کد مطلب: 

187048

شکل گیری زنجیره کامل ارزش پرداخت الکترونیکی در اتیک

فناپ اواخر سال گذشته، 6 حوزه فعالیتی را به عنوان حوزه های استراتژیک خود ترسیم کرد؛ پرداخت و تجارت الکترونیکی یکی از این حوزه های مهم است. در این ساختار جدید، واحد پرداخت الکترونیکی که فعالیت های PSP فناپ را انجام می داد در شرکت اتیکی که تاکنون در عرصه پرداخت خرد فعالیت می کرد، ادغام شد تا علاوه بر پرداخت خرد، فعالیت های پرداختی بانکی شامل ارائه خدمات بر بستر pos، ATM و ... را هم در ایران و هم در خارج از کشور انجام دهد.
شکل گیری زنجیره کامل ارزش پرداخت الکترونیکی در اتیک

به گزارش سیتنا، این بخشی از توضیحاتی است که محمد نژاد صداقت، مدیرعامل اتیک در نشست خبری امروز با حضور قائم مقام توسعه کسب و کار و قائم مقام فنی شرکت و خبرنگاران ارائه داد.

مدیرعامل شرکت اتیک با بیان اینکه فعالیت های پرداختی فناپ در چند شرکت جانمایی شده است، گفت:  این حوزه به‌عنوان یکی از حوزه‌های استراتژیک، در چند شرکت جانمایی شده که هر کدام فعالیت‌های تعریف شده ای را انجام می دهند. علاوه بر اتیک، شرکت های نوپاد به عنوان متولی تجارت الکترونیکی، ارونتک به عنوان متولی تولید و طراحی سخت افزار و تجهیزات پرداخت و پارسا به عنوان متولی عملیات در این ساختار قرار دارند.

نژادصداقت ادامه داد: شرکت پارسا، متولی خدمات پول‌رسانی و عملیاتی خودپردازهای خارج از شعب بانک پاسارگاد است که در سطح کشور فعالیت می‌کند. در حال حاضر به 850 خودپرداز سرویس ارائه می‌دهد اما  قصد دارد این تعداد را به هزار و سیصد دستگاه افزایش دهد.

او افزود: شرکت نوپاد در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند و در سال جدید می خواهد در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی و خرده‌فروشی پررنگتر ظاهر شود.

مدیرعامل اتیک در توضیح شرکت تازه تاسیس ارونتک، گفت: این شرکت متولی تولید سخت‌افزار است و کارخانه آن، در شهرک صنعتی خرمشهر قرار دارد که تا چند هفته آینده افتتاح می شود. در فاز اول قرار است 200 هزار پایانه فروش را تحت برند Castles (کسلز) و منطبق با استانداردهای PCI تولید کند.

به گفته او، راه اندازی این کارخانه علاوه بر کمک به اشتغال و تولید داخل می تواند از خروج ارز جلوگیری کند.

نژادصداقت با بیان اینکه اتیک با مجوز شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فعالیت PSP  را انجام خواهد داد، گفت: سهامدار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، بانک پاسارگاد است که تنها به این بانک خدمت ارائه می دهد اما اتیک، وظیفه خدمات رسانی به سایر بانک‌ها را دارد. همچنین در حوزه پرداخت خرد هم فعالیت کند.

مدیرعامل اتیک در توضیح لزوم ادغام واحد پرداخت الکترونیکی فناپ و اتیک گفت: فناپ قصد دارد با تجمیع پرداخت‌های خرد و بانکی در یک شرکت، مدل جدیدی را به بازار ارائه دهد و زنجیره ارزش پرداخت را در حوزه های مختلف صادرکنندگانی و پذیرندگی تکمیل کند.

محمد جلالیان، قائم مقام فنی شرکت اتیک در پاسخ به این سوال که آیا اتیک برنامه ای برای ورود به حوزه حمل و نقل عمومی تهران دارد یا خیر، گفت: پرداخت‌ خرد موضوعی است که همچنان قانون‌گذاری نشده و این باعث انحصار در این حوزه شده است. یعنی هر شهرداری با مجموعه ای که در ابتدا فعالیت کرده، ادامه همکاری می دهد. بر این اساس، اولین مناقصه برای ورود شرکت ها به حمل و نقل عمومی تهران مربوط به قبل از تاسیس اتیک بوده است.

به گفته او، تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان رگولاتور پرداخت الکترونیکی به این حوزه ورود نکند، شهرداری ها سلیقه‌ ای رفتار می کنند و توافقات سه جانبه بین بانک ها، مجریان و شهرداری ها ادامه پیدا می‌کند.

