کد مطلب: 

289969

دو برابر شدن دارایی پنج مرد ثروتمند جهان از سال ۲۰۲۰ تاکنون

جف بزوس، لری اریسون، ایلان ماسک، وارن بافت و برنارد آرنو، پنج نفر از ثروتمندترین افراد روی کره زمین، در سال‌های اخیر بسیار ثروتمندتر شده‌اند و دارایی خالص آنها پس از در نظر گرفتن تورم، ۱۱۴ درصد افزایش یافته و در مجموع به ۸۶۹ میلیارد دلار رسیده است.
ثروتمند

به گزارش سیتنا، گزارش سالانه نابرابری آکسفام که اخیرا منتشر شد، نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰، دارایی خالص جف بزوس، لری اریسون، ایلان ماسک، وارن بافت و برنارد آرنو پس از در نظر گرفتن تورم، ۱۱۴ درصد افزایش یافته و در مجموع به ۸۶۹ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، افزایش ثروت این افراد در حالی است که نزدیک به پنج میلیارد نفر در سراسر جهان فقیرتر شده‌اند و با مشکلاتی مانند تورم، جنگ و بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به این ترتیب، بر اساس مسیر کنونی براورد می‌شود که نزدیک به ۲۳۰ سال طول بکشد تا فقر از بین برود.

این گزارش که بر اساس داده‌های گردآوری‌شده فوربز تهیه شده است، هم‌زمان با آغاز نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس منتشر شد.

نبیل احمد، مدیر عدالت اقتصادی و نژادی آکسفام آمریکا، گفت: «اگرچه نابرابری در حال افزایش است، نقاط روشنی هم وجود دارد. کارگران از طریق اعتصاب‌ها و قراردادهایی که شرایط کاری و پرداخت غرامت به آن‌ها را بهتر می‌کند، قدرتشان را افزایش داده‌اند. برخی از دولت‌ها نیز در کنار آن‌ها بوده‌اند و با هدف تقویت حقوق کارگران سیاست‌هایی را پیش می‌برند.»

ایلان ماسک که چندین شرکت از جمله تسلا و اسپیس اکس را اداره می‌کند، برنده بزرگ سال‌های اخیر بوده است. ثروت او در پایان نوامبر به ۲۴۵.۵ میلیارد دلار افزایش یافت که ۷۳۷ درصد نسبت به مارس ۲۰۲۰ بیشتر شده بود.

دارایی خالص برنارد آرنو، تولیدکننده فرانسوی کالاهای لوکس و خانواده‌اش به ۱۹۱.۳ میلیارد دلار رسید که ۱۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جف بیزوس، بنیان‌گذار آمازون، ثروتی معادل ۱۶۷.۴ میلیارد دلار را ثبت کرده که ۲۴ درصد افزایش داشته است.

ثروت لری الیسون بنیان‌گذار اوراکل، هم به ۱۴۵.۵ میلیارد دلار رسیده که ۱۰۷ درصد افزایش یافته است.

دارایی خالص وارن بافت، مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی، نیز با ۴۸ درصد افزایش به ۱۱۹.۲ میلیارد دلار رسیده و او را در رتبه پنجم فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار داده است.

بر اساس گزارش آکسفام، میلیاردرها از سال ۲۰۲۰ به طور کلی، رشد ۳.۳ تریلیون دلاری یا ۳۴ درصدی ثروتشان را شاهد بوده‌اند و دارایی‌شان سه برابر سریع‌تر از نرخ تورم رشد کرده است. در این میان، میلیاردرهای آمریکایی که بسیاری از آن‌ها ثروتشان را از افزایش ارزش سهام شرکت‌هایی که رهبری می‌کنند، به دست می‌آورند، ۱.۶ تریلیون دلار ثروتمندتر شده‌اند.

آکسفام در گزارش امسال، استدلال می‌کند که برخی کسب‌وکارها سودهای کلانی به دست می‌آورند که به تقویت ثروت ثروتمندان کمک می‌کند؛ به طوری که از هر ۱۰ شرکت بزرگ جهان، هفت شرکت یک مدیرعامل میلیاردر یا یک میلیاردر به عنوان سهامدار اصلی دارد.

بر اساس اعلام این سازمان، حدود ۱۴۸ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن ۲۰۲۳، نزدیک به ۱.۸ تریلیون دلار سود کسب کردند که این میزان ۵۲.۵ درصد بیشتر از میانگین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ است.

 آکسفام صنعت نفت و گاز، شرکت‌های دارویی و بخش مالی را موسساتی دانست که در یکی دو سال گذشته نسبت به میانگین سال‌های قبل سود بالاتری کسب کرده‌اند. با توجه به این موضوع، نبیل احمد، مدیر عدالت اقتصادی و نژادی آکسفام آمریکا، از دولت‌ها خواست در این زمینه وارد عمل شوند و هشدار داد: «نباید نقش قدرت انحصاری را در توزیع مجدد ثروت در دست میلیاردرها نادیده گرفت.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-01-15 14:14

افزودن دیدگاه جدید