کد مطلب: 

178864

ضرورت تحقق زنجیره دانش تا بازار با حمایت از دستاوردهای فناورانه

به همت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی با حضور در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بازدید از این مجتمع، با بخش های مختلف این مرکز فناوری آشنا شدند.
ضرورت تحقق زنجیره دانش تا بازار با حمایت از دستاوردهای فناورانه

به گزارش سیتنا، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای برگزاری تورهای علمی و فناورانه، با حضور اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی، معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و معاونین و اساتید دانشگاه صنعتی شریف، تور علمی و فناوری و بازدید از طرح های پژوهشی دانش بنیان در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مساحت دو هزار و ۲۰۰ متر مربع براى استقرار متمرکز تیم هاى تحقیقاتى با گنجایش 40 تیم، 26 دفتر خدمات فناوری و 9 مرکز خدمات فناوری و مرکز شتاب‌دهنده نوآوری، در راستای تجارى سازى فناورى و ارایه خدمات صنعتى و فناورانه به جامعه و صنعت ایجاد شده شده است.
ایجاد فرصت اشتغال فناورانه و به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه در فعالیت های دانش بنیان، شکل گیری تیم ها و گروه های پژوهشی پایدار، ارتقای نام و برند دانشگاه در جایگاه حمایت از صنعت و جامعه، تاثیرگذاری عملیاتی و موثر بر صنعت، افزایش حضور اجتماعی و تعاملات موثر در سطح جامعه، کمک به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان ملی و ارتقای استفاده عملیاتی از دارایی های فیزیکی و غیرفیزیکی دانشگاه متناسب با برند؛ از جمله اهداف عملیاتی این مجتمع عنوان شده است. 
اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در قالب فراکسیون اشتغال مجلس، ضمن بازدید از مراکز و بخش های گوناگون این مجتمع فناوری، از جمله آزمایشگاه‌ها، مرکز شتابدهی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته، مرکز پژوهشی مهندسی دریا، هدسا و... با اهداف، دستاوردها و برنامه‌های بخش‌های گوناگون مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف آشنا شدند.

حفظ دانشجویان در منطقه بومی 
دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، در نشستی با حضور تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های گوناگون مجلس شورای اسلامی، اساتید و فناوران دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ضرورت توجه دانشگاه‌ها به ایجاد ثروت از مسیر دانش و فناوری ابراز کرد: اگر بتوانیم بخشی از دانشجویان را در منطقه بومی زندگی خود حفظ و از مهاجرت بدون بازگشت ایشان جلوگیری کنیم، نه تنها به ایجاد اشتغال کمک خواهد شد بلکه توسعه منطقه را نیز شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به زنجیره دانش تا ارزش و بیان راهبرد معاونت علمی در قالب مدلی جدید برای ایجاد ارزش افزوده از طریق فناوری و بر مبنای توجه به دانشگاه‌ها گفت: در این زنجیره دانشگاه‌ها باید خود را بخشی اساسی از اقتصاد کشور دانسته و نسبت به آینده فارغ‌التحصیلان دانشگاه مسئول بدانند. این مسئولیت در مورد فارغ‌التحصیل به‌این شکل است که دانشگاه، فارغ‌التحصیل را به جای آماده کردن برای کارمند دولت شدن، طوری تربیت می‌کند که علاوه بر اشتغال خود، بتواند برای چند نفر دیگر اشتغال ایجاد کند.
شیخ زین الدین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری برای تکمیل زنجیره دانش تا بازار، از تعامل جشنواره تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران یاد کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته با تعامل خوبی که با دانشگاه‌ها داشتیم، حدود 100میلیارد تومان از طریق این نمایشگاه، فروش تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه ها را مورد حمایت قرار دهیم و امسال نیز همین روند پیگیری شد و دانشگاه‌ها 1600 میلیارد تومان پیش‌فاکتور ثبت کردند که به میزان 100 میلیارد تومان توسط معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفت.

