کد مطلب: 

172721
دبیر کنفرانس ایران ‌بریج و جشنواره کارآفرینی پل خبرداد:

فعالیت 3 کمیته از ایران، اروپا و آمریکا برای برگزاری ایران بریج

دبیر کنفرانس ایران ‌بریج و جشنواره کارآفرینی پل گفت: این رویداد می تواند کارآفرینی را در ایران توسعه دهد و از فرارمغزها جلوگیری کند.
فعالیت 3 کمیته از ایران، اروپا و آمریکا برای برگزاری ایران بریج

به گزارش سیتنا، علی زواشکیانی دبیر جشنواره کارآفرینی پل و کنفرانس آی‌بریج (iBridges) که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، عصر روز گذشته در یک نشست خبری درباره کنفرانس آی‌بریج اظهار کرد: همایش ‌آی‌بریج می‌تواند از تمامی جنبه‌ها در کارآفرینی موثر باشد. این رویداد می‌تواند کارآفرینان داخل کشور را به کارآفرینان ایرانی خارج از کشور پیوند بزند تا از تجارب یکدیگر استفاده کنند. 

وی همچنین بیان کرد: برای برگزاری این کنفرانس 3 کمیته از آمریکا، اروپا و ایران فعال هستند. هدف اصلی از این کنفرانس کمک به رشد حوزه کارآفرینی در کشور است. نخستین هدف کمک به جوانان است. کمیته ایران در این تشکیلات وارد شد تا جوانان دارای ایده های برتر کارآفرینی در ایران را برای شرکت در کنفرانس آی بریج انتخاب کنیم.

برنامه های کنفرانس آی‌بریج برلین

زواشکیانی درباره برنامه های کنفرانس آی‌بریج گفت: در این کنفرانس به مدت سه روز در 15 سالن به صورت موازی سخنرانی هایی برگزار می شود که سخنرانان آن از کشور ایران یا کشورهای دیگر هستند. همچنین تلاش بر این است تا 3 روز هم بازدید از صنایع های‌تک آلمان انجام شود.

وی افزود: این بازدید از برخی محل های استارتاپی، برخی پارک فناوری ها و شرکت های های‌تک است. از جمله این شرکت ها شرکت SAP است که آمادگی خود را برای میزبانی شرکت کنندگان آی بریج اعلام کرده است و همراهی زیادی با کنفرانس دارد.

دبیر جشنواره کارآفرینی پل با بیان اینکه این رویداد حداقل 2 هزار شرکت کننده خواهد داشت که در این میان حداقل 500 کارآفرین از ایران حاضر می شوند، ادامه داد: طبق تحریم هایی که نسبت به کشور ایران صورت گرفته است، هیچ سازمانی نمی تواند از ایران به این جشنواره کمک کند. برلین هم حق ندارد با ایران انتقال فناوری داشته باشد. اما به این علت که آموزش در مقوله تحریم قرار نمی گیرد، بنا است تا در این رویداد اهداف آموزشی دنبال شود.

جشنواره کارآفرینی پل؛ رابط ایران و کنفرانس آی‌بریج

عضو هیئت مدیره انجمن بین المللی مدیران ایرانی درباره چگونگی ارتباط با کنفرانس آی بریج توضیح داد: انجمن بین المللی مدیران ایرانی، داوطلب شده است تا ارتباطی بین کشور ایران و کنفرانس آی‌بریج باشد. در این راه جشنواره کارآفرینی «پل» راه اندازی شد.

وی هدف جشنواره کارآفرینی «پل» را کمک به کارآفرینان جوان عنوان کرد و گفت: در نظر داریم تا تعدادی کارآفرین جوان را به این کنفرانس بفرستیم تا پس از این که از کنفرانس بازگشتند بتوانند در ایران یک تجارت جهانی ایجاد کنند.

