهر هوشمند به چه شکلی ساخته شود.

شهر هوشمند باید بومی و ایرانی باشد
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این نشست، گفت: ما در هوشمند شدن با فرهنگ خودمان پیش نرفته ایم. در کشورمان، ریشه های فرهنگی بسیاری وجود دارد که با ابزار و محصولات هوشمند حوزه شهری تفاوت دارد. تکنولوژی به کشور ما وارد شده و ما را از فرهنگ گفت و گو، همنشینی با خانواده و... دور کرده است.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم شهری هوشمند را با محصولات وارداتی داشته باشیم اما ضوابط آن را اجرا نکنیم. در بسیار موارد این همزمانی وجود ندارد و ما را در زندگی با مشکل رو به رو خواهد کرد.

استقرار نوآوری در شهرداری نوآوری می خواهد
 
سهیل کوثری معاون پیگیری ویژه اداره کل دفتر شهردار تهران نشست تخصصی نوآوری درشهر، بازیگران، پلتفرم‌ها و اکوسیستم از نیاز به داشتن یک تصویر مشترک میان ذی‌نفعان شهر سخن گفت.

کوثری افزود: استقرار و نهادینه‌سازی نوآوری در سازمان پیچیده‌ای چون شهرداری خود نیاز به نوآوری و کمک گروه‌های مختلف دارد تا این پارادایم تغییر کند.

فضای فعالیت‌های نوآورانه با تعدد ناظران باز نیست
 
محمود کریمی مشاور مدیرعامل هلدینگ فناپ در این نشست گفت: فضا برای فعالیت‌های نوآورانه بسته است چون نهادهای ناظر بسیار زیادی وجود دارد و همین موضوع موانع زیادی را در مسیر ایجاد کرده است.

مشاور مدیرعامل هلدینگ فناپ افزود: باید در صورت لزوم برخی قوانین را کنار گذاشت تا واقعا امکان کار کردن وجود داشته باشد.

سرمایه‌های سرگردان را به حوزه‌های نوآوری سوق دهیم
 
مهشاد سبحانی مدیرعامل ایده هاب در این نشست درباره شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در ایران گفت: سرگردان‌شدن سرمایه در شرایط فعلی و خروج آن از صنعت امکان استفاده از سرمایه داخلی در حوزه‌های نوآوری را ایجاد کرده است.

سبحانی افزود: علاوه بر سرمایه نیاز به ایده، اشخاص فعال در بخش خصوصی و در نهایت نیاز به حمایت‌ دولت وجود دارد. به این ترتیب در ابتدا یک ایده نوآورانه در مقیاس غیرصنعتی آغاز می‌شود، سپس از طریق سرمایه‌گذار استراتژیک به ابعاد نیمه‌صنعتی منتقل شده و در نهایت باید آن را در ابعاد کلان تجربه کرد.

استارتاپ‌ها سرگشته‌اند
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، طاها عباچی معاون فناوری اطلاعات پرداخت الکترونیک سداد در نشست تخصصی نوآوری درشهر، بازیگران، پلتفرم‌ها و اکوسیستم در زمینه طرح‌های نوآورانه گفت: در این فضا سرگشتگی استارتاپ‌ها کاملا به چشم‌‌ می‌خورد و به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها اساسا ایده درستی از آنچه‌ می‌خواهند انجام دهند ندارند.

عباچی افزود: برای مثال یکی از مشکلات ما با استارتاپ‌ها عدم وجود یک سیستم درآمدی مستقل در طرح‌های ظاهرا نوآورانه است. اغلب باید به‌ استارتاپ‌ها توضیح دهیم نمی‌توانند درآمد خود را از درآمد کسب‌وکار دیگران به دست آورند.