لزوم اصلاح رویکرد دانشگاه های کشور برای حرکت به سمت اشتغالزایی
دکتر غلامرضا کاتب رییس فراکسیون اشتغال و نماینده مجلس شورای اسلامی در این بازدید و نشست مشترک، با اشاره به ضرورت به‌کارگیری ابزارها و روش های گوناگون برای اصلاح رویکرد ایجاد اشتغال و درآمدزایی کشور گفت: با وزارت آموزش و پروش تعامل‌هایی شده تا بحث مطرح شده در خصوص اصلاح ساختار اموزشی تغییرات جدی صورت بگیرد.
کاتب با بیان این‌که رسالتی بزرگ بر دوش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اصلاح رویکرد دانشگاه های کشور برای حرکت به سوی اشتغال‌زایی قرار دارد، افزود: زمینه اصلاح رویکرد دانشگاه‌ها و اموزش عالی کشور، ایجاد ارزش افزوده از دانش‌و فناوری و مسئولیتی مهم است که معاونت علمی و فناوری آن را به طور جدی دنبال کند و در این مسیر مجلس و دولت با همکاری و تعامل این روند را به طور جدی پیگیری خواهند کرد.
وی افزود: بحث ارتقای اساتید باید به شکلی قانون‌مند و متناسب با توانمندی‌ها دنبال شود و معیارهای مثل ثبت اختراع، قرارداد ارتباط با صنعت و نواوری و تولید فناوری در بحث ارتقای اساتید لحاظ شود.
مهندس رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز، با بیان این‌که در حوزه‌های کارآفرینی و مهارت ورزی در دانشگاه‌ها دچار عقب ماندگی‌هایی عقب هستیم، به ضرورت اصلاح نگرش و ارتقای رشته‌ها و واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مربوط به سال‌های گذشته که چندان کارکردی ندارند همچنان پابرجا هستند و دانشگاه ها حتی در تغییر آن‌ها توانمندی ندارد. لذا باید این نقطه ضعف به عنوان یکی از مشکلات اصلی کارآفرینی و مهارت ورزیث در کشورمان بهبود یابد.
سبحانی فر با اشاره به 4 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی و مساله اشتغال آنان، گفت: ددر بحث اشتغال حداکثر می‌توانیم برای یک میلیون از این 4 میلیون اشتغال ایجاد کنیمو برای بخش عمده ای از اننا دچار چالش هستیم. این چالش باید از طریق همین شیوه جدید که معاونت علمی و فناوری و رویکرد جدید با دانشگاه دنبال می‌کند بر طرف شود.
همچنین در بخش دیگری از این نشست دکتر محمدتقی توکلی، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت توجه کشور به عرصه دانش و فناوری، روند فعلی در توجه به فناوری در دانشگاه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حال که معاونت علمی و فناوری به درستی تشخیص داده راه برون‌رفت از مشکلات کشور علم و فناوری است، باید با سیاست‌ها و اقداماتی که متناسب با روند پیشبرد دانشگاه‌ها به سوی اشتغال‌زایی و کارآفرینی هستند، گام‌های اثرگذار در پیشرفت و رفع مشکلات کشور بردارد و مجلس نیز در این زمینه آماده همه گونه حمایت از این حرکت است.
در بخش دیگری از این تور علم و فناوری، دکتر ایرج عبدی نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ،‌ضمن اشاره به ضعف‌های ساختاری نظام آموزش و پژوهش کشور، بر ضرورت کاربردی بودن سرفصل‌های اموزشی دانشگاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه با مشکلات و نیازهای اساسی در حوزه آموزشی و دانشگاه ها مواجه هستیم و حرکت مقطعی و کوچک، پاسخ‌گوی نیازهای اساسی نخواهند بود. لذا ضروری است ضمن توجه به سرفصل‌های اساسی برنامه‌های توسعه، برای حل مشکلات اساسی دانشگاه ها و اشتغال کشور، گام های اساسی برداشته شود. 

مسیر ارزنده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
در بخش دیگری از این تور علم و فناوری، جمعی از اساتید دانشگاه و مدیران مراکز گوناگون این مجتمع فناوری مستقر در دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بیان دیدگاه‌های خود، به ارائه دستاوردها و اهداف خود در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، پرداختند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلی شورای اسلامی، با ارائه دیدگاه های خود مسیر آغاز شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ارزنده خواندند و نسبت به حمایت از توسعه فناوری و تحقق تجاری‌سازی فناوری و ایجاد ارزش افزوده از دانش، تاکید کردند.
حمایت از تحقق زنجیزه دانش تا ارزش افزوده و بازار، اصلاح ساختار آموزشی، به‌کارگیری ابزارهای کارآمد گوناگون برای تحقق اهداف فناوری و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از اعضای علمی برای تحقق مسیر توسعه و تکامل فناوری‌های جدید از مهم ترین محورهای مطرح شده در این نشست بود.
همچنین در این بازدید، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجید دهبیدی پور مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، حسین مختاری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف، قاسم میرعمادی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف، محمد شریف خانی مدیر برنامه مراکز خدمات فناوری دانشگاه شریف، حمیدرضا ربیعی رییس دپارتمان مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف حضور داشتند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-22 16:21

افزودن دیدگاه جدید