کد مطلب: 

295009

فرودگاه امام خمینی؛ پرتردد ترین گمرک ایران؛ ترخیص کالا از این گمرک را به ما بسپارید

گمرک فرودگاه امام خمینی، از پر تردد ترین گمرکات کشور است که مراحل، هزینه ها و شیوه ترخیص از این گمرک به طور جامع در این مقاله شرح داده شده است.
فرودگاه امام خمینی؛ پرتردد ترین گمرک ایران؛ ترخیص کالا از این گمرک را به ما بسپارید

گزارش آگهی/ کالاهایی که به صورت هوایی وارد کشور می‌شوند چگونه و در کدام گمرک ترخیص می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از مهم‌ترین گمرکات کشور آشنا کنیم. گمرکی که به دلیل مجاورت با پایتخت، سرعت بالای ترخیص، ظرفیت بالای پذیرش و تجهیزات به روز، مورد توجه بسیاری از بازرگانان قرار گرفته است. در ادامه این مطلب ترخیص از فرودگاه امام خمینی، روش‌ها و نکات مهم این گمرک را بیشتر با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

یکی از فعال‌ترین گمرکات کشور و مهم‌ترین گمرکات خاورمیانه، گمرک فرودگاه امام خمینی است. اغلب کالاهای وارداتی که به صورت هوایی وارد کشور می‌شوند، از طریق این گمرک بارگیری و ترخیص می‌شوند.

واردات کالاهای ضروری، حساس و فاسد شدنی اغلب به صورت هوایی انجام شده و فرآیند ترخیص آن‌ها در گمرک فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود. اگر قصد واردات کالا از طریق گمرک فرودگاه امام را دارید لازم است تا از ناگفته‌های مراحل، چگونگی و هزینه ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام مطلع شوید.

گمرک فرودگاه امام کجاست؟

گمرک فرودگاه امام خمینی در 25 کیلومتری تهران (از طریق جاده قم-تهران و یا بزرگراه تهران-ساوه) قرار دارد.

فرودگاه امام خمینی؛ پرتردد ترین گمرک ایران؛ ترخیص کالا از این گمرک را به ما بسپارید

مزایای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مزایای ترخیص کالا از فرودگاه امام خواهیم پرداخت:

  • موقعیت استراتژیک و مجاورت با تهران و همچنین جاده‌های ترانزیتی
  • سرعت بالای ترخیص (به مراتب بالاتر از سایر گمرکات)
  • دارای انبار‌های مسقف
  • دارای آزمایشگاه جهت نمونه برداری
  • سردخانه‌های مجهز برای نگهداری از کالاهای فاسدشدنی
  • ظرفیت پذیرش بالا
  • صدور قبض انبار در سریع‌ترین زمان ممکن
  • آماده پذیرش 24 ساعته کالا
  • مراحل ترخیص کالا از فرودگاه امام

مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی شامل مراحل زیر است:

1-برای تسریع در روند ترخیص کالا قبل از رسیدن کالا به گمرک می‌بایست مدارک لازم برای ترخیص را جمع آوری کنید.

2-بعد از رسیدن کالا به گمرک می‌بایست آن را در سامانه EPL اظهار کنید. توجه داشته باشید که اگر در وارد کردن اطلاعات دچار کوچک ترین اشتباهی شوید، پروسه ترخیص از گمرک طولانی‌تر خواهد شد.

3-حال نوبت به ارزیابی کالا است. با توجه به نوع کالا، مبدا کالا، سابقه صاحب کالا، ارزش آن و... کالا جهت ارزیابی در یکی از مسیر‌های قرمز، زرد و سبز قرار می‌گیرد.

4-حال طبق تعرفه تعیین شده در مرحله اظهار کالا، مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا تعیین می‌شوند. بسته به نوع کالا، باید مجوز‌هایی چون بهداشت، استاندارد، قرنطینه و .. تهیه شوند.

5- بعد از تایید اظهارنامه، هزینه های گمرکی مثل عوارض گمرکی، مالیات و ... برای کالا محاسبه میشود. ترخیصکار ملزم به پرداخت سریع این هزینه ها است.

6-بعد از انجام مراحل فوق، کالا آماده تحویل است.