زواشکیانی همچنین بیان کرد: جشنواره کارآفرینی «پل» به منظور آماده سازی افراد برای رسیدن به دنیا است. هدف این است که اکوسیستم کارآفرینی را در ایران شکل دهیم و با کارآفرینی دنیا از ابعاد نیروی انسانی، مدیریت اداری، شناسایی نیازهای علمی وغیره هماهنگ شویم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود تحریم ها، درصد کمی از اقتصاد ایران بر مبنای شرکت های دانش بنیان حرکت می کند. اما کشور ما در راستای فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این ظرفیت را دارد که این عدد را حداقل به 20 درصد برساند. یعنی اگر تلاش کنیم می توانیم یک جهش چندین برابری داشته باشیم. اگر حمایت های لازم انجام شود، این جهش در عرصه دانش بنیان، در کل اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

آی‌بریج بر اکوسیستم کارآفرینی تاثیر می‌گذارد

وی عنوان کرد: این رویداد می‌تواند تمامی گروه‌ها را درگیر کند و بر روی اکوسیستم کارآفرینی اثر مثبت داشته باشد. اجزای این اکوسیستم در بحث کارآفرینی، کارآفرینان جوان و کارآفرینان با تجربه هستند. این افراد می‌توانند با هم انتقال تجربه داشته باشند. همچنین ما می‌توانیم این افراد را با سرمایه گذاران لینک کنیم. 

زواشکیانی از جمله کسانی که در این برنامه شرکت می‌کنند را روسای پارکهای فناوری و روسای دانشگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن‌ها مربیان این حوزه در رویداد ایران آی‌بریج مشارکت می‌کنند که موجب تغییر برنامه درسی خواهد شد. به این صورت برنامه‌های درسی‌ای که برای کارآفرینان طراحی می‌شود از دانش روز متاثر می‌شود، نفوذ پیدا می‌کند و به جنبه‌های عملی سوق پیدا می‌کند. 

وی دیگر افرادی که در این رویداد شرکت خواهند کرد را مسئولین اثرگذار ذکر کرد و درباره علت آن توضیح داد: حضور این افراد موجب می‌شود از نزدیک با حوزه کارآفرینی دانش بنیان آشنا شوند و بتوانند با وضع و یا تغییر قوانین شرایطی را مهیا کنند که شرکت‌های داخل ایران سریع‌تر رشد کنند و موانعشان رفع شود.

هدف رویداد آی‌بریج، سرمایه گذاری بر روی علم است

دبیر کنفرانس ایران آی‌بریج درباره هدف از برگزاری این دوره توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا فرهنگ جامعه را نسبت به موضوع کارآفرینی متاثر کنیم. شاید بسیاری از سرمایه گذاران انتخابشان زمین و خرید و فروش دلار باشد، یا ساختمان سازی و مسائلی که ریسک کمتری دارد. این در حالی است که ما باید سرمایه دار را به سمت بحث‌های دانش بنیان ببریم. دانش بنیان می‌تواند انتخاب سودآوری باشد. 

وی ادامه داد: برنامه‌هایی چون ایران ‌بریج و برنامه‌های مشابه، برای سرمایه گذار ایرانی که معمولا سنتی عمل می‌کرده است، می‌تواند انتخاب‌های جدید را نشان دهد. به این صورت منابع مالی کشور کم کم به حوزه‌های علمی سوق پیدا می‌کند. این مسئله باعث رشد بیشتر و کامل کننده حلقه فرهنگی خواهد شد.

نخبگان باید کارآفرین باشند نه کارمند

زواشکیانی هدف دیگر از برگزاری ایران بریج را اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و گفت: شاید تفکر غالب این باشد که یک دانشجو وقتی فارغ التحصیل شد بهتر است استخدام یک شرکت شود. این تفکر لزوما چیز بدی نیست. اما اگر غالب تفکر فارغ التحصیلان این باشد که کسی برای آن‌ها کار درست کند، که معمولا هم انگشت به سمت دولت هست، درست نیست. 

