کد مطلب: 

189350

تغییر نظام انتصابات مخابرات، گامی در تحقق شایسته سالاری

تغییر نظام انتصابات در شرکت مخابرات ایران و استفاده از روش APPLAY، جای روش های گذشته، گام بزرگی در تحقق شایسته سالاری است...
تغییر نظام انتصابات مخابرات، گامی در تحقق شایسته سالاری

دکتر زارعیان * - با دستور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ، نظام انتصابات در این شرکت تغییر کرد. براساس نظام جدید ، همه کارکنان فرصت دارند ، داوطلب مشاغل مدیریتی شد. و در صورت احراز شرایط درست مورد علاقه خود مشغول به کار شوند ؛ هدف از اجرای این طرح ، بهره مندی از نیروی انسانی توانمند و با انگیزه برای پویایی سازمان ، رعایت عدالت و انصاب در انتصابات ، ایجاد فرصت های برابر برای تصدی پست های سازمانی ،شفاف سازی و اطلاع رسانی اعلام شده است.

انتشار این خبر ، بازتاب های متفاوت و البته مثبت و منفی زیادی داشت ، موافقان طرح ، مزایا آن را بر می شمردند و با استقبال از شفاف سازی در موضوع انتصابات ، اجرای آن را عامل سهم انگیزش برای افزایش بهره وری در شرکت می دانند.

این طرح مخالفی نداشت ، اما بدبین ها کم نبودند ، بویژه آنهایی که به مدیران می تازند و همه مشکلات شرکت را ناشی از حضور آنان می دانند .  ما نیز با برخی دیدگاه ها موافقیم ، بله ، اگر مدیریت توانمند نباشد ، شرکت بامشکل مواجه شود ، مدیر باید توانمند ، باسواد ، پاک ، با انگیزه و علاقه مند به حوزه تحت مسئولیت خود باشد ، اما یادمان نرود ، مدیر با مدیریت متفاوت است ، چه بسا ، افراد متخصص و توانمندی که در راس یک اداره کل یا معاونت سیار کوچک از ظرفیت خود هم نتوانستند موفق باشند . لذا علت را نباید فقط در ضعف مدیر جستجو کرد.

برای روشن شدن موضوع،  بدنیست بین مدیریت و رانندگی در ایران مقایسه ای داشته باشیم . در اکثر دنیا مهارت ایرانیان را در رانندگی می­ستایند وراننده های ایرانی را ماهر و حرفه ای می دانند، اما از سوی دیگر ، آمار بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایران است . چرا ؟ برای اینکه حوادث ناشی از تصادفات ، فقط ضعف راننده نیست ، راننده ، جاده ، پلیس ، خودرو ، علائم راهنمایی و رانندگی و دهها عامل دیگر کنار هم قرار می گیرد تا یک راننده « خوب » نام بگیرد. به عبارتی دیگر سایر عوامل زیر ساختی و روساختی فراهم نباشد ، نتیجه همان می شود که رانندگان خوب و حرفه ای هم تصادف می کنند . و پارادوکس ایجاد می شود که بیشترین تلفات حوادث در کشوری مثال مدیریت در کشور ما ، مثل رانندگی است . یک مدیر زمانی که بهترین راننده ها را می تواند خوب باشد که سایر عوامل فرهنگی ، مدیریتی ، اجتماعی ، سیاسی و آموزشی دارد . مانع اجرای برنامه های او نباشند.

 ساختار بروکراسی اداری ، عوامل بیرونی و درونی ، مصوبات دست پاگیر دولتی و غیر دولتی ، تصمیم گیری های خارج از سازمان ، فشار مالی ، فشارهای سیاسی ، سازمان ناهمگون ، پرسنل زیاد و غیر مرتبط ، وابستگی تصمیم گیریهای مدیریتی داخل سازمان به نهادهای بیرونی و... همه راه بندان های مدیریت خوب هستند . زیر ساخت های مدیریت در ایران دچار مشکل است ، و این مشکلات در همه وزارتخانه ها و شرکت ها دیده می شود.

ما مدیران ضعیف هم داریم، اما بی انصافی است که بخواهیم همه مشکلات را به گردن مدیران بیاندازیم .چرا که حداقل در مخابرات ایران 99 درصد مدیران از میان کارکنان شرکت برگزیده شده اند ، همه کسانی که امروز مدیرنند ، کارشناسان توانمند دیروز مخابرات بوده اند و بدون تردید ، مدیران آینده مخابرات هم ، کارمندان و کارشناسان فعلی خواهند بود . همان هایی که انتقاد تند به مدیریت دارند.

تغییر نظام انتصابات در شرکت مخابرات ایران و استفاده از روش APPLAY، جای روش های گذشته، گام بزرگی در تحقق شایسته سالاری است و انتظار می رود با مشارکت کارکنان و همت معاونت منابع توسعه انسانی، این طرح فراگیر شود و با اصلاح روش ها، در آینده ای نزدیک شاهد پرکاری و حرکت شرکت مخابرات ایران باشیم.

اکنون‌که برنامه شرکت مخابرات ایران مبنی بر انتخاب مدیران بر اساس شایسته‌سالاری در حال اجراست، ضروری است همکاران محترم ضمن مشارکت فعال در فرایند تعریف‌شده، به نکات زیر توجه کنند:

1. زمینه کاری و سمت موردتقاضا را از روی علاقه، تخصص و توانایی انتخاب کنید تا از کار کردن در آن لذت ببرید و همواره علاقه به کار در شما باقی بماند.

2. تعریف مشخصی از موفقیت داشته باشید. چه‌بسا افرادی باشند که در سمت‌های کارشناسی موفق‌ترند و انگیزه بیشتری هم برای کار دارند. لذا موفقیت فقط در جابجایی ردیف نیست. رضایت از کار و بهره‌وری برای سازمان بزرگ‌ترین موفقیت است.

3. همواره سازمان را دوست داشته باشید. در این شرایط می‌توانید به اقناع درونی برسید و در انتخاب شغل، علایق و توانایی‌تان تعیین‌کننده باشد.

4. خوش‌بین باشید. با علم و آگاهی به اینکه حتماً در آن سمت برگزیده می‌شوید، ثبت‌نام کنید.

5. طرح و برنامه داشته باشید. هر سمت اعم از کارشناسی یا مدیریتی را انتخاب کردید با علاقه و برنامه‌ای مدون و عملی برای مصاحبه بروید. نگویید چون ردیف نداشتم یا این ردیف خالی بود برایش ثبت­ نام کردم.

بی‌تردید اجرای این طرح و طرح‌های مشابه می‌تواند انگیزه کارکنان به مشارکت در سازمان را دوچندان کند.

* مدیرمسئول نشریه ارتباطات

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 1 (1 vote)
سیتنا 5
2016-08-01 17:29

افزودن دیدگاه جدید