کد مطلب: 

202412

باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد

"رسانه های مستقل سخنگوی جامعه و مردمند و باید بدون لکنت ایفای نقش کنند. آزادی رسانه های حکومتی و دولتی هنری نیست که بشود به آن افتخار کرد. باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد".
باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد

به گزارش سیتنا، در متن گرامیداشت روز خبرنگار به قلم دکتر ابوالفضل فاتح، مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجوایان ایران (ایسنا) آمده است:

پیشرفت های خوبی داشته ایم، اما اگر روایت های ما جهانی نمی شود، دلیل آن خبرنگاران ما نیستند. دلیل نارسایی روایت های ما، ناقص الخلقه بودن خبر است. خبر ناقص به رسالت خود وفادار نیست و معیوب و نا رساست. هنگامی که خبر واجد همه ارزش های لازم خبری نباشد نمی تواند از رسایی لازم برخوردار باشد. چنین خبرهایی آگاهی بخش و بیدار کننده نیست و اگر باور شود چه بسا ابهام آفرین و حتی فریبنده نیز باشد. وقتی شرایط مساعد نباشد و خبرنگار احساس کند بنا به دلایل و موانع و یا حتی مصالح سازمانی و یا فرا سازمانی خواسته و ناخواسته مجبور است روایتی ناقص خلق کند، این مخلوق رسانه ای راه به جایی نمی برد و چشم و دلی را نمی نوازد و در نتیجه گوش ها و دل ها گرفتار آنجا می شود که لکنتی ندارد.

خبرنگاران ما فرق ژورنالیسم و چورنالیسم را می فهمند. عموما همت، دانش، تجربه و خلاقیت خود را به کار می بندند. آنها  پیوسته در تلاشند تا با آشنایی با علم، زبان بین المللی و ژورنالیسم  روز جهان و جدی گرفتن ژورنالیسم تحقیقی روز به روز سطح خود را ارتقاء دهند.

تکنولوژی نوین، دانش رسانه ای و مهارت های حرفه ای و سازمان و بودجه مناسب همه عوامل ارتقاء فعالیت رسانه ای هستند.  اما اگر فضای عمومی سیاسی یا قضایی حاکم بر رسانه  از آزادی و شفافیت لازم برخوردار نباشد  و لکنت ایجاد کند و یا منافع اقتصادی رسانه، مولفه های اخلاق حرفه ای را پامال نماید، آنگاه جهان به روایت ایران که بماند، ایران به روایت ایران هم به منزل نمی رسد. از خبر ناقص الخلقه انتظاری نمی رود. لازمه ی اعلای رسانه در ایران، در رفع لکنت و خلق کامل خبر است. رسیدن به چنان روزی نیازمند تلاش همه جانبه ،  مطالبه ای مستمر و مراقبتی هوشمندانه است.

رسانه های مستقل سخنگوی جامعه و مردمند و باید بدون لکنت ایفای نقش کنند. آزادی رسانه های حکومتی و دولتی هنری نیست که بشود به آن افتخار کرد. باید دست رسانه های غیرحکومتی را بازتر کرد. این رسانه ها شاخص آزادی اند. مولای ما می فرمایند که اجازه دهید سخنگوی مردم نیازمند و متظلم بدون لکنت زبان و ترس حرفش را بزند که من از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بارها شنیدم که می فرمود: « مردمی که ضعیفشان نتواند بدون ترس و لکنت زبان حقش را از قوی بگیرد روی سعادت و پاکیزگی را به خود نخواهد دید.»

برادران و خواهران خبرنگارم، به قلم های شریفتان درود می فرستم و روز بی لکنت و خبر بی نقص را برای رسانه های مان آرزوی می کنم.

ابوالفضل فاتح
17 مرداد 1396

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-08 15:58

افزودن دیدگاه جدید