کد مطلب: 

290120

کنترل مهاجران بازگشته از پاکستان به افغانستان با سیم‌کارت‌های توزیع شده توسط طالبان

براساس گزارش یک نشریه آمریکایی، طالبان میان مهاجران بازگشته از پاکستان به افغانستان، سیم‌کارت‌های رایگان توزیع کرده‌اند تا بتوانند آن‌ها را کنترل و ردیابی کنند.
کنترل مهاجران بازگشته از پاکستان با سیم‌کارت‌های توزیع شده توسط طالبان

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، نشریه آمریکایی رست آف ولد که بیشتر اخبار فناوری را دنبال می‌کند، در گزارشی نوشت که طالبان میان مهاجران بازگشته از پاکستان سیم‌کارت‌های رایگان توزیع کرده‌اند تا بتوانند آن‌ها را کنترل و ردیابی کنند. 

دولت پاکستان از اول نوامبر ۲۰۲۳ روند اخراج اجباری و گروهی مهاجران افغان از آن کشور را که سال‌ها آنجا ساکن بودند، آغاز کرد و تاکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار مهاجر بدون اجازه اقامت را از پاکستان اخراج کرده است. به گزارش این نشریه، این پناهندگان در بدو ورود به افغانستان، یک بسته خوش‌آمدگویی غیرمتعارف از طرف طالبان دریافت می‌کنند که حاوی برخی اقلام خوراکی و چادر و سیم‌کارت‌های رایگان است. 

در شرایطی که اکثر این پناهجویان هنگام اخراج از پاکستان، تمام دارایی و داشته‌هایشان را از دست داده‌اند و خوراک، پوشاک و سرپناه نیازهای اصلی آنان به شمار می‌رود، توزیع سیم‌کارت میان به این پناهجویان، توجه خبرنگار نشریه این را به خود جلب کرده است.

«چرا این‌قدر سخاوت؟» این نشریه می‌نویسد طالبان در دورانی که از قدرت کنار زده شدند و با افغانستان می‌جنگیدند، چیزی را آموختند که اکنون همه دولت‌ها آن را می‌دانند؛ سیم‌کارت‌ها بسیار باارزش‌اند. سخاوت کنونی طالبان هم در واقع یک راهبرد دوگانه است: یافتن پناهجویان سرگردان و آواره برای ارائه کمک‌های حیاتی به آنان و هم‌زمان، بهر‌ه‌برداری از این امکان برای کنترل و ردیابی آنان.

محمد نجیب عزیزی، رئیس پیشین سازمان تنظیم مقررات مخابرات افغانستان، به این نشریه گفت که این کار طالبان سنجیده انجام می‌شود و «هدف از آن شناسایی و پیگیری پناهندگان است». او تاکید کرد: «به نظر می‌رسد این اقدام ناشی از تمایل طالبان به جمع‌آوری و متمرکز کردن داده‌های بیومتریک افراد با هدف شناسایی، ردیابی و نظارت و احتمالا ردیابی پناهندگان است.» 

این نشریه نوشت: «در حالی که مردم افغانستان با فقر گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، طالبان روی سیستم‌های نظارتی پیچیده سرمایه‌گذاری و کار می‌کند و در واقع، به نظر می‌رسد که طالبان درک کرده‌اند که نباید صنعت مخابرات افغانستان را مختل کنند.»

عطاالله عمر، خبرنگار شبکه طلوع نیوز افغانستان، به این نشریه گفت سیم‌کارت‌هایی که فقط خدمات تلفنی ارائه می‌دهند، میان همه پناهندگان، حتی زنان، توزیع می‌شود. او اضافه کرد: «خانواده‌ها می‌توانند تا چهار سیم‌کارت دریافت کنند. آن هم در حالی تعداد معدودی از این پناهجویان پس از ترک پاکستان هنوز گوشی‌هایشان را دارند.» 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-01-20 09:04

افزودن دیدگاه جدید