وی افزود: دولت ظرفیتش محدود است و در زمینه اشتغالزایی هم ظرفیت محدودی را دارد. پس باید ذهن فارغ التحصیلان های‌تک و مهندسی را به این سمت ببریم که شرکت دانش بنیان تاسیس کنند و شرکت شان هم موفق باشد. 

دبیر جشنواره کارآفرینی پل دیگر هدف این رویداد را تغییر تفکر نخبگان جامعه خواند و توضیح داد: اکثر نخبگان حاضر در ایران فکر می‌کنند حتما در خارج از کشور می‌توانند به منابع روز دنیا دسترسی داشته باشند. ما می‌خواهیم این ذهنیت را با نمایش واقعیت ها ضعیف کنیم و از بین ببریم. می‌خواهیم نشان دهیم کسی که در ایران است می‌تواند با بهترین کارآفرینان و سرمایه گذاران دنیا ارتباط داشته باشد. 

وی ادامه داد: حتی یک ایده پرداز می‌تواند ایده‌اش را از ایران به منطقه خلیج فارس ببرد و توسعه دهد. این مسئله ممکن نمی‌شود مگر با ارتباطات. یعنی کسی که در ایران کار می‌کند بتواند ایده‌های خود را با تغییراتی به مارکت‌های دیگر نقاط دنیا بفروشد. همچنین ایرانی داخل کشور بتواند از دانش مدیریتی کارآفرینان خارج از کشور استفاده کند.

باید اعتماد به نفس نخبگان داخل ایران را بالا برد

منتخب مجمع جهانی داووس اعلام کرد: کنفرانس آی‌بریج بزرگ‌ترین کنفرانس و نخستین در ابعاد کارآفرینی است. این کنفرانس می‌تواند پلی برای کارآفرینان داخل و خارج از کشور باشد. ما نیز امیدواریم فرصت‌های خوب ایجاد شود و مسائل این حوزه حل شوند. 

وی درباره اثرگذاری کنفرانس آی‌بریج توضیح داد: شرکت کنندگان ۶ روز تمام درگیر مباحث مطرح شده در آن می‌شوند و با بهترین‌های حوزه کارآفرینی ارتباط پیدا می کنند. طی آن ۳ روز از مراکز های‌تک آلمان دیدن می کنند. همین مسئله باعث عمیق شدن در موضوع کارآفرینی می شود.

زواشکیانی افزود: شرکت کنندگان در این کنفرانس می‌توانند ببینند همکلاسی‌های آن‌ها طرح‌های موفقی را در جهان و اروپا پایه گذاری کرده‌اند. این رویداد یک مدل و الگو ایجاد می‌کند. به آنان اعتماد به نفس می بخشد.

همچنین دانش و تاثیرات آن را از نزدیک می‌بینند و احساس خواهند کرد دانش موضوع قابل لمسی است. وقتی این احساس به کسی دست دهد قدم برداشتن در مسیر کارآفرینی فناوری را شروع می‌کند. 

وی عنوان کرد: فرق کسی که در خارج از کشور فعالیت می‌کند با کسی که داخل ایران است، داشتن اندکی دانش بیشتر در عرصه کارآفرینی است. ما تلاش می‌کنیم این فاصله‌های دانشی کم شود. با دسترسی به اینترنت این فاصله کمتر هم شده است. بعد از آن اعتماد به نفس است. کسی که خارج از کشور فعال است احساس می‌کند می‌تواند محصول جهانی تولید کند. اما کسی که داخل ایران فعالیت دارد این حس را ندارد. ما می‌خواهیم این احساس را تغییر دهیم. 

دبیر جشنواره کارآفرینی پل، ادامه داد: وقتی که فردی در چنین جشنواره‌ای مشاهده می‌کند که همکلاسی‌های دیگرش در دیگر نقاط جهان در حال انجام چه فعالیت‌هایی هستند، باید با خودش تصمیم بگیرد که کار جهانی تولید کند. با این افراد ارتباط متقابل داشته باشند و بتوانند اقدامات جهانی داشته باشند.

