کد مطلب: 

281131

با هدف تبدیل به شهر هوشمند؛ ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد +گزارش تصویری

با امضای تفاهم نامه‌ای چهارجانبه فی‌مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، شهرداری تهران و دانشگاه تهران آغاز بکار رسمی ناحیه نوآوری تهران اعلام شد تا این ناحیه با ایجاد زیرساخت‌های فناوری مناسب، نقش مؤثری در جهت رشد اقتصاد و رفاه پایدار جامعه از طریق افزایش تولید محصولات دانش بنیان ایفا کند.
با هدف تبدیل به شهر هوشمند؛ ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد +گزارش تصویری

به گزارش سیتنا، امروز چهارشنبه ۱۰ خرداد با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با امضای تفاهم نامه‌ای، رسما آغاز بکار ناحیه نوآوری تهران، با شعار «زندگی پایدار، هوشمند و سبز» در وسعت ۷۵۰ هکتار را اعلام کردند.

ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری طی امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، شهرداری تهران و دانشگاه تهران بوده است.

در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار است با همکاری وزارت علوم، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شهرداری تهران و با هدف توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور در راستای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم با راه اندازی ناحیه نوآوری تهران آینده جدیدی را برای دانشگاه تهران ترسیم کند.

وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری در راه اندازی این ناحیه نوآوری نقش تسهیلگری در قوانین و مقررات جهت شگل گیری این ناحیه و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری را برعهده دارند و شهرداری تهران هم ارائه خدمات شهری را در این زمینه برعهده خواهد داشت.

یکی از اهداف ایجاد ناحیه نوآوری و شهرهوشمند تبدیل شدن یک شهر معمولی به یک شهرهوشمند است تا دولت هوشمند، تولید هوشمند، حمل و نقل هوشمند، شهروندان هوشمند و سلامت هوشمند داشته باشد و در هر زمینه این هوشمندی جاری و ساری باشد.

ناحیه هوشمند به ناحیه جغرافیایی محدودی گفته می‌شود که از ارتقای صاحبان ایده، استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده تا توسعه زیست بوم نقش دارند، همچنین این نواحی باید بتوانند از منابع متنوع علمی، آموزشی، فناوری و زیر ساختی به نحو بهینه‌ای بهره‌برداری کنند.

با هدف تبدیل به شهر هوشمند؛ ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد +گزارش تصویری

از اهداف دیگر ایجاد ناحیه نوآوری حضور همه بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری است یعنی این ناحیه، ناحیه ای تخصصی و مبتنی بر نوآوری و فناوری همراه با تعامل با بافت شهری خواهد بود.

همچنین یکی از این کارکردهای این ناحیه اقتصاد شهری است یعنی این ناحیه باید به اقتصاد شهری تهران و در نهایت به کل کشور کمک کند البته با دیپلماسی دانش بنیانی که اتفاق خواهد افتاد، به توسعه رفاه اقتصادی و زندگی پایدار در کشور کمک خواهد شد.

یکی دیگر از کارکردهای ناحیه نوآوری جذب استعدادها و کارآفرینان به ویژه از طریق تعامل با دانشگاه ها است چرا که دانشگاه‌ها می‌توانند فارغ التحصیلان و دانشجویانی را که هنوز به مرحله فارغ التحصیلی نرسیدند ولی صاحب ایده هستند، برای ورود به این ناحیه معرفی کنند.

این ناحیه از شمال از بزرگراه حکیم آغاز و تا خیابان انقلاب ادامه دارد و دانشگاه تهران نیز در آن قرار دارد. از غرب هم از بزرگراه شهید چمران تا بزرگراه مدرس خواهد بود و به طور کلی مساحتی معادل ۸۰۰ هکتار را شامل می شود. ۷۵۰ هکتار از این مقدار مساحت مربوط به ناحیه نوآوری و ۵۰ هکتار مربوط به شهر دانش دانشگاه تهران است.

با هدف تبدیل به شهر هوشمند؛ ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد +گزارش تصویری

شعاری که برای ناحیه نوآوری درنظر گرفته شده «زندگی پایدار هوشمند و سبز» است و مفهوم آن این است که تمام آحاد حاضر در این ناحیه بتوانند از منابع محدود موجود در ناحیه استفاده کنند به گونه‌ای که این منابع محدود بتواند نیازهای مردم را برآورده کند، ضمن آنکه نسل‌های آتی نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

ناحیه نوآوری دانشگاه تهران به عنوان بزرگ ترین ناحیه نوآوری کشور با هدف جذب افراد کارآفرین، بااستعداد، مشاغل دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها در محدوده‌ای به وسعت ۴۰ کیلومترمربع توسط دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.

با هدف تبدیل به شهر هوشمند؛ ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد +گزارش تصویری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (6 رای)
سیتنا 1
2023-05-31 14:48

افزودن دیدگاه جدید