کد مطلب: 

291618

تصویب و ابلاغ اساسنامه پست بانک ایران بعد از هفت سال

مدیر عامل پست بانک ایران، گفت: اساس نامه پست بانک ایران ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ بعد از هفت سال مصوب و ابلاغ شد که این ابلاغیه برای بانک یک تغییر نهادی محسوب می شود.
تصویب و ابلاغ اساسنامه پست بانک ایران بعد از هفت سال

به گزارش خبرنگار سیتنا، جلسه «تبیین ظرفیت های جدید اساسنامه ای پست بانک ایران» با حضور دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک برگزار شد.

دکتر بهزاد شیری در این جلسه، گفت: عملیات اجرایی پست بانک ایران از سال ۱۳۷۵ صورت پذیرفت اما در آن زمان برخی از اقدامات بانکی قابل انجام نبود، بنابراین برای دریافت مجوز به بانک مرکزی متوسل شدیم و در نهایت مجوزی در سال ۱۳۸۳ برای پست بانک ایران صادر شد که به واسطه آن خدمات بانکی را در کنار پست مالی انجام دهد.

وی، ادامه داد: هیات وزیران در جلسه های ۱۴۰۲/۲/۲۷، ۱۴۰۲/۷/۵ و ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ به پیشنهاد شماره ۱/۸۹۹۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۶/۲ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد تبصره ماده (۳۱) قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ اساسنامه پست بانک را تصویب کرد.

شیری، افزود: از سال ۱۳۹۱ پست بانک ایران ۵۱ درصد سهام دولت و ۴۹ درصد سهام بخش خصوصی را دارد و از آن سال به بعد یک بانک دولتی محسوب می شویم و گفتنی است که پست بانک ایران تنها بانک دولتی_بورسی است و در دنیا چنین بانکی را نداریم و به موازات همین مسئله، قانون گذار در اساس نامه پست، بخشی را پیش بینی کرد که بانکی را برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات وظیفه مند کند، البته بانکهای تخصصی همانند توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ... را داشتیم، اما بر اساس تکلیف قانون گذار در سال ۱۳۹۵، بانک توسعه ای و تخصصی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شدیم، تا خدمات بانکی را در مناطق روستایی و کم برخوردار ارائه دهیم.

مدیرعامل پست بانک ایران، خاطرنشان کرد: اساس نامه پست بانک ایران ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ بعد از هفت سال مصوب و ابلاغ شد که این ابلاغیه برای بانک یک تغییر نهادی محسوب می شود.

وی، تاکید کرد: نام بانک عبارت است از «پست بانک» که به استناد قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی آن تأسیس شده است و به اختصار در این اساسنامه «بانک» نامیده می شود.

شیری، اظهار کرد: در ماده سه این اساس نامه، اهداف پست بانک ایران ذکر شده است، هدف اصلی بانک توسعه بانکداری خرد و ارائه انواع خدمات بانکی اعتباری و مالی با اولویت نقاط کمتر توسعه یافته (محروم) و مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از (۲۵ هزار) نفر ارائه خدمات پست مالی و همچنین کمک به توسعه و ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سایر اهداف موضوع ماده واحده قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک می باشد.

مدیرعامل پست بانک ایران، تشریح کرد: پست بانک ایران قریب به شش هزار باجه بانکی روستاسی دارد و بر اساس مجوزهای بانک مرکزی فعالیت می کند، علاوه بر روستاها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز در حال ارائه خدمات است که این این مسئله ظرفیت بی نظیری برای پست بانک به شمار می رود.

وی، اضافه کرد: در حوزه روستا از حدود ۲۱/۶۰۰ میلیون جمعیت، حدود ۹ میلیون جمعیت روستایی، از پست بانک برخوردار هستند و به عبارت دیگر نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستایی، به خدمات بانکی دسترسی دارند.

وی، اشاره کرد: از آذر ماه سال ۱۳۹۹ در مدیریت رشد مقداری ترازنامه، بانک ها حداکثر دو درصد اجازه رشد تسهیلات دارند، در حالی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد تسهیلات پست بانک ایران، بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

مدیرعامل پست بانک ایران در پایان عنوان کرد: ذخیره قانونی پست بانک ایران ۱۵ درصد است، بدین معنا که از پیش بینی شورای پول و اعتبار نیز فراتر رفته است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-02-27 12:07

افزودن دیدگاه جدید