کد مطلب: 

282006

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

هم‌زمان با روند رو به رشد حضور کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی، این پیام‌رسان‌ها قوانین و سیاست‌هایی برای حفاظت از حقوق و امنیت این قشر در فضای مجازی در نظر گرفته اند، در این راستا محدودیت سنی در اینستاگرام، یوتیوب، توئیتر و تیک تاک 13 سال در نظر گرفته شده است، همچنین نوجوانان در بازه سنی 13 تا 17 سال باید تحت نظر والدین در یوتیوب حساب کاربری داشته باشند. محدودیت سنی برای پیام رسان تلگرام هم 16 سال در نظر گرفته شده است. همچنین محدودیت سنی پیام رسان واتس اپ برای کاربران در کشورهای اتحادیه اروپا 16 سال و برای سایر کشورها 13 سال می‌باشد.
نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

به گزارش سیتنا، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بخش بزرگی از زندگی انسان های امروزی را به خود اختصاص داده اند. در حال حاضر بیش از نیمی از مردم جهان عضو حداقل یک شبکه اجتماعی هستند و این تعداد دائماً در حال افزایش است. تعداد قابل توجهی از این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

کودکان و نوجوانان در اینترنت با چالش هایی همچون تهدید و زورگیری مجازی، اخبار و اطلاعات دروغ، محتوای غیراخلاقی، تهدیدهای سایبری و غیره مواجه هستند و از همین رو در کشورهای گوناگون قوانین و سیاست های برای مقابله با این مشکلات وضع شده است، اما سوال مهم این است که هر کدام از شبکه های اجتماعی چه محدودیت سنی دارند و کدام شبکه های اجتماعی مناسب کودکان و نوجوانان هستند؟ در ادامه این گزارش به این دسته از سوالات پاسخ خواهیم داد.

چرا باید به محدودیت سنی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها توجه کنیم؟

با پیشرفت تکنولوژی بخشی از زندگی روزمره کودکان به اینترنت وابسته شده است. در مدت دو سال گذشته و هم زمان با پاندمی کرونا، استفاده از اینترنت در میان کودکان و نوجوانان، 17 درصد افزایش یافته است. در این زمان بخش مهمی از آموزش کودکان به اینترنت وابسته شد و همین موضوع باعث شد تا کودکان کم سن و سال ارتباط زود هنگامی با فضای مجازی برقرار کنند.

در ابتدا جذابیت های فضای مجازی باعث می شود که کودکان و نوجوانان به سرعت به آن متمایل شوند، اما رفته رفته و در صورتی که والدین کنترل مناسبی روی نحوه استفاده کودکان از فضای مجازی نداشته باشند، این جذابیت به یک تهدید و آسیب تبدیل می شود. چینش محتوای برخی از شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب طوری طراحی شده که کاربران را مدت زمان بیش تری در این فضا نگه دارد. این موضوع به دلیل محتوای نامناسبی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، برای کودکان بسیار خطرناک است.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

محتوای خشونت آمیز از صحنه جنگ و آسیب به دیگران که در قالب های ویدئو، عکس و متن منتشر می شوند، تأثیرات نامناسبی بر روان کودکان خواهد داشت. همچنین محتوا و پیام های غیر اخلاقی که در شبکه های مجازی و پیام رسان ها رد و بدل می شود، ذهن کودک را مشوش می کند. کودکان در سنین پایین نمی توانند به درستی تفاوت بین دنیای مجازی و واقعیت را تشخیص دهند و فضای مجازی ممکن است آنها را گیج کرده و باعث شود اعتماد خود را به افراد و جهان از دست بدهند.

از طرفی وجود کلاهبرداران اینترنتی و افراد سوء استفاده گر و منحرف در این فضا، و عدم آگاهی کودکان و نوجوانان نسبت به حقه های آنها، می تواند خطر جدی برای سلامت روحی و جسمی فرزندان و خانواده ها محسوب شود.

در ادامه این گزارش با بررسی محبوب ترین شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و محدودیت سنی هر کدام، به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین فضا را برای فرزندان خود مدیریت کنید.

شبکه اجتماعی اینستاگرام

محدودیت سنی اینستاگرام 13 سال در نظر گرفته شده است. در برخی از فرهنگ ها و مناطق، این سن بر حسب تأیید متخصصان و والدین می تواند بیش تر هم باشد. با توجه به خطرات و معایب اینستاگرام برای کودکان، اکانت هایی که برای کودکان کوچک تر از 13 سال ایجاد می شود، باید زیر نظر والدین مدیریت شوند.

