کد مطلب: 

17612

دعوت شبکه‎های ماهواره‎ای به جایگزینی پارتنر به جای همسر

دعوت به داشتن «پارتنر» به جای همسر این روزها بشدت از سوی برخی از این رسانه‌ها به عنوان یگانه راه‌حل مشکلات عاطفی و جنسی جوانان ارائه می‌شود.
دعوت شبکه‎های ماهواره‎ای به جایگزینی پارتنر به جای همسر

به گزارش سیتنا به نقل از وطن امروز، از فروپاشی بنیان خانواده گرفته تا کاهش جمعیت و آمار بالای جوان مجرد در ایران و آمار ۳۰ درصدی خانه‌های مجردی، سرقفلی مشکلات اجتماعی ایرانی هستند. بحران‌هایی که بعضی‌ها در این برهه اجتماعی، با کاتالیزورهای رسانه‌ای- فرهنگی بشدت به آنها دامن می‌زنند. این بعضی‌ها همان رسانه‌های فارسی‌زبانی هستند که هر روز با ایجاد متدی جدید تلاش می‌کنند در کوره مشکلات اجتماعی ایران بدمند و حتی گاهی اوقات مشکلات جدیدی به‌وجود آورند. در این میان این روزها خانه‌های مجردی بین دختران و پسران ایرانی به شکلی قارچ‌گونه در حال رشد است، زندگی مجردی هم به دلیل برخی مشکلات و البته تغییرات فرهنگی در حال تبدیل شدن به مد روز شهرهای بزرگ است، آنچنان که بنگاه‌ها با خواسته روزافزون خانه مجردی روبه‌رو هستند. در میان این وضعیت، ‌تعداد قابل‌توجهی از رسانه‌های فارسی زبان هر روز سعی دارند شیوه و روش جدیدی از سبک زندگی غربی را به جوانان ارائه دهند. روشی که در دل خود یک بحران تازه می‌سازد. دعوت به داشتن «پارتنر» به جای همسر این روزها بشدت از سوی برخی از این رسانه‌ها به عنوان یگانه راه‌حل مشکلات عاطفی و جنسی جوانان ارائه می‌شود. ماجرا آنقدر برای این رسانه مهم به نظر می‌رسد که بی‌بی‌سی و من‌وتو در هفته‌های گذشته بارها به آن پرداخته‌اند و جوانان را دائم با روش های گوناگون به این موضوع تشویق می‌کنند.

پشت پرده ماجرا چیست؟

بی‌بی‌سی فارسی در ۲ هفته گذشته ۳ بار و به عنوان‌های گوناگون در برنامه «نوبت شما»ی خود به این ماجرا پرداخت. همچنان که برنامه «من‌وتو پلاس» شبکه من‌وتو به‌طور مداوم در یک ماه گذشته به این موضوع می‌پردازد. در این شبکه‌ها دائم از کهنه شدن مدل ازدواج مذهبی صحبت می‌شود. همچنان که شبکه‌های دیگر ماهواره‌ای با روش‌ها و تاکتیک‌های ویژه خود سعی در ایجاد نوعی تغییر در سبک زندگی جوانان ایرانی دارند. مینا علی‌بخشی، روانشناس و استاد دانشگاه درباره موضوع ترویج پارتنرینگ و تاکید بر آن در شبکه‌های ماهواره‌ای به «وطن امروز» می‌گوید: سبک زندگی از طریق ایجاد تغییر در نقاط عطف رفتارهای افراد، دچار دگرگونی می‌شود. به این معنی که در سبک زندگی ایرانی – اسلامی نقاط برجسته‌ای وجود دارد که اگر آنها تغییر کند به‌صورت دومینو دیگر رکن‌های این سبک هم دچار تحول می‌شود. یکی از این ارکان مهم در زندگی جوان ایرانی، انتخاب زوج برمبنای ریشه‌های فرهنگ ایرانی – اسلامی است به این معنی که اگر این موضوع تغییر کند، همه‌چیز جوان در زندگی‌اش دچار دگرگونی می‌شود.

تناقض مستقیم با انتخاب همسر

این استاد‌ دانشگاه می‌افزاید: وقتی به‌صورت شبانه‌روزی آنها موضوع داشتن پارتنر را که بیشتر اوقات هم یک شریک موقت است، تبلیغ می‌کنند و آن را در مقابل داشتن همسر قانونی قرار می‌دهند، تاثیرگذار خواهد بود. به این معنی که جوان ایرانی روزبه‌روز به تغییر فکر و رفتار خود و برقراری ارتباط‌های نامشروع متعدد نزدیک‌تر می‌شود. وی درباره گسترش این روند بیان داشت: وقتی که این تفکرات در ذهن جوان جاری شد به تدریج در سبک زندگی وی گسلی به وجود می‌آید که این گسل فکری وی را از سبک زندگی دینی دور می‌کند. دور شدن از این سبک زندگی یعنی ایجاد تناقضات گسترده در ذهن جوان ایرانی نسبت به هویتی دینی و بومی خود، هویتی که با آن رشد کرده و بزرگ شده است. این در حالی است که این روزها بنیان خانواده ایرانی بشدت از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان مورد هدف قرار گرفته، آنچنان که هر روز این رسانه‌ها به سوی بی‌معنی کردن تشکیل زندگی در ذهن جوانان گام برمی‌دارند.

