کد مطلب: 

188111

شمارش معکوس برای اجرای ترابردپذیری

ترابردپذیری یا قابلیت تغییر اپراتور بدون تغییر شماره تلفن همراه طرحی است که افزون‌بر ۱۵ سال در بیش از ۷۰ کشور جهان به اجرا درآمده و با موفقیت‌های بسیاری نیز همراه بوده است حالا این طرح که مقدمات اجرای آن در ایران فراهم شده شمارش معکوس را برای عملیاتی شدن آغاز کرده است.
شمارش معکوس برای اجرای ترابردپذیری

به گزارش سیتنا، سارا رشادی‌زاده طی گزارشی در شماره چهارشنبه، 26 خرداد 1395 روزنامه گسترش صمت ادامه داد: این طرح که تیر سال گذشته به کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات ارسال شد را می‌توان رقابتی میان اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا خواند که برای حفظ بازار خود ناچار به ارائه سرویس‌های بهتر هستند. پیش از این قرار بود در طول ۱۸ ماه (تا بهمن ۹۴) طرح ترابردپذیری به مرحله بهره‌برداری برسد اما با مشکلاتی که در مسیر اجرایی شدن آن به وجود آمد هنوز هم به مرحله نهایی نرسیده و با عبور از آزمایش‌های اپراتورها وارد فاز نهایی شده و بنابر وعده‌ها، باید تا پایان خرداد ۹۵ وارد فاز بهره‌برداری شود.
در میان اپراتورهای حاضر در این طرح، تالیا آخرین اپراتوری بود که به جمع ۳ اپراتور قبلی پیوست و آمادگی خود را برای انجام عملیات ترابردپذیری اعلام کرد. اما آنچه بحث این اپراتور را از سایر اپراتورهای حاضر در این طرح متمایز می‌کند آن است که آیا تالیا از پس رقابت با اپراتورهایی که دارای خدمات G ۳و G۴ هستند را دارد؟ همان‌طور که می‌دانیم مهم‌ترین بحث رقابتی در ترابردپذیری، نرخ و کیفیت دیتای اپراتورهاست. در این شرایط تالیا هنوز امکان ارائه G ۳ را هم ندارد اما بنا به گفته مدیرعامل این شرکت، با توجه به اینکه شبکه تالیا با نخستین اپراتور تلفن همراه در حال یکی شدن است، به نظر می‌رسد در یکی دو ماه آینده تالیا قادر به ارائه خدمات G ۳ و G ۴شده و بتواند به رقابت با اپراتورهای اصلی بپردازد.

الزام اجرایی شدن طرح پس از حل مشکلات فنی
مسعود فاتح، کارشناس مخابرات در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: «ترابردپذیری، طرحی است که سال‌ها در دنیا اجرا شده است اما در مدیریت جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که سیاست اجرای طرح‌های تازه را درپیش گرفته، اجرای این طرح می‌تواند باعث ایجاد رقابت بیشتر میان اپراتورهای تلفن همراه شود. هرچند اجرای این طرح با توجه به مشکلات فنی، تاکنون چند مرحله به تعویق افتاده اما به نظر می‌رسد با رفع مشکلاتی که از سوی اپراتورها اعلام شده، در روزها یا هفته‌های آینده به مرحله عملیاتی برسد. »
وی در ادامه سخنان خود افزود: «در ترابردپذیری کاربر با حفظ شماره اصلی، اپراتور خود را تغییر داده و از امکانات و خدمات اپراتور مقصد استفاده می‌کند. اما نکته این است که از یک سال و نیم تا ۲ سال گذشته ما با اجرای شبکه نسل بالای تلفن همراه توقع اجرای رومینگ ملی را نیز داشتیم اما شاهدیم که این طرح به طور کامل اجرا نشده است و به نظر می‌رسد اگر طرح رومینگ ملی کامل اجرا می‌شد، در طرح ترابردپذیری با مشکلات کمتری مواجه می‌شدیم. از سوی دیگر با توجه به الزام اپراتورها در پوشش شبکه، ممکن است در ماه‌ها یا سال‌های آینده شاهد اپراتورهایی باشیم که پوشش شبکه به طور تقریبی یکسانی دارند، اما نکته اینجاست که خدمات رقابتی مانند بسته‌های اینترنتی و امثال آن می‌توانند کاربر را به سوی اپراتورها جذب کنند. »
فاتح با اشاره به اینکه امکان دارد فقط حدود ۶۵ درصد مشترکان تمایل به استفاده از ترابردپذیری داشته باشند، گفت: «هر مشترک سالانه دو بار و با صرف هزینه ۵ هزار تومان می‌تواند اپراتور خود را تغییر دهد و در صورتی که پس از تغییر اپراتور با مشکلات فنی یا سطح پایین‌تری از خدمات مواجه شود به اپراتور اصلی خود بازگشته و دیگر از ترابردپذیری استفاده نخواهد کرد. بر همین اساس باید پس از رفع کامل مشکلات فنی این طرح را به مرحله اجرا رساند.»

