کد مطلب: 

287626

۱۰ ماهواره سنجشی و مخابراتی در صف پرتاب

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۱۰ ماهواره در صف پرتاب قرار دارند و حوزه ماموریتی این ماهواره‌ها، سنجشی و مخابراتی است که تقریبا تکمیل شده‌اند و فرایند تست‌های‌شان به پایان رسیده و آماده پرتاب هستند.
۱۰ ماهواره سنجشی و مخابراتی در صف پرتاب

به گزارش سیتنا، حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی هر کدام با ماموریت خاص خودشان به مرور به فضا پرتاب خواهد شد. همچنین تعداد دیگری ماهواره نیز در دست تکمیل و نهایی شدن است که این ماهواره‌ها نیز به محض اتمام کار و تحویل‌گیری، در صف پرتاب قرار خواهد گرفت.

وی بیان‌داشت: سازمان فضایی ایران در تلاش است تا پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و به موازات، پروژه‌های دیگری که نیازهای کشورمان را تامین می‌کنند تعریف و فرآیند طراحی و ساخت‌شان آغاز شود.

پرتاب کپسول زیستی زمینه‌ساز اعزام موجود زنده به فضا

معاون وزیر ارتباطات درباره کپسول زیستی که یکی دیگر از پروژه‌های فضایی کشور است، افزود: کپسول زیستی جدیدی که قرار است در آینده نزدیک به فضا پرتاب شود، نخستین گام در تحقیق و توسعه در زمینه زیست فضا است؛ در واقع این پروژه با حمایت کامل سازمان فضایی ایران به سرانجام رسیده است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: فعالیت تحقیق و توسعه فناوری در حوزه زیست فضایی دوباره احیا شده است و متخصصان صنعت فضایی ایران هم‌اکنون در حال آخرین تست‌ها روی کپسول هستند و به محض اتمام تست‌های نهایی، این کپسول که ماموریت زیرمداری دارد به فضا پرتاب خواهد شد.

سالاریه تاکید کرد: از آنجایی که این کپسول یک نمونه تحقیقاتی است، بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت یک کپسول حامل انسان به فضا را در خود دارد و ما قصد داریم با این کپسول، تست‌های لازم درباره صحت عملکرد این فناوری‌ها را در فضا انجام دهیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این کپسول، فناوری‌های متعددی قرار است که برای نخستین بار در یک پرتاب زیرمداری تست شوند، تصریح‌کرد: به هر حال اگر قرار است که موجود زنده به مدار اعزام کنیم، باید فناوری‌های متعددی را در غقالب همین تست‌ها توسعه دهیم که البته این فناوری، بسیار پیچیده و مهم است.

نیمه نخست ۱۴۰۳، آغاز قابلیت پرتاب ماهواره‌های «خورشید آهنگ» در پایگاه ملی پرتاب چابهار

سالاریه درباره آخرین وضعیت پایگاه ملی پرتاب ماهواره چابهار خاطرنشان‌کرد: پایگاه ملی پرتاب چابهار یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان فضایی است که پس از نخستین جلسه شورای عالی فضایی در سال ۱۴۰۰ به دستور رییس جمهوری تامین اعتبار و فاز طراحی و ساخت آن آغاز شد.

وی افزود: این پایگاه در واقع یک ابرپروژه در صنعت فضایی کشور به شمار می‌رود و برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسوول با بیان اینکه ساخت پایگاه چابهار آغاز شده و در سه فاز اصلی دنبال می‌شود، ادامه‌داد: ساخت فاز نخست این پایگاه به میانه راه رسیده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ این پایگاه قابلیت پرتاب ماهواره‌های «خورشید آهنگ» با پرتابگرهای سوخت جامد تاکتیکی را پیدا خواهد کرد و در تلاشیم که فاز اول این پایگاه تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل شود.

معاون وزیر ارتباطات، مهمترین ویژگی این پایگاه را ایجاد یک دسترسی ویژه به مدارات مختلف برای ایران دانست که در کنار این ویژه، نزدیکی به آب‌های آزاد، امکان ارائه خدمات به کشورهای دیگر برخی از ویژگی‌های این پایگاه پرتاب است.

وی خاطرنشان‌کرد: در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، مرحله دوم این پایگاه مهیا کردن زیرساخت‌ها برای پرتاب ماهواره‌های سنگین با ماهواره‌برهای سنگین به مدار ژئو است که مقدمات این اقدام هم فراهم شده است.