ویژگی انبارهای گمرک فرودگاه امام خمینی

انبار های فرودگاه امام خمینی دارای امکاناتی است که شرایط نگهداری کالاهای وارداتی به کشور را بهبود می‌بخشد. این انبار‌ها دارای قفسه بندی کاملا ایمن با طراحی مدرن و همچنین مجهز به سیستم‌های رطوبت سنج می‌باشند. سقف این انبار‌ها دارای ارتفاعی بلند برای نگهداری کالا هستند و تفکیک کالاهای مختلف و تسریع در روند حمل و نقل کالا را سرعت می‌بخشند.

هزینه ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی

هزینه ترخیص از فرودگاه امام به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه‌های مربوط به انبار داری، بارگیری، نوع، تعداد و حجم کالا (هرچه ارزش کالا بیشتر باشد، باید عوارض گمرکی بیشتری پرداخت شود)، مالیات، هلال احمر از عوامل تعیین کننده هزینه ترخیص کالا از گمرک هستند.

کالاهای ممنوع برای واردات و ترخیص از فرودگاه امام کدام‌اند؟

لیست کالاهای ممنوع برای واردات و یا ترخیص از تمامی گمرکات یکسان است؛ فرقی نمی‌کند که کالای ممنوعه x از گمرک فرودگاه امام ترخیص می‌شود یا خیر. کالاهای ممنوعه برای واردات لیست بلندی دارند که بر اساس مصوبه های جدید مدام در حال تغییر هستند برای مثال ممکن است واردات کالای y ممنوع باشد اما چند ماه بعد آزاد شود. البته برای اطمینان از آزاد بودن واردات کالا و ترخیص آن از گمرکات ایران، لازم است تا قبل از هرگونه اقدامی، آزاد بودن واردات و ترخیص را بررسی کنید. برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود که با مجموعه های بازرگانی در ارتباط باشید.

اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی

بازرگانان برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام لازم است تا اسناد و مدارک لازم را آماده نمایند. نکته: پیشنهاد می‌شود که برای تسریع در فرآیند ترخیص کالا، این مدارک را قبل از رسیدن کالا به گمرک تهیه نمایند.

فاکتور، پیش فاکتور، بیمه نامه، گواهی مبدا، گواهی بازرسی، بارنامه، کارت بازرگانی، اسناد بانکی، ترخیصیه، قبض انبار ترخیصیه، مجوز ورود و ترخیص از اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از فرودگاه امام هستند.

کدام کالاها از طریق فرودگاه امام ترخیص می‌شوند؟

شاید برای شما جالب است که بدانید کدام کالاها از طریق حمل هوایی وارد کشور می‌شوند. کالاهایی که به هر دلیلی نیاز است تا سریعا وارد کشور شوند؛ برای مثال قطعاتی که در خطوط تولید کاربرد دارند و کالاهای مورد نیاز صنایع و مصرف کنندگان. برخی از محصولات فاسد شدنی نیز به دلیل امکان خراب شدن لازم است تا در شرایط خاصی نگهداری شده و به سرعت وارد کشور شوند.

نکته: واردات کالاهایی که از لحاظ حجمی سنگین هستند توجیه اقتصادی ندارد که به صورت هوایی وارد کشور شوند.

ترخیص از فرودگاه امام چند روز طول می‌کشد؟

سوال پرتکراری که دغدغه بسیاری از بازرگانان شده است، زمان ترخیص از فرودگاه امام است. معمولا کالاها بین 1 تا 5 روز از گمرک فرودگاه امام ترخیص می‌شوند. البته این زمان قطعا بسته به نوع کالا و حجم آن، تکمیل بودن مدارک و اسناد مورد نیاز و سرعت عمل ترخیصکار متغیر است. اغلب کالاهایی که تشریفات گمرکی آن‌ها توسط ترخیصکاران تخصصی گمرک فرودگاه امام انجام می‌شوند سریع تر ترخیص می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روند ترخیص کالاهایی که به صورت هوایی وارد کشور می‌شدند پرداختیم. گمرک فرودگاه امام یکی از فعال ترین گمرکات کشور است که تشریفات گمرکی از این گمرک انجام می‌شود. اغلب کالاهای کم حجم و آن دسته از کالاهایی که فورس زمانی دارند و همچنین کالاهای مورد نیاز در کارخانجات، از مسیر حمل و نقل هوایی وارد کشور می‌شوند. ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی شرایط و پیچیدگی های خاص خود را دارد و باید توجه داشت که برای انجام آن مراحل باید از ترخیصکار ماهر در این زمینه کمک گرفت. فراموش نکنید ترخیص کار ماهر می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به سود حداکثری و کاهش ریسک کمک کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-05-22 11:35

افزودن دیدگاه جدید