مخاطبان ایران‌‌بریج تمامی افراد مرتبط با کارآفرینی هستند

وی مخاطبان این کنفرانس را تمامی گروه‌های جامعه اعلام کرد و گفت: ورود کنفرانس برای عموم آزاد است. یعنی هرکسی بخواهد ثبت نام کند و وارد این کنفرانس شود هیچ منعی ندارد. اما در ایران کسانی که مرتبط با موضوع کارآفرینی هستند را تشویق می‌کنیم تا مشارکت بیشتری داشته باشند. 

زواشکیانی این مخاطبان را اعم از سرمایه دار، دانشجو، محقق، کارآفرین جوان، کارآفرین موفق عنوان کرد و گفت: به نظر ما بهتر می‌دانیم کسانی که در این عرصه سیاستگذار هستند نیز در جشنواره حاضر شوند.

در نظر گرفتن سوبسید برای کارآفرینان جوان

وی افزود: یک سری گروه‌ها هستند که برای شرکت در این رویداد نیاز به دریافت سوبسید دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به کارآفرینان جوان اشاره کرد. این جوانان به احتمال زیاد در مقوله سربازی مشکل دارند و به آن‌ها سخت ویزا می‌دهند. همچنین پرداخت هزینه سفر برای آن‌ها ساده نیست. 

دبیر جشنواره کارآفرینی پل در این راستا گفت: ما از بخش خصوصی و هرکسی که در این زمینه کمک می‌کند درخواست کرده‌ایم تا این افراد ساپورت مالی شوند. باید آدم‌های مجرب این افراد را هدایت کنند. به آن‌ها کمک دهند و از آن‌ها حمایت کنند. 

به گفته وی، این جوان‌ها نیاز دارند از آن‌ها حمایت شود. چرا که آینده کارآفرینی در دست جوانان با میانگین بیست سال است که وارد این حوزه شدند. نیاز است تا افراد مجرب اطراف این جوانان باشند و به آن‌ها کمک دهند.

زواشکیانی ادامه داد: امروزه اکثر شرکت‌های مطرح به حوزه کارآفرینی وارد شده‌اند. همه این افراد هم از کمک‌های مالی خود دریغ نکرده و بعضا کمک معنوی هم دارند.

پرداخت کمک هزینه 200 علاقه مند برای شرکت کنفرانس آی‌بریج

وی شرکت‌های حمایت کننده را اینگونه نام برد: برخی از این شرکت‌ها هزینه حداقل دو جوان را برای شرکت در این رویداد پرداخت می‌کنند. تا کنون بیش از ۲۰ شرکت همکاری کرده‌اند. امیدواریم این تعداد به بیش از ۵۰ شرکت برسد. برخی شرکت‌ها هزینه ۱۰ تا ۲۰ نفر را تقبل کرده‌اند. 

دبیر رویداد ایران آی‌بریج اظهار امیدواری کرد تا هزینه بالای ۲۰۰ نفر برای شرکت در این کنفرانس پرداخت شود تا بتوانند جوانان کارآفرین به صورت رایگان در این رویداد شرکت کننده. به گفته وی، هدف کمک به 300 جوان برای شرکت در کنفرانس آی‌بریج است.

وی عنوان کرد: البته این انتخاب فرآیند جدی‌ای دارد. ابتدا این جوانان باید ایده خود را در یک دقیقه و به صورت زبان انگلیسی ارسال کنند. در متنی کلیات ایده را بنویسند که بتواند اثبات کننده ایده فکر شده آن‌ها باشد. همچنین مشخص شود به زبان انگلیسی تسلط دارند و می‌توانند از این فرصت که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد استفاده کنند و ارتباطات مناسب را برقرار کنند. 

زواشکیانی گفت: داورهای انتخاب این ایده ها نمایندگان شرکت های بزرگ های‌تک هستند. با وجود این که مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن ماه است، داوری ها شروع شده و تا 10 اسفند ماه نتایج اعلام خواهد شد.

