کد مطلب: 

273662

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در نشست چالش‌های محدودیت اینترنت و اثرات آن بر فضای کسب‌وکارها در اتاق بازرگانی، گفت: همه می دانیم که در دوران محدودیت اینترنت، کسب و کارها با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند و دیگر به این ها نمی توان گفت مشکلات، به اینها باید گفت فاجعه در کسب و کار، لذا برای مشکل اینترنت باید راهکاری ارایه گردد تا پاسخگوی اعضای تشکل ها باشیم.
داوود ادیب

به گزارش سیتنا، به درخواست تشکل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و با توجه به شرایط حاکم بر فضای این کسب و کارها و به منظور هم اندیشی و اقدام مناسب فعالان و کسب و کارهای این حوزه، نشست کمیسیون کسب وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران برای بررسی اثرات فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بر کسب‌وکارهای آنلاین با حضور هیات رئیسه و اعضای کمیسیون، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سندیکای صنعت مخابرات ایران، سازمان نظان صنفی رایانه ای، اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران، انجمن افتا، تشکل های مرتبط با کسب و کارهای مجازی، نمایندگان فدراسیون اتاق بازرگانی ایران و جمعی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی برگزار شد.

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

در این نشست نمایندگان تشکل ها به ارایه گزارش پیرامون مشکلات پیش آمده در خصوص نابسامانی های اینترنت در دو ماه گذشته پرداخته و آثار ناشی از آن را تشریح کردند.

دسترسی آزاد به اینترنت یک مطالبه عمومی و اجتماعی و از حقوق آحاد مردم است

دکتر کامبیز قادری، رئیس هیئت مدیره سندیکای افتا درخواست کرد که آمارها و مستندات قابل اتکایی در خصوص میزان خسارت‌های وارده از بابت اختلال در شبکه اینترنت و فیلترینگ‌های اعمال شده تهیه و ارائه دهند تا مسئولین نظام بطور ملموس از اثرات تصمیمات خلق الساعه و یا بنظر صحیح خود آگاه شوند.

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

قادری با بیان این موضوع که هرکس به فراخور اطلاعات و دیدگاه خود آمارهایی ارائه دهد نمی تواند مدیران کلان کشور را به سمت اخذ تصمیم درست هدایت کند ادامه داد: ضرر و زیان وارده به کسب کارها تنها در جمع شدن بساط آمار تقریبی 400 هزار صفحه‌ی اینستاگرام و یا واتساپ نیست. مقامات ارشد نظام بایستی توجه داشته باشند زیرساخت‌های حیاتی کشور بعضاً از هزاران نرم افزار مختلف خرد و کلان تشکیل شده که بروزرسانی آنها در شرایط بحران و فیلترینگ عملاً مختل می‌شود و یا دیتاسنترها و سایر زیرساخت‌های کشور در تمامی حوزه‌های قابل تصور، نیاز به دسترسی‌های متنوع از راه دور می‌باشند که این هم معضلی برای شرکت‌ها بوجود آورده، چرا که در قطع دسترسی‌های از راه دور چاره‌ای جز مراجعه‌ی حضوری باقی نمی‌ماند که این یک هزینه‌ی بالا و خطرات و ریسک مضاعفی را بر کشور تحمیل می‌کند و پشتیبانی سامانه‌های فعال را دچار اختلال می‌کند و بایستی راهکاری برای برقراری آزاد و بدون محدودیت اینترنت حداقل برای شرکت‌های خدمت رسان در شرایط بحران ایجاد کرد، البته باید توجه داشت که دسترسی آزاد به اینترنت یک مطالبه عمومی و اجتماعی و از حقوق آحاد مردم است که انتظار می‌رود توسط مسئولین این دسترسی‌ها به نحوه احسن مدیریت شوند.

در بیان مشکلات به اشباع نظری رسیده ایم

در این نشست داوود ادیب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به عنوان یکی از حاضرین جلسه با خطاب قرار دادن رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان گفت: مهندس کلاهی، بنده خواهش می‌کنم مسیر جلسه را به سمتی هدایت کنید که از این نشست راهکاری دریافت شود، مگر ما دنبال احصا مشکلات هستیم؟ مگر ما مشکلات را نمی دانیم؟ همین دو سه نفری که به طرح مشکلات پرداختند کافی است. کسانی که در ارتباط با موضوعات مرتبط با پژوهش های کیفی حوزه علوم اجتماعی کار کرده باشند می دانند اشباع نظری چیست. باور کنید در بیان مشکلات به اشباع نظری رسیده ایم. خود بنده خیلی وقت پیش به اشباع نظری رسیده ام دیگر داده یا اطلاعات جدیدی ندارم که ارایه کنم.

