کد مطلب: 

290259

مایکروسافت با پیش افتادن از اپل، با ارزش‌ترین شرکت جهان شد

مایکروسافت در نتیجه کاهش ارزش سهام شرکت اپل در آغاز سال نو میلادی برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ با پیش افتادن از اپل، موقتاً با ارزش‌ترین شرکت جهان شد.
مایکروسافت با پیش افتادن از اپل، با ارزش‌ترین شرکت جهان شد

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، ارزش سهام مایکروسافت از سال گذشته به‌دلیل سرمایه‌گذاری در عرصه هوش مصنوعی و موفقیت شرکت اوپن‌ای‌آی، تولیدکننده «چت جی‌پی‌تی» که مایکروسافت از سهامداران عمده آن است رو به افزایش گذاشت.

در اولین ساعات معاملات در بازار بورس آمریکا، ارزش سهام مایکروسافت دو درصد بالا رفت که در نتیجه ارزش مالی آن از مرز ۲.۹ تریلیون عبور کرد.

همزمان، ارزش سهام اپل حدود ۹دهم درصد کاهش یافت و ارزش مالی این شرکت به دو تریلیون و۸۷۱ میلیارد دلار افت کرد. در همین چند ساعت ارزش مالی مایکروسافت از اپل پیشی گرفت.

این دو غول بزرگ فناوری دیجیتال از سال‌ها پیش برای کسب رتبه اول در ارزش مالی خود در رقابت بوده و هر از چند گاهی یکی از آن‌ها از دیگری پیشی گرفته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که سبقت گرفتن مایکروسافت از اپل طبیعی است، چون این شرکت با سرعت بیشتری در حال رشد است و از هوش مصنوعی مولد منفعت بیشتری برده است.

مایکروسافت فناوری محصول شرکت اوپن‌ای‌آی را در تمامی نرم‌افزارهای خود ادغام کرده است که در تقویت موقعیت مایکروسافت در فناوری فضای ابری در سه ماهه سوم سال میلادی گذشته نقش مهمی ایفا کرد.

از سوی دیگر، شرکت اپل با کاهش تقاضا برای محصولات خود به خصوص آیفون که مهمترین منبع درآمد آن است دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در چین که از بازارهای مهم محصولات اپل است کندی رشد اقتصادی پس از پایان همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش سهم شرکت «هووآوی» در بازار، درآمد شرکت اپل را کاهش داده است.

یکی از شرکت‌های واسطه در بازار سهام آمریکا روز چهارشنبه در توصیه به مشتریان خود گفت: «چین در سال‌های آینده برای عملکرد اپل یک عامل منفی خواهد بود.» این شرکت در ارزیابی خود سرمایه‌گذاری در سهام اپل را «خنثی» توصیف کرد.

دست‌کم سه نفر از مجموع ۴۱ کارشناسی که فعالیت شرکت اپل را دنبال می‌کنند از آغاز سال میلادی جدید رتبه این شرکت را کاهش داده‌اند.

در طول سال ۲۰۲۳ ارزش سهام شرکت اپل حدود ۴۸ درصد افزایش یافت و ارزش مالی آن در پایان سال به سه تریلیون و ۸۱ میلیارد دلار رسید.

در همین بازه زمانی ارزش سهام مایکروسافت ۵۷ درصد افزایش یافته است.

ارزش مالی مایکروسافت از سال ۲۰۱۸ تاکنون چندین بار در مقاطع کوتاه از ارزش مالی اپل پیشی گرفته است. یک مورد در سال ۲۰۲۱ روی داد که به‌دلیل نگرانی از اختلال شدید در شبکه توزیع و انتقال کالا همزمان با ادامه بحران کرونا بهای سهام اپل کاهش محسوسی یافت.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر بازار سهام آمریکا به مایکروسافت خوشبین‌تر است و حدود ۹۰ درصد از موسسات مشاوره و واسطه در وال استریت خرید و نه فروش سهام این شرکت را توصیه می‌کنند.

در مقابل، فقط حدود دو سوم از کارشناسان که عملکرد اپل را دنبال می‌کنند خریداری سهام این شرکت و برخی فروش آن را توصیه می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (1 vote)
سیتنا 1
2024-01-23 14:55

افزودن دیدگاه جدید