کد مطلب: 

205090

ضرورت تکمیل زنجیره پژوهش ها در کشور

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پژوهشی موفق است که از اثر بخشی آکادمیک به اثربخشی تجاری و اقتصادی و در مرحله بالاتر به اثر بخشی اجتماعی و انسانی برسد.
ضرورت تکمیل زنجیره پژوهش ها در کشور

به گزارش سیتنا، دکتر امیر حسین دوایی مرکزی، معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه در مراسم دومین دوره جایزه مصطفی (ص) که نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است ، گفت : این جلسه فرصت مغتنمی برای باز اندیشی در حوزه پژوهش و فناوری برای پژوهشگران ، طبقه خلاق ،  سیاستگذار و فعالان صنعت ICT و شرکت های دانش بنیان است.
وی با طرح این سوال که پژوهش موفق چیست ، پاسخ داد : پژوهش موفق اینگونه تعریف می شود که در ابتدا اثر بخشی آکادمیک  و بعد اثر بخشی تجاری و اقتصادی  و در مرحله بالاتر اثر بخشی اجتماعی و انسانی داشته باشد.
دوایی تاکید کرد : این زنجیره اگر از ابتدا تا انتها طی شود از پژوهش هایی که فقط اثر بخشی آکادمیک دارند  ارزش بالاتری دارد.
وی با اشاره به برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) ، پروفسور شکرالهی و ارول گلنبی ، تصریح کرد : این دو نمونه ای خیلی مشخص هستند از اینکه به چه صورت می تواند یک پژوهش دانشگاهی به اثر بخشی تجاری و اجتماعی ختم شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در گذشته این چرخه بسیار طولانی تر بوده است، افزود :  به طور مثال لورد کلوین که با صفر کلوین شناخته می شود نخستین کسی بود که ایده استفاده از انتگرال های فیزیکی را برای حل معادلات دیفرانسیل مطرح کرد، در حالی که در حدود ۸۰ سال طول کشید با اختراع کامپیوتر آنالوگ این ایده به عنوان یک سکوی پرتاب خیلی مهم برای فناوری ظاهر شد.
وی با تاکید به اینکه این چرخه امروز سریعتر شده است، گفت: در حوزه ICT ، موضوعات تحقیقاتی در تیم های مهندسی که به بازار متصل هستند تعریف می شود و پاسخ خود را در موارد چالشی از حوزه پژوهش های اصیل می گیرد.
دوایی در ادامه افزود: طبیعی است که نمی توان یک نیازی در تیم مهندسی تشخیص دهیم و انتظار داشته باشیم که پژوهش اصیلی از همین لحظه آغاز شود و در زمان مناسب به ما پاسخ دهد و ما حتما باید یک جریان پژوهشی ماندگار از گذشته شروع کرده باشیم که مانند آب زلالی در جریان است و بنا به نیاز از این آب برداشت می کنیم و این پژوهش یک مشکلی را در حوزه تکنولوژی برای یک تیم مهندسی که به بازار متصل است حل می کند.
وی تصریح کرد: این تجربیات در کشور ما وجود دارد و باید تکمیل شود و این جلسه فرصت مغتنمی ایجاد می کند که درس های بین المللی را در کنار جایزه مصطفی (ص) یاد بگیریم و مدل های بومی شده آن را در کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-12-02 14:48

افزودن دیدگاه جدید