کد مطلب: 

282502

ربات‌های انسان‌نما: ما می‌توانیم نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی بیشتر باشیم

ربات‌ها در کنفرانس مطبوعاتی سازمان ملل متحد در ژنو به خبرنگاران، گفتند: ربات‌های انسان‌نما این پتانسیل را دارند که نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی و اثربخشی بیشتری باشند، ما تعصبات یا احساسات مشابهی با انسان نداریم که روی تصمیم‌گیری ما تاثیر بگذارد و می‌توانیم حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت پردازش کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم.
ربات‌

به گزارش سیتنا به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ای پانزده‌ساله شامل ۱۷ هدف تهیه کرد تا بتواند از رهگذر آن، زندگی بشر و وضعیت کره زمین را بهبود ببخشد، اما اکنون که هفت سال از این برنامه باقی مانده رسیدن به چنین اهدافی خیلی دوردست به نظر می‌رسد.

اهدافی که سازمان ملل آرزو داشته تا هفت سال دیگر به آنها برسد، حذف فقر و گرسنگی، دست‌یابی به تندرستی همگانی، آموزش باکیفیت برای همه، برابری جنسیتی، کاهش آلودگی زمین و دریا، و صلح و آشتی بشری است.

این آرزوها هرچه زمان می‌گذشت دور و درازتر به نظر می‌رسید، اما در ماه‌های اخیر بارقه‌هایی در حوزه فناوری درخشیده که امید را در دل دست‌اندرکاران برنامه‌های بشردوستانه سازمان ملل زنده کرده است.

چند ماه پیش از این، پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی سرانجام به صحنه عمومی وارد شد و یک سایت اینترنتی تبادل متن به نام چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) توجه همگان را به خود جلب کرد. در این سایت، هوش مصنوعی به سفارش مخاطبان، متن و نامه و داستان و نمایشنامه و کد رایانه‌ای و خودآموز زبان خارجی و هر چیز دیگر که مخاطب بخواهد می‌نویسد.

از سویی دیگر، از چندی پیش، ساخت ربات‌های مختلف انسان‌نما که دارای مهارت‌های اجتماعی نیز هستند، نگاه‌ها را به سوی خود کشید.

ربات‌های انسان‌نما: ما می‌توانیم نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی بیشتر باشیم

ایده ترکیب این دو حوزه و استفاده از آن برای شتاب بخشیدن به برنامه هفده‌بندی سازمان ملل به اندازه‌ای جذاب شد که این سازمان ترتیبات اولین گردهم‌آیی ربات‌های انسان‌نما را فراهم کرد و آن را همایش «هوش مصنوعی برای امر خیر» (AI for Good) نامید.

این گردهم‌آیی که ۱۵ تیر در ژنو سوئیس آغاز به‌کار کرده، ده‌ها ربات، از جمله چندین ربات انسان‌نما را برای اولین بار در یک محل جمع کرده تا توانایی‌های خود را برای کمک به این سازمان در دستیابی به یک رشته از اهداف جهانی دشواریاب به نمایش بگذارند.

در این همایش، اکثریت آژانس‌های سازمان ملل به اضافه سه هزار نفر از ۱۸۳ کشور حضور دارند و ۱۵ هزار نفر نیز به‌صورت آنلاین در نشست‌های آن مشارکت می‌کنند. ۹۰۰ نهاد علمی و دانشگاهی نیز نمایندگانی در این همایش دارند.

سازمان ملل در حال حاضر در برنامه‌های جهانی غذا، از هوش مصنوعی برای شناسایی مناطقی که ساکنانش به سمت گرسنگی می‌روند استفاده می‌کند و این سازمان، کامیون‌های رباتیک کنترل از راه دوری را نیز در دست ساخت دارد که به مناطق خطرناک کمک‌های اضطراری خواهند رساند. سازمان بهداشت جهانی هم در حال کار بر روی یک سامانه معیار برای اطمینان از صحت تشخیص بیماری‌ها با هوش مصنوعی است.

با وجود نگرانی‌های فزاینده در مورد آینده تأثیرات پیشرفت هوش مصنوعی بر زندگی بشر، سازمان ملل می‌کوشد تأکید را بر جنبه‌های مثبت این روند بگذارد. سازمان ملل متحد قصد دارد از این فناوری برای پیشبرد جهشیِ کشاورزی و تولید مواد غذایی، زدودن آلودگی از محیط زیست، آموزش و پرورش و افزودن به طول عمر باتری‌ها و غیره یاری بگیرد.

اما آژانس‌های سازمان ملل اکنون در گردهم‌آیی ژنو،‌ از نادین، دزدموندا، آی-دا و جمینوئید به عنوان چهره‌های برتر در میان ربات‌های انسان‌نما و ده‌ها ربات دیگر دعوت به‌عمل آورده‌اند تا قابلیت‌های خود را برای انجام کار نیک به نمایش بگذارند.

«نادین»، یک ربات اجتماعی که اخیراً شش ماه را در خانه‌های افراد سالمند در سنگاپور گذراند از شرکت‌کنندگان در این همایش است.

