کد مطلب: 

288647

توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور؛ هدف مهم صندوق نوآوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های زیادی به عمل آورده است و در کنار ارائه انواع تسهیلات به این شرکت‌ها، به دنبال کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور نیز است.
توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور؛ هدف مهم صندوق نوآوری

به گزارش سیتنا، رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل به همت صندوق نوآوری، وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان از روز گذشته آغاز و تا امروز (سه‌شنبه 21 آذر ماه) در محل صندوق ادامه خواهد داشت.

در قالب این رویداد، 54 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساختمان و حمل‌و‌نقل، دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات خود را به فعالان این حوزه‌ها معرفی می‌کنند و نیازهای فناورانه نیز از سوی مشتریان بالقوه مطرح می‌شود تا زمینه خوبی برای همکاری و تعامل دو طرف ایجاد شود.

مراسم افتتاحیه این رویداد روز گذشته (دوشنبه 20 آذر ماه) با حضور دکتر اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدرضا جواهری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه ساختمان و حمل‌و‌نقل کشور برگزار شد.

حضور 54 شرکت دانش‌بنیان در رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل‌و‌نقل

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم افتتاحیه این رویداد با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در کنار ارائه انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال کمک به توسعه بازار این شرکت‌ها در داخل و خارج از کشور نیز هستیم.

وی افزود: در این حوزه از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال در رویداد Big 5 دبی، برخی شرکت‌ها مذاکرات خوبی داشتند و امیدواریم شاهد صادرات محصولات این شرکت‌ها باشیم. برگزاری رویدادهایی از این جنس نیز گام مهمی در جهت کمک به توسعه بازار شرکت های دانش‌بنیان است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: تاکنون 40 رویداد تبادل فناوری در حوزه‌های مختلف برگزار شده است و رویداد در حوزه ساختمان و حمل و نقل نیز با همکاری وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شده است.

وی تأکید کرد: در این رویداد 54 شرکت دانش‌بنیان در سمت عرضه، محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض دید طرف تقاضا و مشتریان بالقوه قرار می‌دهند. این شرکت‌ها، دستاوردهای خود را در پنج محور شامل مسکن، راه و حمل‌ونقل (هوایی، ریلی، جاده ای، دریایی) ارائه می‌کنند.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش کرده‌ایم مشتریان بالقوه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله وزارت راه و شهرسازی را از برگزاری این رویداد مطلع کنیم تا نیازهای فناورانه خود را با شرکت‌های حاضر در این رویداد مطرح کنند. با این هدف، حدود 100 شرکت در سمت تقاضا دعوت شده‌اند که طی دو روز برگزاری این رویداد، نیازهای فناورانه خود را مطرح خواهند کرد.

وی با اشاره به موضوع نهضت ملی مسکن گفت: برای این پروژه به انبوه‌سازی و ساخت سریع مسکن نیاز داریم، اما شرکت‌های محدودی در این حوزه فعال هستند. این رویداد می‌تواند به شناخت بهتر توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های کشور کمک کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محور مذاکرات در این دو روز را سرمایه‌گذاری و همچنین، خرید محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

در ادامه این مراسم، ابوالفضل جان فدا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان به‌ساز انرژی و علیرضا بهلولی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بتن اکسیر، به بیان برخی دغدغه‌ها، مشکلات و خواسته‌های خود در این حوزه پرداختند.

اعلام آمادگی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه ساخت مسکن

یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه این رویداد، دکتر محمدرضا جواهری، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن (تحت پوشش بانک مسکن) بود.

جواهری با اشاره به سابقه 34 ساله این مجموعه در حوزه مسکن گفت: رسالت ما در این مجموعه، ساخت مسکن ارزان قیمت و با کیفیت است. در حوزه ساخت مسکن نیازمند تحول اساسی هستیم و چاره‌ای جز اصلاح روش‌های ساخت و ساز قدیمی و استفاده از فناوری‌های نوین نداریم. استفاده از فناوری‌های نوین به جای روش‌های سنتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود. 

وی تصریح کرد: در عین حال باید سرعت ساخت و ساز را افزایش دهیم. اگر طول مدت ساخت کمتر شود، گردش مالی ایجاد شده به کاهش قیمت مسکن کمک می‌کند. برای منطقی شدن قیمت مسکن باید (با کمک فناوری‌های جدید) سرعت ساخت و ساز را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اعلام آمادگی کامل این مجموعه برای حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور گفت: آمادگی داریم از توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در زیرمجموعه‌های تابعه خودمان در ساخت مسکن استفاده کنیم.

جواهری، بخش‌های طراحی و ساخت، پلت‌‌فرم و نرم‌افزار، بهره‌برداری و نگه‌داشت مسکن را اصلی‌ترین نیازهای فناورانه این مجموعه عنوان کرد و افزود: نیازهای خود را به تفکیک در بخش‌های مختلف اعلام می‌کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه‌ها، بتوانند با ما همکاری کنند.

ضرورت صنعتی‌سازی در ساخت مسکن و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در این‌ حوزه

دکتر اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: بحث استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مسکن را مدنظر داریم و این موضوع را در کمیسیون عمران مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث صنعتی‌سازی در ساخت مسکن گفت: در برنامه هفتم توسعه آمده است که طی پنج سال آینده، 15 درصد ساخت و سازها به صورت صنعتی انجام شود. در یکی از شهرهای جدید طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است بحث صنعتی‌سازی در ساخت مسکن تجربه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساختمان‌های عمومی و دولتی باید در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان پیشرو باشند، چراکه مالک و بهره‌بردار هر دو دولت است. صنعتی‌سازی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود. البته صنعتی‌سازی جز در بخش انبوه‌سازی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

شاکری افزود: اگر می‌خواهیم صنعتی‌سازی را در کشور رواج دهیم، باید از آن در بخش انبوه‎سازی استفاده کنیم. در حوزه صنعتی‌سازی باید با شرکت‌های دانش‌بنیان قراردادهای بزرگ بسته شود تا در تولید انبوه مورد استفاده قرار گرفته و منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

وی تأکید کرد: البته تمام این اقدامات باید در قالب یک پلتفرم طراحی، ساخت و بهره‌برداری صورت گیرد تا بتواند اتفاقات خوب را در این حوزه رقم زده و منجر به کاهش هزینه‌ها (در حوزه ساخت و ساز مسکن) شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت‌های مجلس از زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: مجلس تلاش کرد با تصویب دو قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» و «درگاه ملی صدور مجوزها» از دانش‌بنیان‌های کشور حمایت کامل داشته باشد. حدود 400 شرکت از قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره‌مند شده‌اند و در حوزه درگاه ملی صدور مجوزها نیز 90 درصد دستگاه‌ها به این سامانه متصل شده‌اند که آثار عینی و مثبت آن را شاهد هستیم و این حمایت‌ها از دانش‌بنیان‌های و استارت‌آپ‌های کشور از سوی مجلس ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-12-12 10:58

افزودن دیدگاه جدید