کد مطلب: 

275170

بررسی کامل حافظه‌ها در سرور dl380 g9

سرورهای اچ‌پی دنیایی از قابلیت‌های کاربردی و فناوری‌های مختلف را در خود جای داده‌اند که توضیح هر یک از آن‌ها نیازمند یک مقاله طولانی است.
بررسی کامل حافظه‌ها در سرور dl380 g9

گزارش آگهی/ در این مطلب کوتاه، قصد داریم وضعیت حافظه‌ها در سرور dl380 g9 را بررسی کنیم. می‌توانید برای مشاهده سرور و ویژگی‌های محصول dl380 g9 روی لینک کلیک کنید.

معرفی حافظه های dl380 g9

شرکت اچ‌پی به منظور رسیدن به عملکرد بهتر و سرعت بیشتر، قابلیت پشتیبانی هر پردازنده در سرور g9 از 6 کانال حافظه را فراهم کرده است. به عبارت دیگر، هر پردازنده 12 ماژول حافظه اصلی را کنترل می‌کند. برای رسیدن به این هدف، dl380g9 از فناوری Six by Two استفاده می‌کند. از این‌رو، سرورهای نسل نهم در پیکربندی‌های دو پردازنده‌ای از 24 عدد حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کند.

حال اگر از یک پردازنده در سرور فوق استفاده کنید، نیمی از اسلات‌های حافظه قابل استفاده هستند. حداکثر سرعت حافظه پشتیبانی شده در سرورهای نسل نهم 2133 MT/s و 2400 MT/s است، با این‌حال، سرعت حافظه به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه بستگی دارد. در حالت کلی، سرور dl380 g9 قادر به پشتیبانی از 3 ترابایت حافظه اصلی از نوع DDR4 SmartMemory از نوع LRDIMM است. اچ‌پی با هدف پاسخ‌گویی به نیاز کسب و کارهایی که خواهان حافظه اصلی در مقیاس زیاد بودند، تصمیم گرفت سرورهای نسل نهم را به گونه‌ای توسعه دهد تا بتوانند از ظرفیت‌های ترابایتی بدون مشکل پشتیبانی کنند. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند از سرور فوق در ارتباط با برنامه‌هایی که قرار است حجم زیادی از اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند یا پایگاه‌ داده‌هایی که قرار است به حجم گسترده‌ای از تراکنش‌ها پاسخ دهند استفاده کنند.

چه نوع حافظه‌ای در dl380 g9 پشتیبانی می‌شود؟

سرورهای نسل نهم DL380  با پشتیبانی از 24 ماژول 4، 8، 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی از نوع LRDIMM امکان نصب 3 ترابایت حافظه اصلی را امکان‌پذیر می‌کنند. نکته مهمی که هنگام خرید حافظه برای این سرورها باید به آن دقت کنید این است که بهتر است ماژول‌های حافظه را مشابه با آن‌چه که سیستم قادر به پشتیبانی از آن است، خریداری کنید. لازم به توضیح است که نوع و سرعت DIMM حافظه پشتیبانی شده به پیکربندی سرور بستگی دارد.

سرورهای dl380 g9 از حافظه‌های Persistent Memory نیز پشتیبانی می‌کنند تا سرورها در هنگام کار با بانک‌های اطلاعاتی بدون مشکل به کوئری‌ها پاسخ دهند. حافظه‌های HPE Persistent Memory سطح بالایی از عملکرد و Data Resiliency را در ارتباط با پایگاه‌های داده‌ای و بارهای کاری تحلیلی ارائه می‌کنند. این حافظه‌ها عملیات Application Checkpoint را 27 برابر سریع‌تر و عملیات بازیابی را 20 برابر سریع‌تر از نسل قبل انجام می‌دهند. بد نیست بدانید که حافظه‌های پایدار اچ‌پی که این شرکت روانه بازار کرده است، سریع‌ترین حافظه‌های پایدار موجود در بازار در محدوده TB-Scale هستند که بیشتر زمان Uptime را دارند. در نتیجه، با مشکل خرابی زودهنگام روبرو نمی‌شوند.

بررسی کامل حافظه‌ها در سرور dl380 g9

سرعت باس در سرورهای dl380 gen9

همان‌گونه که اشاره شد، سرورهای نسل نهم مجهز به 24 اسلات حافظه هستند است و مصرف‌کنندگان می‌توانند حافظه‌هایی با باس 2133 و 2400 مگاهرتز را خریداری و روی سرور نصب کنند. شرکت‌هایی که قصد استفاده از سرور dl380 g9 را دارند، پرسش‌هایی در ارتباط با نحوه پشتیبانی این سرور از حافظه‌ها مطرح می‌کنند. اولین و مهم‌ترین پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چه نوع DIMMهایی در سرور dl380 g9 پشتیبانی می‌شوند؟ در پاسخ باید بگوییم که LRDIMM و RDIMM حافظه‌های قابل پشتیبانی توسط سرور فوق هستند.

