کد مطلب: 

11014

واکنش جالب روحانی به عبارت "روحانی مچکریم" در شبکه‎های اجتماعی

واکنش جالب روحانی به عبارت "روحانی مچکریم" در شبکه‎های اجتماعی

رئیس جمهور در آخرین جمله مصاحبه تلویزیونی اش با اشاره به شعار «روحانی مچکریم» گفت: مردم در سایت ها به بیان زیباشان گفتند روحانی مچکریم. من امشب می خواهم بگویم، مردم من از همه شما مچکرم.

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، در همین حال، ایرنا در گزارشی نوشت: برخی از واژه ها یا عبارت ها دربین مردم فارغ از هرگونه پنداشت یا برداشت اولیه، گاهی عمومیتی عرفی می یابد. به طور مثال در بین مردم، عبارت هایی مانند ˈخیلی مخصلیمˈ ، ˈقربانتˈ، ˈقدمت به روی چشمˈ به شکلی ماهوی بیانگر ارادت و صمیمیت بین شنونده و بیان کننده (صادر کننده) کلام است.

پس از سر همین ارادت و صمیمت بین گوینده و شنونده، گاهی عبارت ها یا واژگانی بدون نیاز به نهاد، تبدیل به گزاره هایی عمومی با دایره گسترده معنایی می شود.

از منظر تبارشناسی واژگانی، هرگز کسی نمی خواهد به خاطر یک احوالپرسی ساده، قربانی کسی دیگر شود، یا در بیان دیالوگ های دوستانه کسی نمی تواند پایش را بر روی چشم کس دیگر بگذارد و این واژگان به مفهوم همگانی نوعی تعارف عرفی محسوب می شود.

از زمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بین برخی از مردم به ویژه نسل جوان، جمله ای باب و فراگیر شد که رفته رفته به نوعی گزاره عمومی مبدل شده است.

با پیروزی دکتر در رقابت های انتخاباتی، جمله ای در بین مردم عمومیت یافته که از منظر پدیدارشناسی واژگانی بیانگر نوعی امیدواری بوده است.

جمله ˈروحانی مچکریمˈ جمله محاوره و مردمی شده جمله ˈآقای روحانی متشکریم ˈ می باشد، این عبارت پس از پیروزی تیم ملی و صعود به جام جهانی از یک گزاره صرف سیاسی به گزاره ای عرفی و عمومی تبدیل شد.

این جمله در بین عده ای از مردم آنقدر رواج یافته که پس از پیروزهای تیم ملی در والیبال، کشتی و حتی فوتبال ساحلی یا رشته های مختلف باز هم بین مردم رد و بدل می شود.

بررسی برخی شبکه های اجتماعی نشانگر آن است که عده ای از کاربران که موفق به قبولی در رشته های موردنظر شده اند، برای نشان دادن ذوق و خوشحالی خود و کسب نتیجه دلخواه، از این جمله به فراوانی استفاده کرده اند.

ریشه یابی این جمله در گفتمان عرفی مردم نشان از آن دارد، که بروز و ظهور آن در متن اجتماع، نوعی ایجاد فضای امید و نشاط و خواسته ای همگانی است که مردم از آن استقبال می کنند.

در عرصه بین المللی نیز که این روزها واژه ˈتوافقˈ به دایره واژگانی مردم افزوده شده، دو سه روزی است که جمله روحانی مچکریم دوباره بین جوانان باب شده و بر سر زبان ها افتاده است.

بررسی عبارت عمومیت یافته ˈروحانی مچکریمˈ در تعدادی از شبکه های اجتماعی فعال درفضای مجازی مبین این نکته است که این گزاره تعمیم یافته در بررسی حدود یکصد صفحه شخصی در بیش از 80 درصد این صفحات برای مسائل مختلف که بعضا ربطی مستقیما به سیاست و آقای روحانی ندارد، نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

این واژه علاوه بر فضای مجازی در دو روز اخیر دربین جوانان به شکل میدانی در اتوبوس، تاکسی و محافل عمومی نیز عمومیت یافته و روحیه امید را در جوانان تقویت کرده است.

به گزارش ایرنا، پیروزی ایران در مذکرات هسته ای ژنو، موجب شده این روزها فضای مجازی به بیان مشترکی از واژه ˈروحانی مچکریم ˈ برسد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-11-26 20:25

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
سیتنای عزیز بذار تا گزارش 100 روزه وزیر بیاد بعد نظرسنجی بذار اینجوری بهتره تنها کا مثبتی که من از واعظی دیدم انتخاب آقای جهانگرد بوده
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید