کد مطلب: 

11433

۷ نکته مهم کامپیوتری که باید قبل از پایان سال 2013 انجام دهید!

در عالم فن‌آوری، ترک عادت معمولا موجب مرض است! به خصوص این‌که به‌طور هم‌زمان، مجبور به کار در چند بستر دیجیتالی مختلف باشیم. این واقعیت که دامنه عادت‌های بد ما در برخورد با مقوله فن‌آوری، به انجام وظایف روزمره کشیده شده، به معنای آن نیست که می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. سوال مهم این است که از کجا شروع کنیم؟

 

به گزارش سیتنا به نقل از تک نویس، هرچند راه‌کارهای پیشنهادی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد ممکن است همه نکات ضروری را پوشش ندهد، اما به مهم‌ترین و ساده‌ترین آن‌ها اشاره می‌کند.

 

۱- نرم‌افزارهای امنیتی خود را به‌طور دائم به‌روز‌ رسانی کنید

 

همه ما وقتی نوبت به به‌روز رسانی نرم‌افزارها می‌شود، آه و ناله سر می‌دهیم. اما واقعیت این است که باید برای این به‌روزرسانی وقت بگذاریم. اگر نرم‌افزارهای امنیتی کامپیوتر خود را به‌روز نکنید، خطر آلوده شدن کامپیوتر به بدافزارها و تروجان‌ها و سرقت اطلاعات درون کامپیوتر را افزایش داده‌اید. بیش‌تر نرم‌افزارها به‌روزرسانی خود را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند، اما اگر شما هم ده دقیقه در هفته، برای به‌روز رسانی نرم‌افزارها وقت بگذارید، راه دوری نمی‌رود. فکر کنید پیتزا سفارش داده‌اید و باید ده دقیقه صبر کنید تا از تنور درآید!

 

۲- از محتویات کامپیوتر خود بر روی یک هارد درایو جانبی پشتیبان بگیرید

 

بیایید صادق باشیم، پشتیبان‌گیری و تهیه بک‌آپ از محتویات کامپیوتر، آخرین کاری نیست که حوصله انجامش را داریم؟ تنها چیزی که ما را از خواب غفلت بیدار می‌کند این است که کامپیوتر را روشن کنیم و سیستم عامل بالا نیاید. تازه آن وقت است که می‌گوییم ای دل غافل، آخرین باری که از محتویات کامپیوتر پشتیبان‌گیری کردم، یک سال پیش بود!

این کار را هم به‌عنوان یک عادت دائمی، جزو تعهدات هفتگی یا ماهیانه خود به حساب بیاورید.

 

۳- از پسوردهای تکراری استفاده نکنید

 

مبتلا شدن به این عادت که یک پسورد را برای حساب‌های کاربری گوناگون استفاده کنیم، خیلی محتمل است. بخصوص این‌که یادداشت کردن تک تک پسوردهای ساخته شده برای چندین حساب کاربری ایمیل و فیس‌بوک و توییتر و گوگل+ و غیره، عمر نوح می‌خواهد!

اما استفاده از یک پسورد برای همه حساب‌های کاربری کار بسیار خطرناکی است. دلیل اصلی‌اش این است که، اگر پسورد یکی از حساب‌های کاربری ما لو برود، انگار پسورد همه حساب‌ها لو رفته.

از عدد، حرف بزرگ و کوچک و نماد برای ایجاد تنوع در پسورد استفاده کنید و اگر به خاطر سپردن همه پسوردها برای‌تان مشکل است، از یک نرم‌افزار پردازنده تصادفی پسورد برای ساخت و استفاده از آن‌ها استفاده کنید.