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ادامه داد: همه می دانیم که چه مشکلاتی در سر راه کسب و کارها است و باور کنید دیگر به این ها نمی توان گفت مشکلات، به اینها باید گفت فاجعه در کسب و کار. امروز به دلیل وسعت مشکلات همه کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راس آن کسب و کارهای مبتنی بر شبکه های مجازی، با یک رویکرد زنجیره ای و پارادایمی مشکلات روبرو نیستیم و با توجه به گستردگی آن در تمامی ابعاد زندگی مان با یک فاجعه مگادایمی روبرو هستیم، پس از جنابعالی خواهش می‌کنم فقط راهکاری ارایه گردد تا پاسخگوی اعضای تشکل های خود باشیم.

ابزاری برای برآورد خسارت یک ماه قطعی اینترنت برای کسب‌وکارها به صورت رسته‌ای و شغلی نداریم

در این نشست امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار قطعی و دقیقی از کسب‌وکارهای اینترنتی وجود ندارد، بیان کرد: مصوب کردیم از محل اعتبارات تبصره 18، به کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام خسارت پرداخت کنیم، اما اطلاعاتی از این کسب‌وکارها نداریم. ما اینستاگرام را به عنوان بستر تبلیغات، برندینگ، بازاریابی، صنایع خلاق و ... می‌دانیم اما ابزاری برای شناسایی این کسب‌وکارها نداریم.

او افزود: به علاوه ابزاری نداریم که خسارت یک ماه قطعی اینترنت برای کسب‌وکارها را به صورت رسته‌ای و شغلی برآورد کند. گذشته از مشاغل حاضر در اینستاگرام، همه مشاغل دیگر در حوزه‌های معدن، آی.تی، پوشاک و ... دچار آسیب شده‌اند، اما نمی‌توان میزان تأثیر این قطعی در این مشاغل را برآورد کرد. ما از اتاق ایران و اصناف می‌خواهیم دراین‌باره به ما کمک کند.

اسدی گفت: در حال پیگیری از شورای امنیت و وزارت ارتباطات برای ایجاد اینترنت امن برای تمام اتاق‌ها، اصناف، اتحادیه‌ها و ادارت صمت استانی هستیم. اینکه سازوکار آن چگونه انجام شود موضوعی است که اتاق می‌تواند به ما کمک کند.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی برای صندوق بحران کسب‌وکار اقدام دیگری است که در حال انجام است تا اگر کسب‌وکاری به واسطه هر بحرانی به صورت بلاعوض و تسهیلات منابعی را اختصاص دهیم تا خسارات کسب‌وکارها جبران شود.

او با بیان اینکه ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف فیلترینگ اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی هستیم گفت: طبق قانون بهبود محیط کسب‌وکار هم دولت بدون نظر بخش خصوصی نمی‌تواند تصمیم بگیرد و لازم است بخش خصوصی از این موضوع استفاده بیشتری کند.

حمایت از پلتفرم‌های داخلی با بستن پلتفرم‌های خارجی‌ ممکن نیست

در واکنش به این سخنان افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با بیان اینکه فضای مجازی در دنیای امروز امری فانتزی نیست، گفت: اینترنت از زیرساخت‌های اساسی است که همه حق دارند به آن دسترسی داشته باشند. هنر حکومت‌ها فراهم کردن آن برای همه مردم است.

او با بیان اینکه عبارت «مجازی» موجب شده خسارت ناامن کردن فضای مجازی برای کسب‌وکارها به درستی ارزیابی نشود گفت: 500 تا 700 هزار شغل به شکل مستقیم در اینستاگرام وجود دارد که به راحتی و یک‌شبه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، در حالی که برای تعطیلی پاساژی که 40 مغازه در آن فعال است به این سرعت تصمیم‌گیری نمی‌شود.

کلاهی با تأکید بر اینکه راه‌های سلبی هیچ‌وقت موفق نبوده‌اند ادامه داد: همین الان که پلتفرم‌ها بسته بوده‌اند اصلاً تأثیر مثبتی در هدف مورد نظر حکومت نداشته است. باید پذیرفت که نمی‌شود با فناوری مبارزه کرد. به علاوه حمایت از پلتفرم‌های داخلی با بستن پلتفرم‌های خارجی‌ ممکن نیست.

او با بیان اینکه ارتباطات بین‌المللی را از دست داده‌ایم، گفت: متأسفانه امروز می‌بینیم کسانی که تخصصی ندارند و نه در حوزه داخلی و نه بین‌المللی کاری انجام نداده‌اند در مسند تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند.

کلاهی با تأکید بر اینکه همه کسب‌وکارها تحت تأثیر قطعی اینترنت هستند، افزود: شرکت‌ها به شکل جدی در حال تعدیل نیرو و نیروها در حال مهاجرت هستند. اگر قرار است وضع به همین شکل ادامه یابد باید کسب‌وکارها تعیین تکلیف شوند.

کلاهی در پایان گفت: پیشنهاد من تنظیم بیانیه‌ای با امضای همه تشکل‌ها درباره این شرایط است.