نوآوری بدون شبکه‌سازی ممکن نیست

علیرضا بهزادی مدیرعامل فضای نوآوری شهری هفت و هشت در نشست تخصصی نوآوری درشهر، بازیگران، پلتفرم‌ها و اکوسیستم در زمینه نوآوری شهری گفت: نوآوری شهری نیازمند تفکر غیرخطی و ایفاکردن نقش یک رهبر ارکستر است.

بهزادی درباره شرایط ناکارآمد نوآوری شهری افزود: تفکر مبتنی بر پلتفرم می‌تواند شرایط را تغییر دهد.
به گفته وی نیاز به سرمایه‌ انسانی، اقتصادی، فیزیکی و توانمندی محیطی چهار پایه ضروری هستند، اما با وجود همه این‌ها بدون وجود شبکه‌سازی شهری امکان چندانی برای نوآوری وجود ندارد.

هوشمندسازی خدمات و زیرساخت‌های شهری را یکپارچه می‌کند
 
جابر دانش، مشاور امور شهری سازمان پدافند غیرعامل در نشست تخصصی چالش‌ها و تهدیدهای شهر هوشمند، گفت: مدل‌های ساخت شهر هوشمند به دو صورت است. شهری که به صورت هوشمند ساخته شده و شهرهایی که هوشمند می‌شوند. در این مدل، اصل مهم کیفیت زندگی و شهروندان هستند‌.

وی، خاطرنشان کرد: سه رکن اصلی خدمات شهری، تعداد، تنوع و زیرساخت‌هاست. هوشمندسازی به یکپارچه سازی سرویس‌ها کمک می‌کند. اگر به سمت هوشمندی حرکت کنیم باید داده‌های شهری را به طور مداوم به‌روز رسانی و برای ارائه سرویس‌های کارآمد می‌بایست آنها را همگن کنیم.

امنیت ۱۵۰۰ مرکز دولتی در تهران به پایداری شهر هوشمند منجر می‌شود
 
فتح ا... شمسایی، مشاور شهرسازی سازمان پدافند غیرعامل در این نشست، گفت: تحقق شهر هوشمند مستلزم در نظر گرفتن اصول دفاعی، امنیتی و پدافند غیر عامل است. ما نیاز داریم به کاستی‌های این حوزه پاسخ دهیم.

وی، افزود: پدافند غیرعامل اقداماتی در راستای تاب‌آوری است. مهمترین مسئله در پایداری یک شهر هوشمند، امنیت است. تهران بیش از هزار و ۵۰۰ مرکز دولتی کشور را در خود دارد و تامین امنیت آن از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

امنیت مهمترین فاکتور شهر هوشمند است
 
به گزارش خبرنگار سیتنا، هادی کریمی، معاون فنی قرارگاه پدافند سایبری کشور در نشست تخصصی چالش‌ها و تهدیدهای شهر هوشمند، اظهار کرد: فناوری‌های پیشران در شهر هوشمند مثل اینترنت اشیا و بیگ دیتاست و در همه بخش‌ها، امنیت مهمترین فاکتور است. فلسفه معماری بومی پدافند سایبری شامل دفاع چندگانه براساس متدولوژی‌های خاص، اقدامات امن و دفاع فنی، عملیاتی و راهبردی است.

وی، گفت: ما در کشور بر روی تحلیل هوشمندانه داده‌ها و مغز هوشمند شهرها کار می‌کنیم. IOC مغز متفکر و هوشمند شهر است.

امنیت سایبری شهرها در مهاجرت به شهر هوشمند اهمیت دارد

محمدحسام تدین، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گفت: باید بدانیم که در مهاجرت به شهر هوشمند و تحول شهرها درک مخاطرات امنیت سایبری شهرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی، گفت: چالش‌های هوشمند شدن از عدم همکاری بین شبکه‌های عملیاتی تا مشارکت ضعیف بخش خصوصی، ناعادلانه بودن رقابت، سطح پایین آگاهی و افزایش جمعیت گسترده است. بنابراین تاب آوری زیرساخت‌های حیاتی ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-14 16:40

افزودن دیدگاه جدید