کد مطلب: 

185401

دوئل صداوسیما با وزارت ارشاد بر سر بازار پر سود VOD

پس از رونمایی از تکنولوژی سیستم نمایش درخواستی فیلم (VOD) توسط موسسه رسانه‌های تصویری و پیش افتادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه سازمان صداوسیما که قصد دارد در قالب IPTV همین تکنولوژی را فراهم کند، برنامه «هفت» این هفته میزبان نخستین دوئل در این زمینه بود و صداوسیما بالاخره موضع گیری را آغاز کرد.
دوئل صداوسیما با وزارت ارشاد بر سر بازار پر سود VOD

به گزارش سیتنا، برنامه «هفت» این هفته با گزارشی از مراسم تشییع فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون آغاز شد و سینماگران و مسئولان حاضر در این مراسم، از او به نیکی یاد کردند.

سپس محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در دولت احمدی‌نژاد و حامد معینی از سازمان صداوسیما در برنامه هفت حاضر شدند تا علیه راه اندازی (VOD) یا «برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده / Video On Demand» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع گیری شد و صداوسیما درباره بازاری که ادعا می‌کند منحصر به خود است و نباید وزارت فرهنگ و ارشاد وارد آن شود، رسماً اعلام موضع گیری کرد.

در این برنامه افخمی تاکید کرد در پی عدم حضور ابطحی از سازمان سینمایی، حاضر نشده نماینده سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد را به برنامه «هفت» بپذیرد و بدین ترتیب بحثی یک طرفه درباره این حوزه شکل گرفت که نتیجه اش قابل پیش بینی بود: 1- عدم توانمندی وزارت فرهنگ و ارشاد و بخش خصوصی برای فعالیت در این بخش 2- انحصار قانونی عرضه این تکنولوژی برای صداوسیما با «تلویزیون» خواندنِ «ویدیوکلوپ اینترنتی»

در ابتدا محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در دولت احمدی‌نژاد عنوان کرد: در حال حاضر روش حاکم بر شبکه نمایش خانگی ما dvd است که سالیان طولانی است که محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد، اما مشکلاتی نظیر قاچاق و ... وجود دارد. حدود 20 میلیون خانواده در ایران هستند که در کمترین حالت باید بگوئیم حدود 10 درصد از این خانواده ها مخاطب شبکه نمایش خانگی شوند. یعنی حداقل 2 میلیون  dvd فروخته شود یا 3 میلیارد تومان درآمد برای یک تهیه کننده حاصل شود. اما در حال حاضر بین 200 تا 300 هزار میانگین فروش dvd ماست که این فاجعه است.

وی افزود: اما این یعنی مردم این فیلم ها را نمی بینند؟ می بینند اما از طرق دیگر دانلود می کنند و رایگان می بینند. vod می گوید ما تمام محتوای رسانه ای را از طریق شبکه های مختلف در دسترس مخاطب قرار دهیم. دسترسی مخاطب به این آرشیو به دو طریق صورت می گیرد. یکی اینترنت و مودم های adsl است که محتوای مجاز و غیرمجاز را همین امروز رایگان در اختیار مخاطب قرار داده اند و حقوق صاحبان آثار تضییع می شود. اما چرا جلوی اینها گرفته نمی شود؟ چون برای دانلود این فیلم ها اینترنت مصرف می شود و منافع شرکت های وابسته به مخابرات برای تامین اینترنت تامین می شود.

این مدیر سینمایی دولت احمدی نژاد ادامه داد: اما راه دوم؛ شما یک ستاپ باکس می گیرید و آرشیو کامل این محتوا را به صورت بسته ای به مخاطب می فروشید و برای مخاطب هم می صرفد و از خرید dvd برای او ارزان تر می شود و در عین حقوق تولیدکننده هم تضییع نمی شود.

عباسیان  البته در بخشی از صحبت‌هایش به درستی، راه اندازی (VOD) با کیفیت فعلی در مقطع کنونی را فاقد اثر دانست و تاکید کرد حداقل باید پنج هزار فیلم در این شبکه فعال باشد تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد و با صد فیلم نمی‌توان در این زمینه موثر بود.

عباسیان در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش به طعنه به ایوبی، این رونمایی رو مشابه برنامه های صورت پذیرفته در رایزنی‌های فرهنگی به صورت نمایشی و بدون زیرساخت خواند و حتی جشنواره فجر سی و چهارم را نیز عمدتاً درگیر فضای نمایشی خواند.

این مدیر دولت سابق که برای نخستین بار در دولت پیشین پیگیری راه اندازی VOD در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در بخشی از صحبت‌هایش به نوعی حق انحصار را به صداوسیما داد! عباسیان حتی انتشار ویدیوی یک گفت و گو در فضای اینترنت را نیز نیازمند مجوز خواند و در واقع با ادعای این جماعت، اگر یک خبرگزاری با شخصی گفت و گو کند و ویدیویش را نیز منتشر کند، بابت انتشار ویدیو باید مجوز بگیرد!

حامد معینی نماینده صداوسیما نیز این تکنولوژی را «تلویزیون» خواند و در همین راستا VOD را متعلق به صداوسیما خواند و در مقابل این پرسش که آیا این اختیار حقوقی است؟، مدعی شد که این موضوع جزو تکالیف سازمان صداوسیما است.

 مدیر حقوق بین الملل و مالکیت فکری صداوسیما در ادامه افزود: در تاریخ 22 مهر 1394 خطاب به رسانه شورای عالی فضای مجازی نامه‌ای زده می‌شود که هرگونه فعالیت صوتی و تصویری در فضای مجازی بر عهده صداوسیما است و سال گذشته صداوسیما پنج اپراتور مجوز گرفت.