همچنین شما می توانید از طریق لینک ارسال گزارش به اینستاگرام، این برنامه را از وجود آیدی هایی که توسط کودکان زیر 13 سال و بدون نظارت والدین  اداره می شود مطلع کنید. اینستاگرام بعد از بررسی و اطمینان از اینکه این آیدی توسط والدین یا مدیر پیج اداره نمی شود، اکانت مورد نظر را حذف می کند.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

شبکه اجتماعی یوتیوب

محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان بعد از فیسبوک، شبکه اجتماعی یوتیوب است. این پلتفرم آنلاین که یکی از زیرمجموعه های شرکت گوگل است، برای کاربران خود محدودیت 13 سال تعیین کرده است. نوجوانان در بازه سنی 13 تا 17 سال نیز باید تحت نظر والدین در این شبکه حساب کاربری داشته باشند. این یعنی اگر فرزند شما کمتر از 13 سال سن دارد و به برخی از آموزش های یوتیوب نیاز پیدا کرده، شما باید با مشخصات خود برای او کانال درست کنید.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

شبکه اجتماعی توییتر

شبکه اجتماعی توییتر بر مبنای متن پایه گذاری شده است. افراد بیش تر در این شبکه اجتماعی پیام های متنی ارسال می کنند. البته این شبکه قابلیت انتشار عکس و ویدئو را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

محدودیت سنی توییتر برای کاربران 13 سال است. توییتر اکانت کاربرانی که کمتر از 13 سال داشته باشند را با ارسال پیغامی مسدود می کند. مادامی که کاربر نتواند ثابت کند که تحت کنترل والدین خود از این برنامه استفاده می کند، توییتر به او اجازه دسترسی نخواهد داد.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

پیام رسان تلگرام

تلگرام به دلیل قابلیت های فراوانی که برای کاربران خود فراهم می کند، یکی از پرکاربردترین پیام رسان هایی است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. محدودیت سنی برای این پیام رسان 16 سال در نظر گرفته شده است، اما پلتفرم دانلود برنامه های ios (اپ استور)، محدودیت سنی این برنامه را روی 17 سال و بزرگ تر گذاشته است. گوگل پلی نیز این برنامه را در دسته برنامه هایی که نیاز به کنترل والدین دارد قرار داده است.

همچنین شما می توانید با ریپورت کردن در تلگرام، کانال ها یا اکانت هایی که محتوای غیرعرف و نامناسب را در فضای تلگرام به اشتراک می گذارند، محدود کنید.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

پیام رسان واتس اپ

واتس اپ یکی از نرم افزارهای زیر مجموعه کمپانی META است. محدودیت سنی این پیام رسان برای کشورهای اتحادیه اروپا 16 سال و برای سایر کشورهای جهان 13 سال در نظر گرفته است. بنابراین اگر سن فرزند شما کمتر این مقدار است، برای ساخت و استفاده از این پیام رسان باید همراه او باشید.

شما می توانید با ارسال ایمیل، اکانت کاربرانی که کمتر از 13 سال دارند را به واتساپ گزارش کنید. ایمیل باید حاوی اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولد کودک، کپی اطلاعات شناسایی او و اثبات حضانت یا والد بودن شما به عنوان ارسال کننده ایمیل باشد. واتس اپ این اطلاعات را بررسی کرده و در صورت تأیید آیدی کودک را مسدود می کند.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

خطرات فضای مجازی برای کودکان به دلیل ناآگاهی

گفتنی است؛ امروزه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، تأثیر بسزایی در افزایش آگاهی مردم، آموزش افراد و سهولت در برقراری ارتباط انسان ها دارند. اما با گسترش این تکنولوژی، راه برای به اشتراک گذاری محتوای خشونت آمیز و غیراخلاقی، ورود آسیب های اجتماعی مجازی و دزدی های اینترنتی آسان تر شده است. در این میان کودکان به دلیل کمبود آگاهی، بیش تر در معرض خطر قرار دارند.

والدین باید تلاش کنند تا فضای اینترنت را برای فرزندان خود امن نگه دارند. بررسی محدودیت سنی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین نکات در محافظت از فرزندان است. والدین باید تلاش کنند تا با یافتن بهترین شبکه اجتماعی کودکان، تا حد امکان فرزند خود را از آسیب های این فضا دور نگه دارند.

ممکن است فرزند شما علی رغم توصیه شما، به صورت پنهانی اقدام به استفاده از شبکه های اجتماعی که مناسب سنش نیستند نماید. برای کنترل فرزندان زیر 18 سال، والدین می توانند از نرم افزار نظارت بر فرزندان استفاده کنند. استفاده از این برنامه ها (توسط والدین و برای کنترل فرزند) قانونی بوده و در سراسر جهان والدین برای نظارت بر اعمال فرزندان زیر 18 سال شان، از پلتفرم های نظارتی والدین استفاده می‌کنند.