 

۴- از شبکه‌های Wi-Fi امن استفاده کنید

 

استفاده از Wi-Fi در کتاب‌خانه‌های عمومی، کافی‌شاپ‌ها یا ساندویچ فروشی‌های زنجیره‌ای ممکن است به اندازه کافی امن باشد اما، هرگز از شبکه‌هایی Wi-Fi ناشناس و با اسامی مشکوک مثل وای‌فای عمومی رایگان (Free Public Wi-Fi) که برای استفاده از آن نیاز به وارد کردن پسورد ندارید استفاده نکنید که غفلت موجب پشیمانی است.

حتی در صورت استفاده از یک شبکه قابل اعتماد، باز هم برخی ملاحظات امنیتی را به‌کار بگیرید، مثل: از یک مرورگر امن استفاده کنید، گزینه اشتراک فایل‌های خود را غیرفعال کنید و نیز تنظیمات کامپیوتر خود را طوری مرتب کنید که به‌صورت خودکار به Wi-Fi وصل نشود.

 

۵- تنظیمات حریم خصوصی خود را به‌روز نگه دارید

 

تکنولوژی روز به روز در حال تغییر و پیش‌رفت است. پس هر گاه یک شبکه اجتماعی دچار تغییراتی می شود، تنظیمات حریم خصوصی آن هم ممکن است دست‌خوش تغییراتی شده باشد. در این صورت، تنظیمات حریم خصوصی کاربری شما در نسخه قدیمی این شبکه اجتماعی، به احتمال زیاد در نسخه جدید به پنجره بازی برای سرک کشیدن غریبه‌ها تبدیل شده و نیاز به بازنگری دارد.

تنظیمات حریم خصوصی خود را به طور دائم وارسی کنید و حواس‌تان به تغییرات عمده در سایت شبکه‌های اجتماعی یا اخبار مربوط به به‌روزرسانی تنظیمات آن‌ها باشد.

 

۶- عادت دور انداختن تجهیزات کهنه خود را ترک کنید

 

دور انداختن گوشی تلفن همراه یا تبلت یا نوت بوک شکسته و از کار افتاده نه تنها برای محیط زیست زیان‌آور است، بلکه به طور بالقوه برای خود شما هم ایجاد خطر می‌کند. تجهیزات فن‌آوری کهنه می‌تواند کماکان مخزنی از اطلاعات ذخیره شده شما باشد. بنابراین هرکس به کامپیوتر شکسته شما که در سطل خاکروبه انداخته‌اید دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعات حساس شما که گمان می‌کردید پاک کرده‌اید و از بین برده‌اید را بازیابی کند.

بهترین راه این است که وسائل از کار افتاده الکترونیکی را بازیافت کنید. این کار ممکن است با زحمت هم‌راه باشد، اما مکان‌های زیادی برای یاری رسانی در زمینه بازیافت این وسائل وجود دارد.

 

۷- از شلختگی و ریخت و پاش دوری کنید

 

گاهی اوقات حوصله تمیز کردن صندوق پست الکترونیکی یا صفحه دسکتاپ خود را نداریم و همه چیز درهم و برهم می‌شود. اما زمانی فرا می‌رسد که دنبال یک فایل یا محتوای کلیدی که لابلای شلوغی‌ها پنهان شده می‌گردیم و دچار سرگیجه می‌شویم.

با استفاده از برخی مهارت‌های از مد افتاده و قدیمی، می‌توانیم زندگی دیجیتالی مرتب و منظمی برای خودمان ترتیب دهیم. در مورد ایمیل، بلافاصله به آن‌ها جواب دهیم، اگر ضروری نبودند آن‌ها را پاک کنیم، اگر بودند در پوشه‌های الکترونیکی داخل ایمیل دسته‌بندی کنیم تا در هنگام لزوم، به آن‌ها دسترسی سریع و آسان داشته باشیم. در مورد فایل‌های دانلود شده، آن‌ها را در فولدرها و پوشه‌های نام‌گذاری شده و منظم ذخیره کنیم و از کپی کردن چندباره آن‌ها خودداری کنیم و قدیمی‌ترها که به آن نیازی نداریم را پاک کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-12-13 06:15

افزودن دیدگاه جدید