وی تاکید کرد: در مقطعی صدور این مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد که سازمان صداوسیما نمی‌خواست در این مقطع سیاسی وارد این حوزه شود. همچنین دادستان کل کشور دستوری به کل دادستان‌های کشور صادر کرد که هرگونه بستر ارائه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مسدود شود اما ما به واسطه فضای انتخاباتی، در این زمینه اقدام نکردیم.

البته استنادات قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در واقع در حال راه اندازی «ویدیوکلوپ» اینترنتی است و پیش از این نیز عنوان شده، بدین شرح بوده است:

«۱. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی: شرایط استفاده صحیح از لوازم ،تجهیزات و محصولات مختلف سمعی و بصری و برنامه های تصویری در قالب ویدیو مصوب جلسه ۲۹۸ مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۷۱ بند ۲ و ۳
۲. مصوبه هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۴/۵/۱۳۸۹ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۲۸۴/۱ مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۸ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساس جمهوری اسلامی ایران
۳. قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نماید مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۸۶
۴. قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می شود مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۷۲
۵. مجوز شماره ۱۵۸۰۶۵/۹۰/۱۵ مورخ ۲۱/۱۰/۹۰ صادر شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آئین نامه و دستور العمل اجرایی مربوط به آن.»

ضمن اینکه وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اختیار قانونی صدور مجوز پخش فیلم‌های سینمایی در قالب DVD در شبکه خانگی (سطح فروشگاه های کشور) را دارد، به همین ترتیب اختیار قانونی صدور مجوز پخش همان فیلم‌های سینمایی را در فضای اینترنت با همکاری وزارت ارتباطات دارد؛ اتفاقی که بر همین اساس توسط وزارت فرهنگ و ارشاد آغاز شده است.

معینی در پاسخ به سوال افخمی که چرا صداوسیما که مدعی است این مجموعه، «تلویزیون» است و باید در انحصار این سازمان باشد، مدعی شد که این تکنولوژی توسط صداوسیما در تهران راه اندازی شده و بهره برداری آزمایشی هم شده اما چون قصد بهره برداری تبلیغاتی نداشته‌اند، ماجرا رسانه‌ای نشده است!

در نهایت قرار شد هفته بعد با حضور ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، هفته آینده دوباره در این زمینه مباحث حقوقی و فنی بحث شود و فضای یک طرفه این برنامه درباره انحصارطلبی صداوسیما که هرگونه انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی را در انحصار خود می‌داند، تغییر کند.

در ادامه در بخش هفت نما، با اشاره به اهدای جایزه اسکار بهترین بازیگر به لئوناردو دیکاپریو تشکر این بازیگر پس از دریافت جایزه بعد از 20 سال را با بغض و روشی که نوید محمدزاده بعد از دریافت سیمرغ بلورین بازیگر مکمل از جشنواره سی و چهارم مقایسه کرد. همچنین بحث گران‌تر شدن قیمت بلیت سینما برای سال آینده به درستی مورد انتقاد قرار گرفت. سپس اشاره‌ای به دعوای لیلا حاتمی با خبرنگاران اشاره شد و از حساس بودن روحیه سینماگران به طعنه سخن به میان آمد.

سپس نقد فیلم‌های حاضر در جوایز اسکار 2016 آغاز شد و مسعود فراستی با اشاره به اینکه مراسم اسکار امسال از دوره‌های اخیر بهتر اجرا شد، فیلم‌های حاضر در مراسم امسال را ضعیف‌تر از سال‌های گذشته خواند.

سوال این هفته برنامه «هفت» نیز در این باره بود: «به نظر شما جوایز سالانه اسکار بر تغییر ذائقه فیلمسازان ایرانی و در نتیجه تولیدات سینمای ایران تأثیرگذار است؟
1. موثر است
2. تأثیری ندارد»

فراستی «مدمکس» را که برنده جوایز فنی شد اما جوایز اصلی را نبرد، فیلم ضعیفی دانست و تاکید کرد که این نشان از وضعیت خراب سینمای آمریکا در یک سال اخیر دارد. همچنین اهدای جایزه به «افشاگر» را دارای مصرف داخلی خواندند و در واقع اهدای جایزه به این فیلم نیز مورد نقد قرار گرفت. همچنین فیلم «کسری بزرگ / BIG SHORT» که درباره کلاهبرداری فروشندگان سهام به خریداران خرد سهام در آمریکا است نقد شد و به درستی تاکید شد که فیلم در حد دیالوگ باقی می‌ماند و نمی‌تواند این مفاهیم پیچیده به فیلم تبدیل شود. فراستی فیلمی که به جای این دو فیلم می‌توانست دیده شود را «اتاق / ROOM» خواند.

در ادامه فیلم «از گور برگشته» یا «بازگشته» ساخته الخاندرو گوانزالز ایناریتو که تقریباً توسط تمامی منتقدان جهان تحسین شده و تقریباً تمامی جوایز منتقدان اروپا و آمریکا را دریافت کرده و البته در اسکار 2016 نیز درخشید، از سوی جواد طوسی و مسعود فراستی که سلیقه‌ای مشخص است، مورد نقد قرار گرفت و فراستی کلاً ایناریتو را فیلمساز بدی خواند و بازی خرس را بهتر از دیکاپریو خواند! بدین ترتیب این تصور پیش آمد که تمامی منتقدان مطرح جهان اشتباه کرده‌اند و تنها فراستی به درک درستی از اینارتو و فیلمش رسیده است!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-05 01:16

افزودن دیدگاه جدید