قائم مقام فنی اتیک افزود:  اتیک در مشهد به عنوان مجری کارت شهروندی و پرداخت خرد ورود کرده و تا به امروز، بالغ بر 4 میلیون کارت را با عنوان «من کارت» در این شهر توزیع کرده است. دو میلیون از این کارت ها مربوط به شهروندان مشهد و مابقی مربوط به زائرین بوده که در اتوبوس رانی و قطار شهری در حال استفاده است.

جلالیان در توضیح گستره فعالیتی اتیک گفت: بعد از مشهد، در شهرهای دیگری مانند  اهواز ، اصفهان، قزوین وکیش فعالیت هایی انجام شده  و شهر کرمان آخرین پروژه عملیاتی شده اتیک در ناوگان حمل و نقل عمومی است که در سال 94 به بهره برداری رسید. همچنین در مرحله راه اندازی پروژه پرداخت خرد الکترونیکی در شهر کرمانشاه هستیم.

مدیرعامل اتیک با بیان اینکه حدود شش میلیون و پانصد هزار نفر پرداخت های خرد خود را از طریق کارت های شهروندی صادر شده توسط اتیک انجام می دهند، گفت: این شرکت در حوزه صادرکنندگی با بانک‌های عامل بسیاری همچون پاسارگاد، رسالت، شهر، ملی، گردشگری و ... کار کرده است و آمادگی فعالیت با دیگر بانک های کشور را دارد.

نژادصداقت ادامه داد: از سال گذشته در حوزه پذیرندگی نیز برنامه ریزی هایی را داشته ایم و در تمامی پایانه‌های نصب شده این شرکت، ماژول‌های NFC را لحاظ کرده ایم. تولیدات اورنتک نیز با ماژول های غیرتماسی خواهد بود و قصد داریم بالغ بر 120 هزار پایانه فروش غیرتماسی را نصب کنیم.

او افزود: در بحث ادغام پرداخت خرد و بانکی، می‌توان به برنامک موبایلی من کارت اشاره کرد که کارت هوشمندی شهروندان مشهد است و طی یک فرایند کاملا امن و از طریق بستر *720# شارژ می شود. این برنامک روی گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید و مجهز به فناوری NFC قابل استفاده است.

فرهنگ فرزان؛ قائم مقاوم توسعه کسب و کار اتیک در ادامه، خطوط کسب و کاری این شرکت را چنین برشمرد: مدل کسب و کاری اتیک به دو صورت B2B و B2C است. تولید تجهیزات پرداخت الکترونیکی، ارائه خدمات پرداخت بر بستر پایانه های فروش، عملیات ATM (نصب ، راه اندازی و نگهداری)، وچر و قبض، راهکار نرم افزاری و سخت افزاری صندوق فروشگاهی، کیف پول الکترونیکی و حضور در بازارهای بین المللی خطوط کسب و کاری جدید این شرکت است.

به گفته او، این شرکت تاکنون 165 هزار پایانه فروش را در سراسر کشور نصب کرده و در سال جاری به دنبال افزایش 70 درصدی در این حوزه است.

معاون توسعه کسب و کار اتیک در توضیح فعالیت های بین المللی اتیک، گفت: ارائه خدمات پرداخت در خارج از مرزهای ایران، ارائه خدمات پرداخت به ایرانی های خارج کشور، مشارکت با شرکت های غیرایرانی و ارائه خدمات به خارجی های مقیم ایران چهار حوزه فعالیتی اتیک در عرصه بین المللی است.

فرزان افزود: راه حلی به نام توریست کارت را طراحی کرده ایم که بزودی رونمایی می شود. این محصول، کارتی است که در اختیار گردشگران قرار می گیرد تا براحتی بتوانند فعالیت های پرداختی خود را در ایران انجام دهند.

به گفته او، ارائه خدمات به ایرانی های خارج از کشور و در کل ارائه خدمات به خارج از مرزهای ایران بخصوص کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و ترکیه از دیگر اهداف اتیک است.

مدیرعامل اتیک در پایان با بیان اینکه می خواهیم تجربه داخلی را به خارج از کشور منتقل کنیم، گفت: دفتر و شرکتی را در عراق ثبت کرده ایم و تاکنون زیرساخت هایی را ایجاد و فعالیت هایی را در طول دو سال، انجام داده ایم. در حال حاضر، به دنبال اخذ مجوز PSP‌ از بانک مرکزی عراق هستیم تا بتوانیم دامنه فعالیتی خود را از محدوده جغرافیایی ایران خارج کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-05-16 16:33

افزودن دیدگاه جدید