سومین جلسه شورای عالی فضای مجازی به‌زودی برگزار می‌شود

سالاریه درباره برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی در دولت سیزدهم، خاطرنشان‌کرد: با توجه ویژه رییس‌جمهوری، چند ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، نخستین جلسه این شورا به ریاست شخص رئیس جمهور و با حضور همه بازیگران صنعت فضایی برگزار و در آن جلسه دستور آغاز طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار صادر شد.

وی افزود: تاکنون ۲ جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور برگزار شده و در تلاشم که سومین جلسه را نیز به‌زودی در همین سال جاری برگزار کنیم.

سالاریه، مهم‌ترین خروجی جلسات شورای عالی فضایی را تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی دانست و افزود: این برنامه در واقع خط سیر حرکت همه بازیگران صنعت فضایی ایران را ترسیم کرده و کاملا مشخص است که ایران قرار است در صنعت فضایی از کجا به کجا برسد. در حال حاضر حدود ۱۰ ماه از ابلاغ این برنامه توسط رئیس جمهور می‌گذرد و سازمان فضایی از طریق دبیرخانه شورای عالی فضایی پیگیر اجرای همه بندهای این برنامه است.

پیش خرید خدمات فضاپایه شرکت‌های دانش‌بنیان

وی درباره حمایت سازمان فضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حوزه فضایی، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته را سال «حمایت از دانش بنیان‌ها» نامگذاری کردند و به همین واسطه در سازمان فضایی ایران تلاش زیادی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در بخش خصوصی انجام شد تا بتواند در ابتدای امر، موانع قانونی پیش پای این اقدام را از میان برداشته و سپس بتواند، صنعت فضایی و بخش‌هایی که نیاز به داده‌های ماهواره‌ای دارند را به سمت استفاده از خدمات فضاپایه قابل ارائه توسط شرکت‌های دانش بنیان سوق دهد.

سالاریه گفت: در این راستا، با مذاکراتی که با بخش‌های مختلف حقوقی در دولت انجام شد، توانستیم زمینه پیش‌خرید خدمات فضاپایه شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنیم و در این راستا قراردادهایی هم با برخی شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: پیش‌خرید محصولات فضاپایه، یکی از اقدامات اساسی و مهم حمایتی از این شرکت‌هاست تا بتوانند قبل از رسیدن پروژه‌های‌شان به محصول، منابع مالی لازم را دریافت کرده و در این مسیر با گام‌های محکم‌تر و مطمئن‌تری حرکت کنند.

ماهواره‌های ریز ابعاد «کوثر» و «هدهد» امسال پرتاب می‌شوند

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که سازمان فضایی ایران داده‌های ماهواره‌ای آن را پیش‌خرید کرده، شرکت دانش بنیان «امیدفضا» است. این شرکت ۲ ماهواره آماده پرتاب دارد. ماهواره سنجشی به نام «کوثر» و ماهواره مخابراتی «هدهد» که هر دو در ابعاد ریزماهواره هستند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امسال به فضا پرتاب شوند. سازمان فضایی ایران برخی خدمات ماهواره سنجشی کوثر را پیش خرید کرده و این گام خوبی در حمایت از فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان بخش خصوصی بوده است.

سالاریه تاکید کرد: قرارداد میان سازمان فضایی ایران و این شرکت، به تازگی منعقد شده و فرآیند پرتاب، تثبیت و کالیبره کردن، معمولا چندین ماه زمان می‌برد که این مساله دستیابی به نخستین محصولات فضاپایه از شرکت امید فضا را به مدتی دیگر موکول می‌کند. در بقیه موارد هم همین‌طور است و در برخی موارد نیاز است چندین سال طی شود تا قرارداد به محصول برسد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح‌کرد: غیر از این مورد، موارد دیگری نیز از جمله انعقاد قرارداد ساخت منظومه «شهید سلیمانی» هم وجود دارد که این قرارداد با کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی و بخش دولتی منعقد شده و این شرکت‌ها فرایند فعالیت خود برای طراحی و ساخت این منظومه باریک‌باند که در واقع نخستین منظومه ساخت کشورمان خواهد بود را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-11-19 08:53

افزودن دیدگاه جدید