کد مطلب: 

182910

فاز جدید از بومی سازی فناوری اطلاعات در کشور

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری‌های دوجانبه این پژوهشگاه با معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور بومی سازی این فناوری‌ها خبر داد.
فاز جدید از بومی سازی فناوری اطلاعات در کشور

به گزارش سیتنا، دکتر محمد خوانساری، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درگفتگو با خبرنگار وزارت ارتباطات، گفت:‌ این پژوهشگاه به عنوان مشاور مادر و بازوی تحقیقاتی وزارتخانه است که در مرحله اول، نیازهای تحقیقاتی آن را از طریق برگزاری جلسات مشترک و درخواست‌های رسیده، تامین  می کند.

وی ادامه داد:‌ همچنین دراین پژوهشگاه، تعاملات و همکاری‌های گسترده و نزدیکی با دانشگاهها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، نمایندگان صنعت از جمله سندیکای مخابرات ایران و نظام صنفی رایانه ای کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های فعال و دانش ­بنیان حوزه فاوا وجود دارد.

خوانساری برشناخت نیازهای بخش فاوای کشور توسط این پژوهشگاه تاکید کرد و افزود: بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی مصوب وزارتخانه، هیات امنا و شورای پژوهشی، برنامه‌های تحقیقاتی خود را پیش می‌برد.

وی اظهار کرد: همچنین برای پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی، پژوهشکده سیاستگذاری و مطالعات راهبردی فاوا تاسیس شد و با شکل دهی گروه آینده پژوهی در این پژوهشکده، رصد فناوری و روندهای آنها با استناد به روش‌های علمی، نیازهای پژوهشی آتی را مد نظر قرار می‌دهد.

خوانساری در پاسخ به سوالی درخصوص  نحوه حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پژوهش‌های حوزه ICT گفت: با ایجاد معاونت نوآوری و فناوری  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت‌های حمایتی وزارتخانه در خصوص توسعه علم و فناوری بسیار پر رنگ تر شده و برنامه‌های گسترده ای در جهت توسعه همکاری‌های وزارتخانه با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد  تهیه شده است.

وی بر ایجاد ارتباط نزدیکتر با صنعت ICT در کشور تاکید کرد و ادامه داد: این ارتباط چه از طریق نمایندگان آنها در نظام صنفی رایانه ای و سندیکای مخابرات و چه از طریق حمایت و ارایه تسهیلات به شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین از طریق صندوق وام وجوه اداره شده وزارتخانه انجام شده  و در دست اقدام  است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگزاری ارزیابی شرکتهای دانش بنیان به عنوان عضو این کمیته همکاری دارند.

وی بیشتر شدن فضای تعاملات بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با هدف تقویت و توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در سطح منطقه و جهان نیز تعاملات گستره ای با دعوت وزرای فاوای کشورهای مختلف از جمله سوئد، مجارستان، فنلاند، عراق، افغانستان، روسیه، اذربایجان  انجام شده و تفاهم نامه‌های علمی و فناوری میان طرفین مبادله شده است  که پژوهشگاه نیز به سهم خود در این فعالیتها، با وزارتخانه و معاونت‌های فناوری و نواوری و امور بین الملل همکاری دارد.

خوانساری در تبیین چگونگی تاثیرگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درح مایت ازپژوهش‌های حوزه ICT گفت: وزارت ارتباطات، زمینه نزدیک تر شدن ارکان مختلف اکوسیستم علم و فناوری فاوا در کشور را فراهم می‌کند که از جمله بخش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه، پارک‌ها و مراکز رشد و صنعت است که  می تواند در جهت بومی سازی فناوری و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و مورد نیاز کشور تاثیرگذارباشد.

وی تدوین قوانین حمایتی در جهت تقویت صنعت و پژوهش حوزه فاوای کشور را تاثیرگذار دانست و افزود: در این خصوص برگزاری نشست‌های وزارتخانه با شرکت‌های خصوصی فعال حوزه فاوا، بسیار ارزشمند و موثر است که این مساله با جدیت از سوی مقام عالی وزارت پیگیری شده و به زودی سومین نشست آن  نیز، برگزار می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-20 17:15

افزودن دیدگاه جدید