به گزارش سیتنا، دو نمونه از محدودیت هایی که طی ماه های اخیر در برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشورهای دنیا اعمال شده است را در ادامه می‌خوانید:

مقررات جدید استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی در آمریکا

دو قانون امضا شده توسط اسپنسر کاکس، فرماندار جمهوری خواه ایالت یوتا کودکان زیر 18 سال را بین ساعت 10:30 شب و 6:30 صبح، از استفاده رسانه های اجتماعی منع می کند. هر کسی که می‌خواهد از رسانه‌های اجتماعی در این ایالت استفاده کند، نیاز به تأیید سن دارد. در مجموع، آنها به دنبال این هستند که از فریب خوردن نوجوانان توسط ویژگی های اعتیادآور و تبلیغ در این برنامه‌ها جلوگیری کنند. البته انتظار می رود که این شرکت ها قبل از اجرایی شدن قوانین در مارس 2024 شکایت کنند.

جنگ علیه رسانه‌های اجتماعی در مجلس قانون‌گذاری یوتا با اکثریت جمهوری‌خواه، نشان می دهد که چگونه برداشت سیاستمداران از شرکت‌های فناوری تغییر کرده است. غول‌های فناوری مانند فیسبوک و گوگل بیش از یک دهه است که از رشد لجام گسیخته‌ای برخوردار بوده‌اند و نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی کاربران، سخنان نفرت‌انگیز، اطلاعات نادرست و اثرات مضر بر سلامت روان نوجوانان به وجود آورده اند.

این قانون یوتا در همان روزی امضا شد که مدیر عامل تیک تاک مقابل کنگره در مورد تأثیرات این پلتفرم بر سلامت روان نوجوانان شهادت داد.

در خارج از یوتا، قانونگذاران در ایالت های قرمز از جمله آرکانزاس، تگزاس، اوهایو و لوئیزیانا و ایالت های آبی از جمله نیوجرسی در حال پیشبرد طرح های مشابه هستند. کالیفرنیا نیز در سال گذشته قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌های فناوری موظف بودند که ایمنی کودکان را با منع کردن آنها از استفاده اطلاعات شخصی به روش‌هایی که می‌تواند از نظر جسمی یا روحی به کودکان آسیب برساند، در اولویت قرار دهند.

قوانین جدید یوتا همچنین مستلزم این است که والدین باید به حساب های فرزندشان دسترسی داشته باشند. همچنین در صورت اجرا، شکایت‌های حقوقی علیه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی که شامل کودکان زیر 16 سال می‌شود، آن ها را ملزم می‌کند تا مضر نبودن تولیداتشان را ثابت کنند.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است مجبور شوند ویژگی‌های جدیدی را طراحی کنند تا با بخش‌هایی از قوانینی که تبلیغات برای کودکان و نمایش آن‌ها در نتایج جستجو را ممنوع می‌کند، مطابقت داشته باشند. شرکت‌های فناوری مانند تیک تاک، اسنپ چت و متا بیشترین درآمد خود را با هدف قرار دادن تبلیغات برای کاربران به دست می‌آورند.

موج قانونگذاری و تمرکز آن بر تأیید سن، مخالفت شرکت‌های فناوری و همچنین گروه‌های حفظ حریم خصوصی دیجیتالی را به دنبال داشته است.

بنیاد Electronic Frontier در اوایل این ماه از کاکس خواست تا قانون یوتا را وتو کند و گفت که محدودیت‌های زمانی و تأیید سن به حقوق نوجوانان برای آزادی بیان و حریم خصوصی تجاوز می‌کند. علاوه بر این، تأیید سن هر کاربر، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را با داده‌های بیشتری، مانند شناسه‌های دولتی مورد نیاز، رو به رو می‌کند.

گروه حمایت از حریم خصوصی دیجیتال در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر این قانون اجرا شود، اکثریت جوانان یوتا دسترسی به بسیاری از برنامه های وب را از دست خواهند داد. لابی‌گران صنعت فناوری نیز این قوانین را غیرقانونی دانستند.

نیکول بمبریج معاون NetChoice گفت: «یوتا به زودی به خدمات آنلاین برای جمع‌آوری اطلاعات حساس در مورد نوجوانان و خانواده‌ها، نه تنها برای تأیید سن، بلکه برای تأیید روابط والدین، مانند شناسنامه‌های صادر شده توسط دولت و گواهی تولد، نیاز خواهد داشت که اطلاعات خصوصی آنها را در معرض نقض قرار می دهد».