پخش زنده آنلاین رویداد آی‌بریج به صورت رایگان

زواشکیانی به افرادی که نمی‌توانند در کنفرانس آی‌بریج شرکت کنند نوید داد تا تمامی مراحل این کنفرانس به صورت آنلاین پخش شود و گفت: این افراد می‌توانند از خانه خود، در این چند روز برگزاری رویداد آی‌بریج مشارکت داشته باشند و این کنفرانس را دنبال کنند. همچنین فیلم‌های ضبط شده آن به صورت آزاد در اختیار همگان قرار می‌گیرد تا کسانی که موفق به شرکت در این رویداد نشدند بعد‌ها بتوانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

ضرورت حضور مسئولین دولتی در کنفرانس آی‌بریج

وی حضور مسئولین مملکتی را در این رویداد ضروری دانست و توضیح داد: اگر ما بخواهیم کار کارآفرینی انجام دهیم، باید فضا را ساده کنیم. اگر شما در کانادا باشید و ۸ صبح تصمیم بگیرید شرکتی ثبت کنید که شماره حساب بانکی و دفتر داشته باشد می‌توانید ۹ صبح به همه این‌ها برسید. 

زواشکیانی، ادامه داد: در کشوری مثل کانادا شما در فاصله یک ساعت می‌توانید شرکت ثبت کنید. کد اقتصادی بگیرید، بدون هیچ مجوزی به شما اجازه داده می‌شود از ۴۰ متر خانه خود به عنوان اداره استفاده کنید و حتی هزینه‌هایش از مالیات شما کم می‌شود. این اتفاقات آنلاین رخ می‌دهد. اما همین اتفاقات در ایران ماه‌ها طول می‌کشد. 

وی عنوان کرد: می‌توان فضا را به سمتی برد که امکاناتی که کارآفرینی اروپایی دارد را در ایران برای کارآفرینان ایجاد کنیم تا جلوی فرار مغز‌ها گرفته شود. این جلوگیری هم به این صورت اتفاق می‌افتد که کارآفرین احساس کند می‌تواند به راحتی شرکت ثبت کند، وام بگیرد، نیرو استخدام کند و شرکت خود را رشد دهد. این امر تنها با تصمیمات مسئولان دولتی محقق می شود.

حمایت شرکت های معتبرخارجی از کنفرانس ایران‌آی‌بریج

زواشکیانی با اعلام اینکه شرکت کنندگان این کنفرانس تنها ایرانی‌ها نیستند گفت: در برنامه قبلی که در برکلی برگزار شد خیلی از خارجی‌هایی که علاقه‌مند بودند در داخل ایران سرمایه گذاری کنند شرکت کردند. امسال هم خیلی از شرکت‌های بزرگ خارجی از جمله SAP که جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم افزاری است حامی مالی ما شده و در این برنامه مشارکت کرده اند. همچنین قرار است از آن بازدید داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بزرگی هم اسپانسر این برنامه شده‌اند که در نوع خود در کشور نامی و موفق هستند. 

دبیر جشنواره آی‌بریج در آخر اعلام کرد: این جشنواره شرایط سنی ندارد و علاقه مندان از سراسر کشور می توانند در این کنفرانس شرکت کنند. هزینه شرکت برای هر فرد 5 میلیون تومان تخمین زده شده است که تا خردادماه که زمان برگزاری جشنواره آی‌بریج برلین است ممکن است با تغییر قیمت دلار تغییر کند.

وی عنوان کرد: تا کنون بیش از 200 ثبت نام داشته ایم و انتظار ما این است که بالای 1000 نفر از ایران در این دوره شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، علاقه مندان برای شرکت در جشنواره پل می توانند در رشته های مختلف کارآفرینی ICT و IT، پزشکی و بیوتکنولوژی، متالوژی و نانوتکنولوژی، طراحی و تولید، علوم شناختی، مدیریت و هنر آثار خود را تا 30 بهمن ماه ارسال کنند.

همایش ‌آی‌بریج 2015 ، خرداد ماه سال 94 در شهر برلین آلمان برگزار می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-03 20:34

افزودن دیدگاه جدید