تشویق پنهان با هم بودن غیرمجاز!

اما در همین باره مهدی فرزانه، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جوانان با اشاره به استحاله جامعه و پیامدهای خطرناک آن خاطرنشان می‌کند: ترکیب بسیاری از برنامه‌های سرگرمی و فرهنگی شبکه‌های فارسی‌زبان به سوی ترویج نوعی هم‌باشی و تشویق داشتن پارتنر میان جوانان است، به این صورت که به تدریج این موضوع که برای بودن دختر و پسر زیر یک سقف نیاز به ازدواج نیست در جامعه ترویج پیدا کند. درواقع نگاه این رسانه‌ها، یک برنامه‌ریزی تدریجی است که بتوانند در قالب آن دختر و پسر را در چارچوب روابط نامشروع به یکدیگر نزدیک کنند. به این صورت نگاه مذهبی از ذهن جوانان رخت بر خواهد بست، به تدریج پسران از ازدواج عقب‌نشینی گسترده‌ای می‌کنند. این استاد دانشگاه می‌افزاید: تشویق رسانه‌های فارسی‌زبان به برقراری رابطه‌های جنسی آزاد و به نوعی تفکر ول‌انگاری در روابط میان دختران و پسران است که می‌تواند بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی ایرانی را تخریب کند. در این میان آنچه که بسیاری از صاحبنظران به آن تاکید دارند افزایش جرائم اجتماعی در صورت طبیعی شدن داشتن پارتنر جنسی است، به این صورت که در گذر زمان جرائم و خشونت‌های گسترده‌ای علیه زنان رخ خواهد داد و همزمان با موج خشونت‌های عاطفی با انتقام‌گیری‌هایی از همین جنس روبه‌رو می‌شویم.

مهدی فرزانه، پژوهشگر اجتماعی دراین باره تصریح می‌کند: وقتی از سوی رسانه‌های فارسی زبان دائم به ذهن جوانان این موضوع القا می‌شود که داشتن یک شریک جنسی بهتر از یک ازدواج دائم است ما به تدریج شاهد سلسله رابطه‌های ویرانگر هستیم! در این صورت در عرض مدت کوتاهی علاقه و عشق واقعی جای خود را به تمایلات صددرصد غریزی می‌دهد و دختران و پسران جامعه به فکر سوءاستفاده از یکدیگر می‌افتند، چرا که هر دوی آنها به خوبی می‌دانند که برای یکدیگر تنها به اندازه یک شریک جنسی یا همان «پارتنر» ارزش دارند و قرار است هرچند وقت یکبار این شریک جای خود را به شریکی دیگر بدهد. همین موضوع باعث فاصله گرفتن جوانان از یکدیگر و بازتولید خشونت می‌شود.

وقتی پدر و مادر نیست می‌شوند

از سوی دیگر به تعبیر بسیاری، پروژه تشویق جوانان به قبول « پارتنر» به جای ازدواج، نقش‌های اصیل ایرانی را برای زنان و مردان از بین خواهد برد. نقش‌هایی که در چارچوب خانواده ایرانی از دیرباز به نشانه‌های آرامش زوجین تعبیر شده است. مینا علی‌بخشی، روانشناس دراین باره عنوان می‌کند: نقش زن ایرانی از دیرباز در چارچوب خانواده به عنوان یک همسر، مادر و مدیر مطرح بوده است. نقش‌هایی که هر کدام در جایگاه خود مقدس و زیبا هستند. همچنان که مرد هم نقش تامین‌کننده و پشتوانه خانواده را داشته اما با توجه به موج رسانه‌ای موجود برای گسترش پارتنرینگ به جای ازدواج این نقش‌ها فرو می‌ریزند، چرا که در این فرهنگ زن، دیگر جایگاه مادری و همسری را ندارد. تنها به یک شریک جنسی که هر چند وقت یک بار شریک خود را تغییر می‌دهد تنزل می‌یابد. پسران هم در این وضعیت مرد زندگی نخواهند بود بلکه تنها به افرادی تبدیل می‌شوند که برای تامین نیازهای خود به سراغ ارتباط‌های موقت می‌روند. این موضوع همه‌چیز را در جامعه‌ای با پیشینه سنتی از بین می‌برد.

موج دعوت به «پارتنری»

به نظر می‌رسد موج دعوت جامعه ایرانی و جوانان به داشتن شریک به جای همسر روز به روز از سوی رسانه‌های غربی به شکل جدی‌تری پیگیری می‌شود، از سوی دیگر شرایط ازدواج در جامعه وضعیت چندان مناسبی ندارد، یعنی از یک سو جوانان برای ازدواج با دشواری رو به هستند و از سوی دیگر صدها شبکه آنها را به نقطه مقابل ازدواج فرا می‌خوانند. به هر رو هر چند که جامعه ایران یک جامعه فرهنگی و اصیل است و ارزش‌های دینی و اسلامی در آن وجود دارد اما اگر عموم جامعه بویژه خانواده‌ها باید از خطرات و آسیب‌های این موضوع بویژه در بحث شبکه‌های ماهواره‌ای اطلاع داشته باشند، بی‌شک اطلاع رسانی در این زمینه می‌تواند تا حدی از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-08 18:35

افزودن دیدگاه جدید