کد مطلب: 

199361

تماس‌ صوتی تلگرام؛ سرویسی که آمد ولی مسدود شد!

ساعاتی پیش برخی خبرگزاری ها از مسدود شدن سرویس تماس‌ صوتی تلگرام به دستور مقام قضائی خبر دادند؛ سرویسی که تنها چند روز از راه اندازی اش می گذرد و هنوز برخی کاربران ایرانی فرصت فعال سازی و استفاده از آن را نیافته بودند.
تماس‌ صوتی تلگرام؛ سرویسی که آمد ولی مسدود شد!

به گزارش سیتنا، خبرگزاری فارس در خبری که ساعاتی پیش منتشر کرد، ادعا کرد که امکان تماس صوتی تلگرام که از جمعه ۲۵ فروردین در ایران فعال شده بود، با دستور قضایی مسدود شده است.

بر اساس این گزارش، با آنکه «وزارت ارتباطات، اپراتورهای ثابت و اینترنت موبایل و حتی مدیر تلگرام هنوز در این باره توضیحی نداده‌اند، اما برخی منابع در وزارت ارتباطات تایید کرده‌اند که این سرویس با دستور قضایی مسدود شده است.»

خبرگزاری مهر هم نوشت: «اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که این سرویس به دستور قضایی فیلتر شده است. گفته می شود روز گذشته حکم قضایی برای ۲۰ شرکت ارائه کننده خدمات دسترسی ارسال شده است تا این سرویس را از دسترس کاربران خارج کنند.»

تلگرام صوتی در اولین روز راه‌اندازی نیز برای چند ساعت غیرفعال شده بود. به دنبال این انسداد چند ساعته، اخبار تائید نشده‌ای نیز درباره فیلتر شدن این سرویس از سوی برخی اپراتورهای تلفن همراه منتشر شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور بیانیه‌ای مسدود شدن آن را رد کرد.

خبرگزاری ایلنا نیز از مسدود سازی کامل این قابلیت در اپراتورهای موبایل و برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی خبر داده است.

ایلنا که پیشتر فعال‌شدن امکان تماس صوتی این اپلیکیشن پرطرفدار در ایران را «عجیب» دانسته بود، نوشته «قابلیت مکالمه صوتی تلگرام که از بستر اینترنت استفاده می‌کند با استفاده از مصرف حجم پایین اینترنت، کیفیت بالای تماس و امنیت رمز‌نگاری شده، یک رقیب جدی برای مکالمه از طریق اپراتورهای موبایل در ایران است

این خبرگزاری به نقل از محمود واعظی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات هم نوشته که در این زمینه باید هم مردم و هم اپراتورها «راضی» باشند.

به گفته واعظی «اگر اپراتوری تشخیص دهد به دلایل اقتصادی و نه سیاسی این تماس صوتی را ارایه نمی‌دهند مختار است و ما نمی‌توانیم اجبار کنیم.»

در همین حال، روابط عمومی رایتل، در پی راه‌اندازی تماس صوتی تلگرام اعلام کرد که در جهت رفاه حال مشترکین خود از برقراری تماس صوتی اپلیکیشن‌ها استقبال خواهد کرد و هرگز در صدد اعمال فیلترینگ در جهت منافع خود نخواهد بود.

البته در ادامه این اطلاعیه آمده بود که مشترکین رایتل می‌توانند از طریق دیتای رایتل از دامنه گسترده‌ای از خدمات اپلیکیشن‌ها، تا زمانی که از لحاظ قانونی مشروعیت دارند، بهره‌مند شوند.

اما خبرگزاری ایرنا هم با لحن انتقادی از مسدودشدن سرویس تلگرام صوتی نوشته که تماس صوتی تلگرام، «نیامده با مشکل روبرو شد.» این خبرگزاری افزوده که «هنوز هیچ نهاد رسمی در این باره اعلام موضع نکرده» است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-17 17:55

افزودن دیدگاه جدید