هلند، پیمانکار نرم‌افزاری ترابردپذیری
در بخش سخت‌افزاری این طرح پیمانکار داخلی و در بخش نرم‌افزاری شرکت هلندی «پورتینگ اِکس‌اِس» که تجربه اجرای ترابردپذیری در ۱۴ کشور دنیا را در کارنامه کاری خود دارد به همکاری با پیمانکار ایرانی می‌پردازد تا احتمال موفقیت ایران را در این طرح افزایش دهد. شرکت هلندی پورتینگ اِکس‌اِس (PortingXs) ۱۴ سال پیش (۲۰۰۱م) به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های ترابردپذیری شماره‌ها و تامین‌کننده تجهیزات مربوط به این بخش در صنعت تلکام، بنیان‌گذاری شد. نیاز مبرم اپراتورها به مدیریت و حفظ شماره‌ها باعث شد تا خدمات این شرکت سال به سال بیشتر مورد توجه اپراتورهای بین‌المللی قرار گیرد تا جایی که شعار «ارائه خدمات فنی مرتبط با ترابردپذیری شماره‌ها با کمترین هزینه» را مطرح کرد. رسالت ضروری این شرکت باعث شد در دو سه سال نخست فعالیت سهم قابل قبولی (حدود ۸۰ درصد) از بازار هلند را به‌دست آورد.
این شرکت در پاناما، غنا، کنیا و هائیتی دارای دفتر منطقه‌ای است تا قادر به ارائه مدل‌های موثر مطابق با الگوی حاکمیتی آنها باشد.
علاوه بر این طبق گفته‌ها این شرکت، یکی از بزرگترین مشاوران پروژه‌های مرتبط با صنعت تلکام است و بیشترین توجه را به سمت مناطقی دارد که نگران مدیریت شماره‌ها هستند و با بحران کمبود «نامبرینگ» دست و پنجه نرم می‌کنند.
پیش‌تر صادق عباسی شاهکوه، معاون رگولاتوری در گفت‌وگو با تسنیم عمده کار مربوط به اجرای این طرح را در زمینه اپراتورهای تلفن همراه و تغییرات در مراکز اصلی آنها دانست و اظهار کرد: کار متمرکز بوده و بخش زیاد آن نرم‌افزاری است که در یک مرحله انجام می‌شود.

رقابت میان بخش خصوصی
دست‌اندرکاران اجرای ترابردپذیری وقفه‌ها و تاخیرهای موجود در روند عملیاتی شدن را دلیل دقت و احتیاط در اجرای آن می‌دانند و ۱۰۰ آزمایش موفق انجام شده در روند اجرای آن را نمونه این دقت می‌دانند و معتقدند زمانی‌که این سیستم در کشور روشن شود امکان دارد که چند ده هزار نفر در روز ترابرد شوند به همین دلیل اهمیت اجرای درست این است که حقوق مشترکان و اپراتورها پایمال نشود. تاکنون ۳ فاز ترابردپذیری به اتمام رسیده و پس از اجرای آزمایشی آن با عنوان سنجش End to End، فاز چهارم که شامل پشتیبانی ۳ ساله از پروژه است آغاز خواهد شد که البته اعلام آغاز فاز چهارم به طور مستقیم برعهده رگولاتور ارتباطی گذاشته شده است.
علی سبحانی‌فر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات دوره نهم مجلس شورای اسلامی ترابردپذیری را راهکاری برای افزایش رقابت میان اپراتورها خواند و به صمت گفت: «ترابردپذیری، خدماتی است که بیشتر برای رفاه حال مشتریان ارائه می‌شود و می‌تواند برای اپراتورها نیز مفید باشد چراکه می‌تواند مشتریان اپراتورهای دیگر را جذب کند و توان مالی خود را افزایش دهد. »
وی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا این وضعیت زمینه ورشکستگی یکی از اپراتورها را فراهم خواهد آورد یا نه، اظهار کرد: «ترابردپذیری میدان رقابتی است که اپراتورها با آمادگی کامل در آن حاضر شده‌اند پس در عمل بحث شکست یکی از اپراتورها رد می‌شود، چراکه می‌توانند از امکانات و مشتریان یکدیگر استفاده کنند. اما باید توجه داشت هریک از اپراتورها که کیفیت بهتری در ارائه خدمات داشته باشد برنده اصلی به شمار می‌آید.
در این میان دولت تنها نقش نظارتی را خواهد داشت و قرار نیست به حمایت یکی از اپراتورها بپردازد چرا که بخش خصوصی در این میان وارد شده و به طور مستقل به رقابت می‌پردازد. »
باید توجه داشت که اجرای این طرح در کنار ایجاد موقعیت رقابتی برای اپراتورها آسیب‌هایی نیز به همراه خواهد داشت.
به عنوان نمونه یکی از آسیب‌ها را می‌توان این موضوع دانست که پس از مدتی سطح خدمات ارائه شده از سوی اپراتورها یکسان شده و در همان سطح باقی خواهد ماند. این موضوع موجب رشد نکردن اپراتورها و به دنبال آن نارضایتی کاربران خواهد شد و در عمل طرح ترابردپذیری را در رکود و بی‌نتیجه خواهد گذاشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-06-16 01:23

افزودن دیدگاه جدید