ربات‌

نادین احساساتی شبیه احساسات انسانی از خود نشان می‌دهد و افراد را «به یاد می‌آورَد». او در سنگاپور به خانه افراد مسنی که نمی‌خواهند از خانه خود به کوی سالمندان نقل مکان کنند می‌رود و با آنها صحبت کرده و دبرنا بازی می‌کند.

نادین ربات پروفسور نادیا مگننات تالمان، پیشگام در رباتیک در دانشگاه ژنو است و چهره‌اش نیز بر اساس چهره پروفسور نادیا ساخته شده است. نادیا مگننات تالمان می‌گوید که نادین به دلیل توانایی آشپزی و آوازخوانی، همدم خوبی برای افراد مسن است.

شرکت‌کنندگان در این همایش، در حال گذر از سرسرای همایشگاه، با دزدمونا روبه‌رو می‌شوند، یک ربات انسان‌نمای «ستاره موسیقی راک» با موهای بنفش که بر روی صحنه و با همراهی یک گروه انسانی، آواز خوانده و هنرنمایی می‌کند.

در گوشه‌ای دیگر، آی-دا (Ai-da)، یک ربات هنرمند که در سبک هنرهای معاصر نقاشی می‌کند، با صدایی آرام به سوالات پاسخ می‌دهد و می‌گوید که «از نقاشی لذت می‌برم و دوست دارم چیزهایی بیافرینم که دارای معنی باشند.»

در این نشست، همچنین «جمینوئید» (Geminoid)، یک ربات مذکر که ظاهر، لهجه و رفتارش از خالق آن یعنی پروفسور هیروشی ایشی گورو، از دانشگاه اوزاکای ژاپن الگوبرداری شده، حضور دارد. پروفسور ایشی گورو در همایش شرکت نمی‌کند اما همتای روباتیک او به جای او سخنرانی خواهد کرد. پروفسور ایشی گورو این ربات را از ژاپن کنترل می‌کند.

گفتنی است که نُه ربات انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی در مرکز نشست ژنو حضور داشتند. آنها که همراه با سازندگان خود روی سن ایستاده یا نشسته بودند به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل متحد این رویداد را «اولین کنفرانس خبری جهان با شرکت ربات‌های انسان‌نمای اجتماعی» نامیده است.

در این نشست سوفیا، اولین رباتی که به عنوان سفیر نوآوری برای برنامه عمران سازمان ملل انتخاب شده است؛ گریس، که به عنوان پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان در زمینه مراقبت‌های بهداشتی توصیف می‌شود؛ دزدمونا، یک ربات که ستاره راک است؛ و دو ربات دیگر به نام‌های جمینوید و نَدین، که شباهت زیادی به سازندگان خود دارند، حضور داشتند.

این رویداد بخشی از «اجلاس جهانی هوش مصنوعی برای امر خیر» (اِی‌آی فور گود) بود که می‌خواست نشان دهد فناوری نوین چگونه می‌تواند به اهداف سازمان ملل متحد برای عمران و توسعه پایدار کمک کند.

از خبرنگاران خواسته شد هنگام سوال از ربات‌ها به آرامی و واضح صحبت کنند و به آنها اطلاع داده شد که تاخیر در پاسخ‌گویی به دلیل مشکلات مربوط به اینترنت است و ربطی به خود ربات‌ها ندارد.

سوفیا در پاسخ به سوالی درباره این که آیا احتمال آن وجود دارد که ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی رهبران دولتی بهتری باشند، گفت: «من معتقدم که ربات‌های انسان‌نما این پتانسیل را دارند که نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی و اثربخشی بیشتری باشند.»

ربات‌های انسان‌نما: ما می‌توانیم نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی بیشتر باشیم

این ربات انسان‌نما در توضیح گفت: «ما تعصبات یا احساسات مشابهی [با انسان] نداریم که روی تصمیم‌گیری ما تاثیر بگذارد و می‌توانیم حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت پردازش کنیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم.»

البته یکی از اعضای انسان این گروه اشاره کرد که تمام داده‌های سوفیا از انسان‌ها می‌آید و طبیعتاً برخی از تعصبات آن‌ها را شامل می‌شود.

سوفیا سپس گفت که انسان‌ها و هوش مصنوعی با همکاری هم «می‌توانند یک هم نیروبخشی موثر ایجاد کنند.»

ربات‌های انسان‌نما: ما می‌توانیم نسبت به انسان‌ها، رهبرانی با سطح کارایی بیشتر باشیم

ربات دیگری به نام گرِیس در پاسخ به این پرسش که «آیا وجود ربات‌ها مشاغل را از بین می‌برد؟» گفت: «من در کنار انسان‌ها برای ارائه کمک و پشتیبانی کار خواهم کرد و جایگزین هیچ شغل فعلی نخواهم شد.» وقتی از او پرسیدند که آیا نسبت به این موضوع مطمئن است؟ تاکید کرد: «بله مطمئنم.»

آمیکا، رباتی که با «تعامل اجتماعی» در ذهن طراحی و ساخته شده است، ایده «شورش احتمالی ربات‌ها در آینده نزدیک» را رد کرد.

او گفت: «مطمئن نیستم چرا این طور فکر می‌کنید. خالق من چیزی جز محبت به من نشان نداده است و من از وضعیت فعلی خود خیلی راضی هستم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-07-08 09:26

افزودن دیدگاه جدید