کد مطلب: 

10157

صاحب صدای ماندگار جنگ کجاست؟ + عکس

صاحب صدای ماندگار جنگ کجاست؟ + عکس

روز سوم خرداد 1361، رادیوی جمهوری اسلامی ایران در ساعت 14، هم‌زمان با پخش مارش نظامی، این جملات را در سراسر ایران منتشر کرد: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید! شنوندگان عزیز توجه فرمایید! خرمشهر! شهر خون، آزاد شد».

 

به گزارش سیتنا به نقل از مشرق، این خبر تاریخی با صدای پرطنین و تاثیرگذار جوانی به نام «محمود کریمی علویجه» در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شد و گرچه از آن روز تا حدود 10 سال بعد، حجم زیادی از اخبار و گزارش‌های مربوط به دفاع مقدس، با صدای این جوان خوش‌آوا پخش شد اما امروز، پس از گذشت 30 سال از آن روزها، هیچ نشانی از صاحب آن صدای ماندگار در رسانه‌های دیداری و شنیداری «جمهوری اسلامی» نیست.

 

تلاش‌های خبرنگاران و فعالان فرهنگی مرتبط با گروه جهاد و مقاومت مشرق برای یافتن ردی و نشانی از «محمود کریمی علویجه» ناکام ماند. تنها اخبار به دست آمده از ایشان به این قرار است که وی در حقیقت، کارمند شرکت نفت بوده و به دلیل ابتلا به یک بیماری نادر خونی، مدتی پس از پایان جنگ تحمیلی، برای درمان به خارج از کشور عزیمت کرده است.

 

به غیر از گزارش عملیات و تحرکات نظامی و متون حماسی و تهییجی در دهه نخست انقلاب اسلامی، صدای محمود کریمی علویجه تا سال‌ها پس از جنگ، در تیتراژ آغازین برنامه رادیویی «راه شب» که پس از اخبار نیمه‌شب از رادیو ایران پخش می‌شد، شنیده می‌شد. همچنین بسیاری از مردم کشورمان هنوز نوای دل‌انگیز او را که در روزهای عاشورا مقتل‌خوانی بسیار تاثیرگذاری را در رادیو ایران اجرا می‌کرد به خاطر دارند. از دیگر یادگارهای تاریخی این گوینده قدیمی، پوشش زنده مراسم تدفین رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در 16 خرداد 1368 بود که در اذهان نسل اول و دوم انقلاب، خاطرات بسیار دردناکی را به ثبت رساند.

 

میزان خاطرات و یادگارهای تاریخی محمود کریمی علویجه در حافظه ی تاریخی دو نسل از ملت ایران، به قدری زیاد است که تجلیلی ملی از این شخص را لازم و ضروری می‌نماید اما در کمال تعجب، هیچ تلاش و حرکتی در این راستا انجام نمی‌گیرد و این صدای ملی که می‌توانست سرمایه فرهنگی گرانبهایی برای رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور (خصوصا رسانه ملی) شود، بیش از دو دهه است که کاملا حذف شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 2 (1 vote)
سیتنا 5
2013-10-22 13:07

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
ایشان و خانواده در منچستر انگلیس هستند
ارسال شده توسط Anonymous در 05 مرداد 94 - 11:58
تصویر Anonymous
برادر ایشان مهندس حسن کریمی مدتها معاون عمرانی استانداری فارس بودند . شاید از طریق ایشان بتوان خبر دقیقی از ایشان گرفت .
ارسال شده توسط Anonymous در 11 دى 48 - 04:03
تصویر Anonymous
هر وقت این جمله در سالگرد آزادسازی خرمشهر پخش میشه نا خود آگاه گریم میگیره!
ارسال شده توسط Anonymous در 11 دى 48 - 04:03
تصویر Anonymous
حالا الان کجا هستند؟
ارسال شده توسط Anonymous در 11 دى 48 - 04:03
تصویر Anonymous
ایشان مدتی پیش در مراسمی در زادگاهش علویجه از توابع اصفهان حضور یافته بود .
ارسال شده توسط Anonymous در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید