کد مطلب: 

469

مهندس علمی: سازمان را به خانه امید صنف تبدیل می کنیم

مهندس علمی: سازمان را به خانه امید صنف تبدیل می کنیم

علیرضا علمی، دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی و کاندیدای دوره سوم هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، انتخابات این دوره ی سازمان را بسیار تعیین‌کننده دانست و اظهار داشت: بر خلاف دوره های قبل که فضای کار بسته بود این دوره کار گروهی نمود بیشتری داشته و رقابت جدی شکل گرفته است.

 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، متن گفت‌و‌‌گوی اختصاصی مهندس علمی با روزنامه فناوران در ادامه آمده است.

 

آقای علمی ظاهرا شما در فهرست مورد حمایت گروه پیشنهاد 20 قرار دارید ، چه شد که به این گروه پیوستید ؟
دوستان مشترکی زمینه آشنایی من را با این عزیزان فراهم آوردند که افکار و اهدافمان را همسو و نزدیک یافتم و همچنین جمیع اعضا افرادی خوشنام و مدیران با تجربه‌ای دیدم و احساس کردم هم به آنها بپیوندم و هم فکر می کنم حضور این گروه در هیات مدیره سازمان می‌تواند زمینه اصلاحات در جهت اعتلای سازمان و حرکت در مسیر واقعی که همانا وحدت و تلاش در راستای تقویت بخش خصوصی واقعی در کشور است را فراهم آورد.
البته من صرفا برای اینکه انتخاب شدم در این انتخابات شرکت نکردم بلکه همین که فرصت پیدا کردم با این دوستان آشنا شدم ، زمینه تعاملات آتی فراهم خواهد آمد.
به هر حال انتظار می رود با توجه به استقبال عمومی  از این گروه جمع کثیری به هیات مدیره وارد خواهند شد . شخص من هم نبودم خیلی مهم نیست ، مهم این است که با یک هیات مدیره با نگرش مطلوب و سطح تعاملات بالا سر و کار خواهیم داشت اطمینان دارم اگر مشکلی خاصی پیش نیاید انسجام شرکت های اینترنتی هم  خیلی بهتر خواهد شد . و مشکلاتی که مبتلا به آن بودیم دیگر روی نخواهد داد . به عنوان مثال شرکت‌هایvoip از دو گانگی که وجود داشت لطمه دیدند. موضع ما در مذاکرات تضعیف شد. تراژدی دو تعاونی و قضایای پیدا و پنهان آن را دیگر همه می‌دانند به هر حال خیلی امید دارم این مسایل حاشیه‌ای به حداقل رسد و بتوانیم فرصت کنیم مشکلات شرکت‌ها را ریشه‌ای حل کنیم.
خیلی از دوستانم به من پیشنهاد می‌دادند که چرا  از کار صنفی کناره گیری نمی‌کنی، بردن این بار مسوولیت با این همه مخاطرات چه سودی برای تو خواهد داشت باور نمی‌کردند که ریالی در این چند سال از انجمن شرکت‌های اینترنتی دریافت نکرده‌ام. ولی مسایلی است که انسان را امیدوار می‌کند و به انسان انگیزه می‌دهد که به نوعی دامنه ارتباط ما با دولت وسیع بود، در طی این چند سال شاید چند صد جلسه در مراجع دولتی داشتیم، در دوره سه وزیر دبیر انجمن بودم و با هر سه دوره هم تعامل کردیم هم تقابل . به یاد می‌آورم در سال 83 روزی که برای یکصد و پنجاهisp وام از محل وجوه اداره شده گرفتم که خودمان در کمیته رفاهی انجمن حتی ممیزی و تعیین مبالغ را انجام دادیم ، فردای آن روز در مقابل مجلس برای مسالهvoip تحسن داشتیم. این چند سال مملو از تجربه و خاطرات تلخ و شیرین برای من بود . بیشترین انرژی را مکاتبات از ما می‌گرفت، روی متن نامه‌ها خیلی حساس بودیم. عموما کار تیمی و گروهی بود با هم‌فکری بدون کار‌گروهی به اهداف نمی‌رسیم. به اطراف که نگاه می‌کنی اکثرا افراد تحصیل کرده و نخبه کشور هستند ، لازمه کار گروهی هم این است که فضا را باز کنی و مردم سالارانه رفتار کنی . اگر ببینند به نظراتشان احترام می‌گذاری و ارزش قایل شوی می‌آیند مشارکت می‌کنند. در هر جلسه‌ای هر کجا بروی اگر به سلامت کار شما اعتماد داشته باشند همراهی می‌کنند . من این موضوع را بارها تجربه کرده‌ام.
 

شما در انتخابات گذسته تبلیغات وسیعی داشتید، در این انتخابات فعالیتی در این خصوص نداشتید ؟
اینجا قضیه متفاوت است. من به اهداف گروهی متعهد شدم و تبلیغات هم در همان چارچوب انجام می‌شود. هدف موفقیت تیم است افراد مهم نیست. سعی کردم توان شخصی خود را برای حمایت و انجام امور گروه معطوف کنم.
 

نظر شما در خصوص عملکرد سازمان در سایر رشته ها چیست ؟ مثلا نرم افزار یا سخت افزار
به نظر من به شرکت‌های نرم‌افزاری جفا شده . اساسا سازمان بر اساس قانون حمایت از پدید آورندگان نرم‌افزار تشکیل شده ولی هنوز گام موثری در خصوص کپی‌رایت برداشته نشده است. هنوز فروش آنلاین نرم‌افزارهای قفل شکسته یا سی‌دی نرم‌افزارهایی که شرکت‌ها میلیون‌ها تومان برای تولید آن خرج کرده‌اند به شکل غیر قانونی در بازار فراوان است.
این قضیه در این فضای اقتصادی نامطلوب نفس شرکت های نرم افزاری را می‌گیرد . شورای انتظامی حتما باید با یک مجموعه قضایی ترکیب شود تا احکام آن ضمانت اجرایی پیدا کند و بتواند افرادی خارج از سازمان را هم مورد پیگرد قرار دهد . به همراه پلیس افتا ریشه‌یابی کنند و جلوی این تخلفات را بگیرند. شرکت‌های سخت افزار هم همینطور. بازار جنس‌های تقلبی داغ است . تولید کننده‌ها یا وارد‌کنندگان قانونی در این فضای مبهم دچار آسیب می‌شوند باید اینها را جدا حمایت کرد . فکر می‌کنم باید افرادی توانمند و با تجربه در هر رسته سازمان در هیات مدیره دور هم گرد آیند و تجربیات خود را به صورت سیستماتیک برای حل معضل‌های همه گروه‌ها در رسته‌ها اعم از کوچک و متوسط یا بزرگ فرقی نمی‌کند همت کنند و مشکلات را مرتفع کنند. زیر ساخت‌ها مهیا است همت و تلاش می‌خواهد تا سازمان را به خانه امید شرکت ها تبدیل کند.
 

بخش بزرگی از انرژی صنف در جهت اصلاح حرکت در بخش دولت صرف می‌شود، شما حرکت سازمان در مدیریت چالش‌هایی که با بخش دولتی حادث می‌شود چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سازمان می‌بایستی در تدوین مقررات و نظامات دولتی مرتبط با حوزه فاوا نقش فعال‌تری ایفا کند. ایجاد زمینه تعامل فعال با بدنه مجلس به عنوان نهاد قانون گذار و بخشی از بدنه دولت ها که در تعامل مستقیم با حوزه فاوا هستند باید در اولویت قرار گیرد‌، در واقع عملکرد اصلاح کننده و تاثیرگذاری سازمان در مقابله با تهدیدهای ناشی از سوء مدیریت‌ها و یا خدای ناخواسته سوء جریانات از درمانگری آسیب‌هایی که متوجه صنف می‌شود به سمت پیشگیری از آن سوق داده شود. از سوی دیگر در مدیریت فرصت‌ها هم سازمان نیازمند به کارگیری دکترین مشابهی است.  حرکت سازمان در این جهت، می‌تواند برخی از مشکلات صنفی را به صورت ریشه‌ای حل کند. این امر به هیچ عنوان به معنی عدول از وظایف سازمان در رصد کردن سوء جریانات بخش دولتی نیست. بلکه بالعکس من اعتقاد دارم به رغم وجود برخی ضعف‌ها و یا خلأها ، ظرفیت‌های سیستم قانونی و نظارتی کشور می‌تواند تقریبا به طور کامل صنف را در مقابل آسیب‌های ناشی از سوء جریانات در بخش دولتی حفظ کند. به شرطی که توان آحاد صنف در این رابطه به مشارکت گرفته شود، در واقع ما نیازمند ایجاد نوعی سیستم نظارت مشارکتی هستیم که در این بخش می‌توانیم از توان تشکل‌های تخصصی فاوا استفاده کنیم. در واقع در لایه نظارت از توان آحاد صنف در قالب کمیسیون‌ها و تشکل‌های صنفی استفاده کنیم و در زمانی که سازمان در خصوص یک سوء جریان به جمع بندی رسید، با شهامت و اقتدار کامل و با بهره‌مندی کامل از جایگاه قانونی سازمان نسبت به مدیریت آن و صیانت از منافع صنفی اقدام کند.
 

نقش سازمان در صیانت از منافع شرکت های کوچک و متوسط را چگونه می بینید؟
به جرات می‌توانم بگویم سهم شرکت‌های کوچک و متوسط  در صنعت فاوا در صدر سهم این بخش در کل صنوف اقتصادی کشور به شمار می‌رود ، بهره‌مندی کشورمان از سهم بالای نیروی انسانی نخبه و تحصیل کرده از یک سو و آمادگی مضاعف صنعت فاوا در جذب این قشر،  صنعت فاوا را به یک عرصه انکوباتوری در مقیاس ملی تبدیل کرده است ، که متاسفانه این عرصه در عمل و تاکنون آنچنان که شایسته آن است  مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. هر جا صحبت از توانمند‌سازی بخش خصوصی می‌کنیم اگر نگاهمان توانمندسازی شرکت‌های متوسط و کوچک است بی‌شک زمینه رشد بخش عمده این شرکت‌ها را در حوزه فاوا پیدا می‌کنیم.توانمندسازی این شرکت‌ها، نیازمند توجه متقابل این شرکت‌ها و تشکل‌های صنفی به یکدیگر است. حضور و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط  در ساختار سازمان نظام صنفی کشور در هر کجای سازمان که باشد منشا خیر خواهد بود. مشارکت حداکثری این شرکت‌ها در تصمیم سازی‌ها و کمیسیون‌ها به تقویت مشروعیت سازمان در نمایندگی آحاد صنف و صیانت از حقوق اعضا مستقل از مقیاس آنها می‌انجامد و از سوی دیگر توجه سازمان به صیانت از حقوق این شرکت ها و توانمند سازی بخش خصوصی در این بخش در واقع بخش مهمی از فلسفه وجودی و ماموریت سازمان است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-10-05 09:59

افزودن دیدگاه جدید