کد مطلب: 

292368

اصلاح قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت فضایی هند

بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر دولت هند برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌های خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی را برای بخش های حساس نیز مجاز کرده است.
اصلاح قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت فضایی هند

به گزارش سیتنا، کابینه هند طی اعلامیه ای اعلام کرده است "در یک تصمیم بزرگ که نوید سوق دادن هند به عصر بعدی اکتشاف و تجاری سازی فضا را می دهد، اصلاحیه مهمی را در سیاست سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI[1]) در رابطه با بخش فضایی تصویب کرده است. این حرکت قرار است با باز کردن راه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و مشارکت خارجی در صنعت فضایی هند را متحول می‌کند و در نتیجه این کشور را به سمت تبدیل شدن به یک نیروگاه فضایی جهانی تسریع کند".

اینکه چرا این بخش را آزاد می‌کند به نظر می رسد، این اصلاحیه به عنوان بخشی از سیاست فضایی هند در سال 2023 می‌باشد که چارچوبی جامع و پویا برای باز کردن پتانسیل هند در بخش فضایی از طریق افزایش مشارکت خصوصی می‌باشد. این سیاست چشم‌اندازی را برای افزایش قابلیت‌های فضایی، توسعه حضور تجاری پررونق در فضا، استفاده از فناوری فضایی برای توسعه و تقویت روابط بین‌المللی ترسیم می‌کند. و همچنین هدف آن ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای اجرای موثر کاربردهای فضایی در بین ذینفعان مختلف می‌باشد.

دپارتمان فضا زیر مجموعه دفتر نخست وزیری هند، با مشورت با ذینفعان داخلی مانند IN-SPACE، ISRO، NSIL، و چندین ذینفع صنعتی، قابلیت‌ها و همچنین بعضی از شرکت‌های نسل جدید در فناوری‌های ماهواره‌ای این مسیر را انتخاب کرده است.

پیش از این، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در راه اندازی و بهره برداری از ماهواره‌ها تنها از طریق مسیر تایید دولت مجاز بوده است  با این حال، در راستای اهداف بلندپروازانه مندرج در سیاست فضایی هند در سال 2023، کابینه اکنون سرمایه گذاری مستقیم خارجی به صورت خودکار را برای زیربخش ها و فعالیت های مختلف در حوزه فضایی آزاد کرده است. انتظار می رود این حرکت استراتژیک باعث جذب سرمایه گذاری خارجی قابل توجه، تقویت نوآوری و رشد در این بخش شود.

دپارتمان فضا زیر مجموعه دفتر نخست وزیری هند، با مشورت با ذینفعان داخلی مانند IN-SPACE، ISRO، NSIL، و چندین ذینفع صنعتی، قابلیت‌ها و همچنین بعضی از شرکت‌های نسل جدید در فناوری‌های ماهواره‌ای این مسیر را انتخاب کرده است. با تسهیل افزایش سرمایه گذاری، این شرکت ها قرار است به پیچیدگی محصول، عملیات در مقیاس جهانی و سهم بیشتری از اقتصاد فضایی جهانی دست یابند.

با این شیوه محدودیت‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق مسیرهای خودکار برای ساخت و بهره‌برداری از ماهواره‌، اجزا و سیستم‌ها و همچنین زیر سیستم‌ها برای ماهواره‌ها، محصولات داده‌های ماهواره‌ای و بخش زمینی و بخش کاربری، وسایل نقلیه پرتاب، ایجاد فضاپیماها را افزایش می‌دهد.

مقررات اصلاح شده به طور خاص دستورالعمل های روشنی را برای سرمایه گذاری خارجی در ماهواره‌ها، وسایل نقلیه پرتاب، فضاپیماها، و ساخت اجزا و سیستم های مرتبط با فضا ارائه می دهد. بر اساس این سیاست اصلاح شده، اکنون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش فضایی با درجات مختلف به شیوه‌های خودکار و دولتی برای فعالیت های مختلف مجاز است. این مدل تا 74 درصد در مسیر خودکار برای ساخت و بهره برداری ماهواره، و تا 49 درصد برای وسایل نقلیه پرتاب و ایجاد فضاپیما و غیره مجاز می‌باشد.

انتظار می‌رود این اصلاح سیاست پیشگامانه، عصر جدیدی از نوآوری، ایجاد اشتغال و جذب فناوری در بخش فضایی هند را آغاز کند.با تشویق مشارکت بخش خصوصی و ادغام شرکت‌های هندی در زنجیره‌های ارزش جهانی، این اصلاحیه با فشارهای «ساخت هند» و «آتمانیربهار بهارات» دولت هند نیز همسو می‌باشد زیرا  هدف آن این است که این بخش به خود متکی و البته بازیگری مهم در صحنه بین‌المللی شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-16 11:13

افزودن دیدگاه جدید