کد مطلب: 

186031

GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست، با تاکید براهمیت اجرای GNAF در کل کشور، گفت:‌ GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است.
GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است

به گزارش سیتنا، در گفت‌و گو با خبرنگار وزارت ارتباطات با بیان اینکه GNAF سیستم نشانی دهی بر اساس اطلاعات جغرافیایی است، گفت: سال 76 قانون الزام اختصاص کد پستی  تصویب شد و بر اساس آن  شرکت پست مکلف شد به تمام مکان‌های کشور اعم از شهری و روستایی کد شناسایی یکتا دهد که با آن نشانی استاندارد و کدپستی مکان‌ها مشخص شود که  با کد ملی نیز همراه بود.

وی ادامه د اد: شرکت پست طی بررسی طولانی با توجه به گستردگی کشور تمام مکان‌های کشور را  شناسایی کرده و به آنها، در نقاط شهری و روستایی، کدپستی ده‌رقمی اختصاص داد.

نصیری اظهار کرد: تا به امروز حدود 46 میلیون رکود اطلاعات مربوط به مکان‌های کشور در فایل نشانی ما  موجود است

وی  ادامه  داد: بر اساس بانک اطلاعاتی، کدپستی فایل نشانی را داشت و باید ژئوکد نیز انجام می‌شد تا طول و عرض جغرافیایی هر کدام مشخص شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت  پست با بیان اینکه ماده 27  مصوب 11/6/93،‌ ضوابط فنی و توسعه دولت الکترونیک، پست را ملزم به تحقق GNAF کرده است  افزود:‌ در تیرماه 94 آیین نامه اجرایی طرح نشانی استاندارد مکانی ملی که توسط ریاست جمهور مصوب شده بود؛ ابلاغ شد و در آن روش اجرایی کار و تکالیف دستگاه ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه GNAF کارفرابخشی است و فقط مجری آن شرکت پست است؛‌ افزود: وقتی فایل نشانی مبتنی برGNAF شود نشانی‌ها مبتنی بر نقشه می‌شود(تا قبل از این نشانی‌ها متن بود) که با انجام این طرح هر نشانی باشماره کدپستی را می‌توانیم روی نقشه نشان دهیم.

نصیری اظهار کرد: اگر دستگاههای امدادی و انتظامی از این سیستم استفاده کند می‌تواند از محل تلفن ، مکان را تشخیص دهند.

وی به کاربرد این طرح اشاره کرد و گفت:‌ دستگاههایی که با مکان سر و کار دارند می‌توانند از این سیستم  محل مورد نظر را بر اساس کدپستی،  تعیین کنند.

معاون پست با بیان اینکه کلید مشترک بانکهای اطلاعاتی کدپستی است افزود: GNAF کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه ملک است.

نصیری با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال 94 این سامانه را آماده کرده‌ایم گفت: در استان های کرمان، قم، خوزستان، کار تعیین مختصات جغرافیایی کدهای پستی به عنوان پایلوت آغازشد و به مناسبت 17 مهر در روز جهانی پست مابقی استان‌ها هم شروع به اجرای  این پروژه کردند و در سامانه تحت وب حدود 700 اپراتور روی این سامانه کار می‌کردند.

نصیری خاطرنشان کرد: تا پایان سال 94 ،  تعیین مشخصات جغرافیایی 25 استان به پایان رسیده است  و فقط 6 استان تا پایان اردیبهشت سال 95  پایان می یابد. به عبارت دیگر تا پایان سال 94، 90درصد پروژه به  اتمام رسیده  و 10 درصد باقی مانده نیز، تا پایان اردیبهشت ماه امسال به پایان می رسد.

معاون برنامه ریزی شرکت پست به حجم کاهای  انجام شده اشاره کرد و گفت: در نقاط شهری 14 میلیون ساختمان و در نقاط روستایی،‌6 میلیون ساختمان، وجود دارد که  تا پایان اردیبهشت، شناسایی 14 میلیون ساختمان به پایان می رسد و  تلاش می کنیم مختصات جغرافیایی نقاط روستایی نیز در نیمه دوم سال 95 ،شناسایی و تعیین شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چالش های اجرای GNAF گفت: چون GNAF بر اساس نقشه کار می کند لازم است نقشه های مورد نیاز برای این سامانه تامین شود.

نصیری با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه، سازمان نقشه برداری باید نقشه های مورد نیاز را تامین کند  افزود: استانداری ها  نیزمکلف شده اند از طریق  شهرداری ها و بنیاد مسکن،  این نقشه ها در اختیار این سامانه قرار دهند و این موضع نیازمند تعامل بین دستگاهی برای دستیابی به نقشه‌های موجود  است

وی به چالش دیگری در زمینه انجام پروژه GNAF اشاره کرد و افزود: ‌ معابر بدون نام یا معابر با نام‌های مشابه و ساختمان‌های فاقد پلاک شهرداری در کشور زیاد دیده‌ می‌شود چرا که اجزای اصلی نشانی نام  معبر و پلاک شهرداری است که بایدنشانی ‌ها کامل شوند.

وی ادامه داد: وظیفه کمیته مدیریت نشانی آن است که با همکاری شوراهای شهر  با استانداری‌ها معابر فاقد نام را نامگذاری و تعیین تکلیف کنند و ساختمان‌های فاقد پلاک را نیز شهرداری ها تعیین پلاک کنند.

نصیری اظهار کرد: وظیفه کمیته نقشه جمع آوری نقشه‌های کشور است که در نهایت در اختیار این سامانه قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی پست اظهار کرد: تاکنون برای GNAF و بهنگام سازی آن  20 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تعیین مختصات جغرافیایی در تهران تکمیل شده است افزود: امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات این سرویس آماده و در واحدهای شهری، در اختیار دستگاه های متاضی قرار می گیرد.

نصیری با بیان اینکه این سرویس در حال آماده سازی و تکمیل است ادامه داد: تاکنون 3 جلسه کارگروه راهبری تشکیل شده و مسئول کارگروه، شرکت پست است و اعضای آن سازمان فناوری ، سازمان ثبت اسناد ، سازمان نقشه‌برداری، سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری‌های کشور ، مرکز آمار و .. هستند.

وی  تصریح کرد: 3 کمیته به عنوان کمیته سرویس‌ها ، مدیریت نشانی و کمیته نقشه تشکیل شده است که کمیته  سرویس‌ها با مسئولیت سازمان فناوری، کمیته مدیریت نشانی با مسئولیت شرکت پست و  کمیته نقشه  نیز با مسئولیت سازمان نقشه‌بردای انجام می‌شود.

معاون شرکت پست نیز با بیان اینکه تامین نقشه‌ها پرهزینه ترین مباحث این پروژه است گفت: فاز مقدماتی این طرح تا اردیبهشت 95  تحت عنوان تعیین مشخصات طول و عرض جغرافیایی به پایان می‌رسد ، فاز اول آن تامین نقشه، پالایش اطلاعات ، دقت و کنترل و فاز سوم سرویس‌دهی به سازمان‌های متقاضی است  که انشالله با همت دستگاههای ذی ربط  پایان  می یابد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-09 17:10

افزودن دیدگاه جدید