کدخبر :11588 پرینت
27 آذر 1392 - 19:20

پیشنهاد اسنودن به برزیل برای افشای جاسوسی آمریکا

متن خبر

ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی گفته آماده است دولت برزیل را در تحقیقات مربوط به فعالیت‌های جاسوسی امریکا در کشورهای امریکای لاتین یاری کند.

به گزارش سیتنا، اسنودن در نامه‌ای سرگشاده که بتازگی منتشر شد نوشت که مقامات امریکا فعالیت‌های جاسوسی خود را با گفتن این جمله توجیه می‌کنند که هدفشان «محافظت از شماست» اما «این برنامه‌ها هیچگاه ربطی به تروریسم نداشته است؛ این اقدامات در راستای جاسوسی اقتصادی، کنترل اجتماعی و تدابیر دیپلماتیک است. این اقدامات مروبط به قدرت است.»

اسنودن افزود: «اکنون، تمام جهان می‌شوند و پاسخ می‌دهد.»

 

اسنودن به طور مستقیم از برزیل درخواست پناهندگی نکرد، با وجود این گفت تا زمانی که کشوری به وی پناهندگی سیاسی دائم اعطا نکند امریکا نمی‌گذارد وی سخن بگوید.

 

اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا دو برنامه فوق محرمانه جاسوسی دولت امریکا را افشا کرد که بر مبنای آن آشکار شد آژانس امنیت ملی (NSA) و اداره تحقیقات فدرال (FBI) مکالمات تلفنی میلیون‌ها تن از امریکایی‌ها و اروپایی‌ها را شنود و اطلاعات اینترنتی شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت را بررسی می‌کنند.

 

هنگامی که اسنودن اطلاعاتی درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی درباره کشورهای دوست افشا کرد، ابعاد گسترده‌تر فعالیت‌های این سازمان آشکار شد.

 

به گزارش پرس تی وی، دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل پس از آگاهی از نظارت آژانس امنیت ملی امریکا بر مکالمات تلفنی‌اش و همچنین جاسوسی این سازمان از شرکت نفتی پتروبراس و تمامی شهروندان برزیل، در ماه اکتبر سفر خود به واشنگتن را لغو کرد.

 

ریکاردو فراکو، سناتور برزیلی و معاون رئیس کمیته تحقیقاتی مجلس درباره فعالیت‌های جاسوسی در تاریخ ۱۵ اکتبر اعلام کرد که برازیلیا برای برقراری ارتباط با اسنودن در اواخر همان ماه از طریق ویدئو کنفرانس مجوز می‌خواهد.

 

اسنودن از مسکو پناهندگی یک ساله دریافت کرده است و در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.