کد مطلب: 

287728

درخواست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مشارکت اوقاف در فعالیت‌های دانش‌بنیان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی که به مرحله صنعتی شدن می‌رسند با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند، در این زمینه اوقاف می‌تواند از تعدادی از این شرکت‌ها پشتیبانی کند تا بتوانند رشد کنند البته در این مسیر برای شناسایی بهتر این شرکت‌ها می‌توان جشنواره‌ها یا نمایشگاه‌هایی را برگزار کرد.
درخواست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مشارکت اوقاف در فعالیت‌های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، نشست هیئت اندیشه‌ورز سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع ارائه گزارش معاونت بهره‌وری، اقتصادی و بنیاد فرهنگی البرز با حضور دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان اداره اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با تأکید بر تقویت رسانه‌ای خدمات سازمان اوقاف گفت: بسیاری از محققان با خدمات اوقاف آشنا نیستند باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی که به مرحله صنعتی شدن می‌رسند با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند در این زمینه اوقاف می‌تواند از تعدادی از این شرکت‌ها پشتیبانی کند تا بتوانند رشد کنند. در این مسیر برای شناسایی بهتر این شرکت‌ها می‌توان جشنواره‌ها یا نمایشگاه‌هایی را برگزار کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر استفاده از فناوری نرم در مدیریت اوقاف گفت: خوشبختانه اوقاف توانسته در این زمینه به خوبی عمل کند بنابراین نیاز است که دستاوردهای این نوع از مدیریت روایتگری شود تا دیگران نیز از آن آگاه شوند، همچنین نیاز است که نظریه کاربردی این فناوری نرم مدیریتی استخراج شود تا این دستاورد به دانش آشکار تبدیل شود.

خسروپناه همچنین بر اداره موقوفات دانشگاه‌ها تأکید و اعلام آمادگی کرد که مسئولان سازمان اوقاف در ستادهای علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه گزارش از اقدامات خود حاضر شوند.

تاثیر وقف در پیشرفتهای علمی کشور

دکتر میرباقری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد: لازم است پیماشی از وضعیت سرمایه‌های اجتماعی در کشور صورت گیرد و اوقاف برای ترمیم این سرمایه اجتماعی به کمک سایر نهادها اقدامات اجتماعی، فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار دهد تا نتیجه آن امیدآفرینی در میان جامعه شود.

وی با اشاره به تأثیر وقف در پیشرفت‌های علمی کشور گفت: باید گزارشی در این زمینه تدوین شود تا اثرگذاری وقف در پیشرفت‌های علمی نمایان شود چراکه سازمان اوقاف می‌تواند در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی به کمک دانشگاه ها بیاید.

مردمی‌سازی دانش به کمک وقف

در ادامه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما به مردمی‌سازی دانش نیاز داریم در این مسیر سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با تأکید بر ارتقای آگاهی و دانش در جامعه گفت: اوقاف در ارتقای سطح آگاهی جامعه می‌تواند نقش موثری را ایفا کند چراکه سازمانی مردمی است.

دکتر مخبر دزفولی با تأکید بر رویکرد تنظیم‌گری سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف می‌تواند در حوزه‌های مختلف دانشی به عنوان تنظیم‌گر مشارکت داشته باشد و با تقسیم کار و نظارت امور مختلف را مدیریت کند.

تعریف خاص از وقت در دانشگاه ها و آموزش و پرورش

دکتر سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز در این نشست بیان کرد: اوقاف باید با نام نمای ملی در سطح جهانی مطرح شود تا بتواند به عنوان یک رویکرد جهانی الگو باشد.

وی ادامه داد: لازم است که برای موقوفات ارزشگذاری صورت گیرد تا از این طریق بتوان راهبری بهتری صورت داد. بسیاری از دانشگاه ها موقوفات متعدد دارند اما ارزشگذاری لازم درباره آن انجام نشده است.

عاملی تاکید کرد: باید برای وقف در دانشگاه ها و آموزش و پرورش تعریف خاص ارائه شود در این زمینه سازمان اوقاف می تواند از دانشگاه های برتر کمک بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبدیل به احسن کردن موقوفات ادامه داد: با ارزشگذاری درست درباره موقوفات می توان برای تبدیل به احسن آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-11-21 12:28

افزودن دیدگاه جدید