ظرفیت حافظه در dl380 gen9 و تکنولوژی ECC

ظرفیت حافظه در این سرور به گونه‌ای‌ست که می‌توانید از حافظه‌های 4 ، 8 ، 16 ، 32 ، 64 و 128 گیگابایت استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید در ارتباط با حافظه‌های قابل استفاده توسط سرور dl380 g9 به آن اشاره کنیم این است که حافظه‌‌های استاندارد ارائه شده برای این سرور مثل حافظه‌هایی که شرکت اچ‌پی تولید می‌کند، مجهز به فناوری ECC Registered است. حافظه‌های ECC مجهز به مکانیزم تشخیص خطای حافظه هستند و این توانایی را دارند تا خطاهای تولید شده در زمان ارسال یا دریافت اطلاعات را شناسایی و تصحیح کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا ثبات این سرور در ارتباط با برنامه‌هایی که داده‌های حساسی را پردازش می‌کنند، بیشتر شود. برای این منظور، ماژول‌های حافظه ثبت شده (Registered) بین ماژول‌های DRAM و کنترلر حافظه سیستم رجیستر می‌شوند تا بار الکتریکی کمتری به کنترلر حافظه منتقل شود. این راهکار منحصر به فرد، پایداری و قابلیت اطمینان‌تر بیشتری را ارائه می‌کند.

سرور dl380 g9 از حافظه‌های کاهنده بار نیز LRDIMM پشتیبانی می‌کند. DIMM کاهنده بار از یک تراشه بافر به جای رجیستر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، LRDIMM ظرفیت بیشتر و سرعت بالاتری را ارائه می‌کنند.

نحوه پیکربندی انواع حافظه در سرور gen9

نکته مهمی که در ارتباط با حافظه‌های dl 380 g9 باید به آن دقت کنید، تفاوت دو حافظه RDIMM و LRDIMM است. RDIMM یا به شکل دقیق‌تر، registered dimm ماژول حافظه دو خطی است که در آن ثباتی میان ماژول DRAM و کنترل‌کننده حافظه اصلی قرار می‌گیرد تا قابلیت اطمینان حافظه را بیشتر کند. این مدل ‌حافظه‌ها دارای یک رجیستر سخت‌افزاری هستند که سیگنال‌های کنترلی را در ماژول‌ها بافر می‌کند. کاری که بافر انجام می‌دهد این است که یک سیکل کلاک اضافی به چرخه انتقال داده‌ها می‌افزاید که باعث می‌شود بارهای الکتریکی بیشتری تولید شوند تا زمانی که قرار است اطلاعاتی با حجم زیاد و سرعت بالا انتقال پیدا کنند، مشکل خطا در ارسال داده‌ها به وجود نیاید. مشکلی که این مدل حافظه‌ها دارند این است که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، اما این اطمینان خاطر را می‌دهند که اطلاعات توسط حافظه‌های اصلی بدون مشکل انتقال پیدا می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا حافظه‌های RDIMM کارایی بهتری نسبت به نمونه‌های دیگر داشته باشند.

در نقطه مقابل، حافظه‌های LRDIMM قرار دارند که حافظه‌های خطی دوگانه هستند که بر مبنای معماری کاهنده بار توسعه پیدا کرده‌اند و در ظرفیت‌های بالایی تولید و روانه بازار می‌شوند. این حافظه‌ها به جای آن‌که دارای رجیستر باشند، مجهز به یک تراشه بافر هستند که نقش مهمی در کاهش بار کاری گذرگاه حافظه سرور دارند. حافظه‌های lrdimm با کم کردن تعداد آدرس‌ها، داده‌ها و دستورات در هر سیکل کاری، سرعت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. همین مسئله باعث شده تا حافظه‌های فوق گزینه مناسبی برای سرورهایی باشند که قرار است در زیرساخت‌های ابری، مجازی‌سازی و مراکز داده مورد استفاده قرار گیرند.

شما چه ویژگی دیگری از حافظه‌های سرور gen9 و به طور کلی مشخصات سخت افزاری آن می‌شناسید؟ این موارد را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (4 رای)
سیتنا 3
2022-12-13 09:20

افزودن دیدگاه جدید