کد مطلب: 

192313
رئیس مرکز تنظیم مقررات و رسانه های نوین سازمان صداوسیما:

کارهای بر زمین مانده زیادی در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد

رئیس مرکز تنظیم مقررات و رسانه های نوین سازمان صداوسیما و نماینده این سازمان در کمیسیون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، گفت: تا زمانی که درمیانه راه اجرای شبکه ملی اطلاعات هستیم از محدوده خطر عبور نکرده ایم.
کارهای بر زمین مانده زیادی در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد

به گزارش سیتنا، دکتر محمد شریف خانی در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم با ضروری دانستن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: قطعا هر کشوری که بخواهد در حوزه ارتباطات و فناری اطلاعات رشد کرده و حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد لازم است که شبکه ای مختص به خود را در اختیار بگیرد.

وی با بیان اینکه دستیابی به شبکه ملی اطلاعات از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای ما عایدی خواهد داشت، تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات به تولید محتوای سالم در فضای مجازی کمک خواهد کرد و از این جنبه تاثیر مستقیمی بر روی فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته و از منظر اقتصادی نیز در صرفه جویی اقتصادی موثر خواهد بود.

وی در ادامه گفت: تا کنون بار اصلی اینترنت بر روی دوش دولت و شرکت ارتباطات زیرساخت بود و تنها سرورهای فرعی به بخش خصوصی سپرده شده بودند، اما با  توجه به اینکه قرار است بخش عمده راه اندازی، اجرا و ارائه خدمات در پروژه شبکه ملی اطلاعات به بخش خصوصی سپرده شود و سرورها نیز در اختیار بخش خصوصی باشد، این پروژه کمک شایانی به اجرای اصل 44 قانون اساسی خواهد کرد.

شریف خانی در عین حال بیان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که وقتی سرورها به داخل کشور ما بیایند طبیعتا به جای آنکه ارز از کشور خارج شود گردش سرمایه  صورت می گیرد و همین موضوع نیز در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم تاثیرگذار خواهد بود،  ضمن آنکه وقتی بتوانیم بدون آنکه به مشکلی برخورد کنیم هر زمان لازم شد سرورهای بین المللی را قطع کنیم در حوزه امنیتی کشور نیز تحول قابل تحسینی رخ داده است.

وی با بیان اینکه تا همین جا هم کار بزرگی در کشور رخ داده است و نمی توان تلاشهای وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات را نادیده گرفت، افزود:  اکنون در فاز اول این پروژه اتفاق ملموسی برای فعالان فضای مجازی، تولید کنندگان،  کارشناسان و فعالان این حوزه رخ نداده است.

وی در ادامه  با بیان اینکه بسترها برای بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات در حال  فراهم شدن است، گفت: در عمل می توانیم بگوییم اکنون وضعیت شبکه ملی اطلاعات مانند یک شبکه تلویزیونی است که اقدامات کامل فنی برای راه اندازی آن صورت گرفته و حتی این شبکه افتتاح هم شده است، اما هیچ مخاطبی ندارد، یعنی کسانی که باید این شبکه بر روی آنها تاثیر بگذارد چه تولید کننده های محتوا و چه مصرف کننده های آن  هنوز هیچ تغییری را حس نکرده اند.

وی در عین حال بیان کرد: اکنون پهنای باند به شکل قابل توجهی ارزان شده  و به فراخور آن بخش بزرگتری از افرادی که تا کنون به دلیل گرانی اینترنت از آن استفاده نمی کردند به حضور در این فضا راغب می شوند، اگر ما همزمان با ورود این قشر تازه  نتوانیم محتوای مناسب برای آنها تولید کنیم طبیعتا به جای آنکه رسیدن به این فاز در پروزه شبکه ملی اطلاعات برایمان مفید باشد  زیانهای فرهنگی و اجتماعی غیر قابل جبرانی هم خواهد داشت.

شریف خانی با تشبیه پروژه  شبکه ملی اطلاعات به یک نردبان، گفت: تا زمانی که از پله ها بالا نرویم و بر روی بام نایستیم کاری صورت نگرفته و مادام که بر روی پله ها و در مسیر قرار داریم اتفاقا با خطرات بیشتری مواجه‌ایم چون نه مانند گذشته روی زمین هستیم و نه به چشم انداز مورد نظر رسیده‌ایم، در شرایطی که  بین زمین و آسمانیم  قطعا به تدابیر امنیتی بالاتری نیاز داریم.

وی همچنین تاکید کرد: باید تفاوت معناداری میان اینترنت بین الملل و اینترنت داخلی وجود داشته باشد که بتوانیم بگوییم مخاطب فضای مجازی را به سمت استفاده از سرورهای داخلی هدایت کرده ایم.

شریف خانی با اشاره به اینکه هنوز تا حصول نتیجه راه زیادی باقی مانده با بیان اینکه  کارهای بر زمین مانده کم نیستند، تصریح کرد: باید در حوزه رگولاتوری تحولات عمده ای صورت گیرد، در زمینه امنیت شبکه نیز به  اقدامات سازنده ای نیاز داریم  تا در نهایت به  اینترنت مستقل دست یابیم.

وی با بیان اینکه  اکنون وزارت ارتباطات شاکله منسجمی در قبال شبکه ملی اطلاعات ندارد یعنی رویکردها در مواجهه با این پروژه فرد به فرد متفاوت است، توضیح داد: با شناختی که از مسئولان و دست اندرکاران این وزارت خانه دارم به جرات می توانم بگویم که هستند مدیرانی که با تمام وجود به لزوم راه اندازی این شبکه اعتقاد دارند و برای پیشبرد آن از هیچ کاری فروگذار نمی کنند و در مقابل هم مسئولانی هستند که به هیچ عنوان نه اعتقاد و نه اراده ای برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه انتخابات سال آینده را نیز پیش رو داریم و بحث ایجاد تغییرات مطرح است اکنون نمی توانم پیش بینی کنم که سرنوشت این پروژه چه خواهد شد و آیا به سرمنزل مقصود و اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده خواهد رسید یا خیر؟

شریف خانی اظهار کرد: اینکه در ماهها و سالهای آینده وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت چه نقشی را در توسعه شبکه اینترنت ایفا می کنند ملموس تر خواهد شد و در نتیجه کار شبکه ملی اطلاعات  نمود واضحی خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-10-30 15:47

افزودن دیدگاه جدید