کد مطلب: 

185337

داستان پرماجرای شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه

حذف بودجه شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم توسعه و باقی‌ماندن تکالیف آن هرچند بی سر و صدا انجام و لابه‌لای اخبار بودجه‌ای و انتخاباتی گم شد؛ اما از چشم کارشناسان اهل فن دورنماند و موافقان و مخالفان اظهاراتی در این زمینه داشتند.
داستان پرماجرای شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه

به گزارش سیتنا، "محمد ناصر صرافها" در هفته نامه شما (وابسته به حزب موتلفه اسلامی) نوشت:

چندی پیش رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات به رادیو« گفتگو»، گفت: ایجاد و مدیریت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک حکم که از سوی مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و ابلاغ شده در حال اجرایی‌شدن است و به همین دلیل نیازی به مطرح‌شدن در برنامه ششم توسعه ندارد.

وی ادامه داد: تبصره ذیل ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم و همچنین حکم ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای اعضای شورای عالی فضای مجازی از جمله احکام بالا دستی است که بر پیاده‌سازی، توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات در آن‌ها تأکید شده است.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که پیشنهاد بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس ارائه شده است، گفت: نگرش سازمان مدیریت این بوده است که شبکه ملی اطلاعات حکم صریح دارد و ادامه مسیر برنامه پنجم توسعه است و به‌عنوان یکی از طرح‌های پایدار در نظام برنامه‌ریزی کشور، نیاز به حضور در برنامه جدید ندارد.

در همین حال، محمود واعظی در مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود، آورده بود: اخباری مبنی بر حذف ردیف شبکه ملی اطلاعات از بودجه سال آینده وزارت ارتباطات و در نتیجه عدم پیگیری روند تکمیل این شبکه از ابتدای سال بعد منتشر گردید. لازم است تأکید کنم پروژه شبکه ملی اطلاعات یکی از اولویت‌های دولت و وزارت ارتباطات بوده و هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود.

وی افزوده بود: به هیچ عنوان تکالیف این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه برای این پروژه حذف نشده است و هیچ‌گونه مشکل بودجه‌ای نیز این شبکه ندارد و حتی اگر پروژه‌های دیگر این وزارتخانه را تعطیل و بودجه‌ها را جابه‌جا کنیم، شبکه ملی اطلاعات را اجرایی می‌کنیم.

در واکنش به این اظهارات، مسعود فاتح، تحلیل‌گر فضای مجازی، در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران»، ضمن تأکید بر حذف ردیف بودجه شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم، گفت: باید توجه کرد که دولت، ضرورت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات را برای نهادهای قانون‌گذار تبیین نکرده است؛ به عبارت دیگر دولت این دغدغه را جدی نگرفته است تا نهادهای قانونگذار هم به‌دنبال تصویب بودجه برای آن باشند. اگرچه وزارت ارتباطات می‌گوید که ما از سایر ردیف‌های بودجه برای این پروژه ملی هزینه می‌کنیم؛، اما این هزینه‌کردن از سایر ردیف‌های بودجه قابل قبول نیست. این بی‌توجهی نشان می‌دهد که کم کاری دولت در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث شده، سایر نهاد‌ها هم این بحث را جدی نگیرند. طبیعتا هزینه‌کردن در شبکه ملی اطلاعات از سایر ردیف‌هایی که مشخص نیست، ممکن است باعث شود شبکه ملی اطلاعات به سرانجام مطلوب نرسد.

وی در همین حال مطرح کرد: این دغدغه برای همه ما جا افتاده و می‌دانیم که یک شبکه ملی اطلاعات نیاز کشور است و باید هرچه سریع‌تر اجرا شود؛ اما شائبه‌ای که داریم در روند اختصاص بودجه‌ها و اجرای پروژه‌ها و سایر موارد مرتبط است. ما سؤال داریم که اگر در سال‌های اخیر شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک بحث جدی مطرح شده، لازم است که در روند اجرای پروژه‌ها هم نظارت جدی وجود داشته باشد. باید پاسخ داده شود، این همه بودجه‌ای که طی سال‌های اخیر تحت عنوان شبکه ملی اطلاعات هزینه شده، در کدام بخش‌های این شبکه و کجا هزینه شده است؟ خروجی مشخص شود و دوستان هم پاسخگو باشند تا کار در ادامه بهتر پیش برود. شاید همین ابهامات باعث شده که مجلس نسبت به اختصاص ردیف بودجه برای این پروژه، بی‌تفاوت باشد.

حال با این تفاسیر باید دید سرنوشت شبکه ملی اطلاعات که از اهم تأکیدات مقام معظم رهبری است به کجا خواهد انجامید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-02-29 17:12

افزودن دیدگاه جدید