کدخبر :286725 پرینت
06 آبان 1402 - 09:51

هفت میلیون پوشش فیبرنوری؛ سهم شرکت مخابرات ایران

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: بر اساس تفاهمی که با رگولاتوری داشتیم، برای ما هفت میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم در نظر گرفتند که از این هفت میلیون پوشش، یک میلیون در سطح کلانشهر‌ها و یک میلیون در سطح استان تهران تعهد داریم و پنج میلیون نیز در خارج از مراکز استان انجام می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مجید سلطانی در گفت‌وگو با صدا‌وسیما، گفت: هدف گذاری دولت سیزدهم درخصوص توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری فیبرنوری، بسیار مطلوب بود که هم اکنون اجرای این طرح ملی، سرعت خوبی دارد.

سلطانی گفت: با توجه به قدمت و وسعت شرکت مخابرات و حضور شرکت در جای جای کشور، خودمان را متعهد کرده بودیم که همگام با دولت و سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار را پیش ببریم و بر همین اساس از خرداد ۱۴۰۱ در قالب طرحی به نام نجما (نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران) در سراسر کشور ابلاغیه‌ای داشتیم که کار توسعه فیبرنوری در برنامه زمان بندی و متناسب با شرایط هر استان پیش برود.

وی افزود: بر همین اساس هر دو هفته یک بار در تهران و مراکز استان‌ها افتتاحیه‌هایی از طرح نجما داریم و صاحبان کسب و کار و منازل به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اصول صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) را تدوین کرده بود و چندین شرکت ارتباطی این پروانه را از سازمان تنظیم دریافت کرده بودند، اما شرکت مخابرات هم برای ملحق شدن به این پروانه، با توجه به قدمت و وسعتش شرایطی داشت و ما معتقد بودیم که شرکت مخابرات نباید با شرکتی که عمری پنج تا ۱۰ ساله دارد مقایسه شود.

سلطانی افزود: بر همین اساس جلسات مکرری با مدیران سازمان تنظیم مقررات داشتیم و به نقاط خوبی رسیدیم و در نهایت در تفاهمی با این سازمان، به عنوان هشتمین شرکت مجری اجرای طرح ملی توسعه فیبرنوری وارد عمل شدیم و بر همین اساس پروانه شرکت مخابرات ایران تا سال ۱۴۱۰ تمدید شد و تعهداتی را در این الحاقیه پروانه پذیرفتیم.

وی گفت: البته از آنجایی که مخابرات خودش، طرح نجما را شروع کرده بود به نوعی پیشاپیش تعهداتش را انجام داده بود، اما بر اساس تفاهمی که با سازمان تنظیم مقررات داشتیم ، برای ما هفت میلیون پوشش تا پایان دولت سیزدهم در نظر گرفتند.

سلطانی افزود: از این هفت میلیون پوشش، یک میلیون پوشش در سطح کلانشهر‌ها و یک میلیون در سطح استان تهران تعهد داریم و پنج میلیون پوشش هم در خارج از مراکز استان انجام می‌شود.

وی گفت: ما روند پیشرفت کار را به مردم و به سازمان تنظیم مقررات گزارش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که زودتر از برنامه زمانبندی شده هم اهدافمان محقق شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره مقایسه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری با اینترنت مبتنی بر کابل مسی افزود: جدای از سرعت چندین برابری که فیبرنوری دارد ما با مشکل سرقت کابل‌های مسی هم دیگر مواجه نخواهیم بود و علاوه بر این، شبکه فیبرنوری بسیار پایدار‌تر است و برای صاحبان کسب و کار و مراکز صنعتی و سازمان‌های بزرگ بسیار اهممیت دارد.

سلطانی افزود: بر اساس مصوبات مرکز ملی فضای مجازی باید ۸۰ درصد خانوار‌هایی کشور به سرعت بالای اینترنت دسترسی پیدا کنند و به نظرم تنها راه، توسعه شبکه فیبرنوری است تا این سند عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره نحوه درخواست مردم برای دریافت اینترنت مبتنی بر فیبرنوری هم گفت: درگاه‌های مختلفی برای درخواست داریم که یکی تماس از طریق سامانه ۲۰۲۰ و دیگری مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت مخابرات به نشانی www.tci.ir است و افراد از طریق مراجعه به امور مشترکین هم می توانند درخواست دهند.

سلطانی گفت: در برخی نقاط که پوشش انجام شده است به محض درخواست مشترک، حداکثر دو هفته کابل دسترسی به منزل و کسب و کار کشیده می‌شود و جا‌هایی که پوشش نیست وقتی که مشتریان ثبت می‌کنند این ثبت‌ها بررسی می‌شود و محله‌هایی که بیشترین تقاضا را داشته باشد در اولویت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.