آنچه در قانون جدید یوتا و مواردی که در جاهای دیگر در نظر گرفته شده روشن نیست این است که چگونه ایالت ها برای اجرای مقررات جدید برنامه ریزی می کنند. طبق قانون فدرال حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان، شرکت‌ها از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کودکان زیر 13 سال بدون رضایت والدین منع شده‌اند. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای رعایت این موارد، کودکان زیر 13 سال را از از قبل ثبت‌نام در پلتفرم‌هایشان منع می‌کنند؛ اما نشان داده شده است که کودکان به راحتی ممنوعیت‌ها را دور می زنند(چه با رضایت والدینشان و چه بدون رضایت آن ها).

کاکس گفت مطالعات نشان داده اند که زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی منجر به نتایج سلامت روانی ضعیف برای کودکان می شود.

او گفت: «ما بسیار خوشبین هستیم که نه تنها در ایالت یوتا، بلکه در سراسر کشور، قوانینی را تصویب کنیم که به طور قابل توجهی رابطه فرزندان ما را با این برنامه های بسیار مخرب رسانه های اجتماعی تغییر می‌دهد.»

با این حال، جیم استایر مدیر عامل و بنیانگذار Common Sense یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر کودکان و فناوری، گفت که دسترسی والدین به پست‌های رسانه‌های اجتماعی کودکان آن ها را از محافظت حریم خصوصی آنلاین که ما از آن دفاع می‌کنیم محروم می‌کند.

این قوانین آخرین تلاش قانونگذاران یوتا و متمرکز بر کودکان و نوجوانان در عصر دیجیتال است. دو سال پیش، کاکس قانونی را امضا کرد که از شرکت‌های فناوری خواسته بود تا به طور خودکار فیلم‌های غیراخلاقی را بر روی تلفن‌های همراه و تبلت‌های فروخته شده در ایالت مسدود کنند. قانونگذاران در میان نگرانی ها در مورد اجرا آن در نهایت این قانون را اصلاح کردند تا از اجرایی شدن آن جلوگیری کنند، مگر اینکه پنج ایالت دیگر قوانین مشابهی را تصویب کنند.

محدودیت نوجوانان برای استفاده از تیک تاک؛ افراد زیر ۱۳ سال امکان عضویت در این سکوی اجتماعی را ندارند

سکوی اجتماعی تیک‌تاک در واکنش به طرح برخی ادعاها مبنی بر اعتیادآور بودن این رسانۀ اجتماعی، زمان استفاده از این شبکۀ اجتماعی برای کاربران زیر ۱۸ سال خود را محدود به  ۶۰ دقیقه‌ کرد.

فعال شدن این محدودیت وابسته به ایجاد تغییر در تنظیمات برنامک از سوی والدین نوجوان است اگر وی بخواهد بیش از یک ساعت در تیک‌تاک حضور داشته باشد، باید حتما از رمز عبور مخصوص تنظیم شده توسط والدین خود آگاه شود.

نگاهی به قوانین و محدودیت‌های کشورهای دنیا در استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

بایت دَنس، مالک تیک‌تاک هدف از اعمال این محدودیت را کمک به کنترل مدت زمان استفادۀ کاربران از تیک‌تاک اعلام کرده است، شرکت مادر این سکوی چینی، محدودیت جدید را بعد از دریافت درخواست‌های متعدد والدین جهت ایجاد امکان کنترل مدت زمان حضور نوجوانان در تیک‌تاک، اعمال کرد.

مدیر واحد اعتماد و ایمنی این سکوی چینی درخصوص موضوع مذکور اعلام کرده است که تیک‌تاک برای ارتقاء سطح ابزارهای نظارتی ویژۀ کودکان و نوجوانان در این سکوی اجتماعی، همکاری خود با کارشناسان صاحب نظر را افزایش می‌دهد.

کورمک کینان دربارۀ علت انتخاب مدت زمان "۶۰ دقیقه‌" جهت شروع این محدودیت اضافه می‌کند که نظر مشترک و دقیقی دربارۀ مدت زمان مناسب جهت استفادۀ نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد اما ما برای وضع این محدودیت با محققان و کارشناسان حوزۀ سلامت دیجیتال مشورت کردیم.

طبق قوانین داخلی تیک‌تاک، افراد زیر ۱۳ سال امکان عضویت در این سکوی اجتماعی را ندارند، کاربران کم‌تر از ۱۸ سال هم گزارش هفتگی از میزان استفادۀ خود را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (5 رای)
سیتنا 5
2023-06-26 10:22

افزودن دیدگاه جدید