نباید برای یک مخاطره امنیتی به کسب‌وکارهای اینترنتی ضربه زده شود

محمدعلی چمنیان نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان هم در این نشست با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم که بالغ بر 36 بند است بخش اقتصادی و توسعه بر بخش‌های امنیتی ارجح هستند و تنها دو بند از این سیاست‌ها به مباحث امنیتی و دفاعی اختصاص دارد. بنابراین در عرصه عمل نیز باید این‌گونه باشد. اگر اولویت واقعی توسعه اقتصادی است و اگر بیشتر سیاست‌ها اقتصادی و اجتماعی و زیربنایی هستند پس نباید برای یک مخاطره امنیتی به کسب‌وکارهای اینترنتی ضربه زده شود.

محدودیت های اینترنتی برخلاف وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور است

فرزین فردیس عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران نیز بیان کرد: پیشنهاد اینترنت طبقاتی کسب‌وکارها را در مقابل مردم قرار می‌دهد. مردمی که بازار ما را می‌سازند. نباید به استقبال راهی برویم که فقط مشکل ما را حل کند. باید حداکثری بخواهیم و بخواهیم دسترسی برای همه فراهم شود.

او با بیان اینکه از وزیر ارتباطات انتظار نمی‌رود حرف امنیتی بزند، ادامه داد: در نامه به رئیس‌جمهور نگرانی خود را درباره سرمایه‌گذاری و ناامیدی جوانان مطرح کرده و گفتیم این اقدامات برخلاف وعده‌های انتخاباتی ایشان است.

تخصیص اینترنت طبقاتی راه حل درستی نیست

شهاب جوانمردی افزود: امروز سرمایه گذاران از کسب و کاری که به نوعی از کنار اینترنت هم رد شده باشد، گریزانند و ادامه این روند باعث می شود که سرمایه گذار، مشتری، متخصص و حتی سایر صنایع تولیدی و توزیعی از این روند فعلی دلزده شود و جبران این تصمیمات با پرداخت خسارت از سوی دولت بسیار سخت است.

وی با انتقاد از برخی افراد که به دنبال تخصیص اینترنت به برخی از کسب و کار هستند، گفت: تخصیص اینترنت طبقاتی راه حل درستی نیست.

وی با بیان این که در دو ماه اخیر شرکت های فعال در این حوزه به کارشناسان خود حقوق داده اند و هزینه ها را پرداخت کرده اند، گفت: ادامه این روند جز به مهاجرت شرکت ها، مدیران و کارشناسان این حوزه منجر نخواهد شد و سرمایه گذاران نیز باید به گوشه ای بروند و اگر آب باشد به کشاورزی مشغول شوند.

شورای امنیت کشور  راه حل بهینه ای برای کاهش هرچه بیشتر خسارت های مادی و روانی، اتخاذ نماید

در این نشست دکتر اسماعیل ثنایی نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز به بیان دغدغه های خود پرداخت.

نایب رییس اتحادیه مخابرات ایران گفت: حاکمیت می بایست در شرایط بحران جهت بر پا نگاه داشتن ارتباطات و بخصوص اتصال به اینترنت، plan B داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

ثنایی ادامه داد: مشکلات قطع و یا کاهش در پهنای باند اینترنت و فیلتر نمودن برخی از سایت ها، باعث خسارت و ضررهای جبران ناپذیری برای کسب و کارهای وابسته به اینترنت چه برای شرکت های حقوقی و چه برای اشخاص حقیقی در این ایام اعتراضات و بعضاً اغتشاشات اجتماعی شده است.

او تاکید کرد: در این راستا صحبت ها، سخنرانی ها و مقالات نوشتاری و گفتاری زیادی انجام شده و موافقان و مخالفان محدودسازی، هر یک آمار و ارقامی را از میزان خسارت، تعداد مشترکین، فعالین و غیره اعلام می کنند که با اختلاف آشکار همراه است. اما آنچه حائز اهمیت است که بدان کمتر بها داده می شود، علاوه بر خسارت های واحد های حقوقی و یا اشخاص حقیقی، عدم ارتباط سامانه هایی که پشتیبانی زیرساختی مراکز داده مهم کشور و سازمان ها را به عهده داشته و می بایست در دفعات مختلف و با استفاده از VPN، نرم افزار های خود را به روز نمایند، خود خسارت‌های نوع دیگری را برای کشور تحمیل می نماید. از طرف دیگر بحران حاضر و یا مواردی از این قبیل که در کل جهان و در کشورهای مختلف اتفاق افتاده و احتمالاً آخرین مورد هم نخواهد بود را باید از دیدگاه نهادهای امنیتی و انتظامی کشور مورد بررسی قرار داد. در فرانسه و در اوج درگیری جلیقه‌زردها و یا در آمریکا و در اعتراضات شدید به مرگ جورج فلوید هم شاهد اختلال در اینترنت لاکن در زمانی بسیار کوتاه بوده ایم. به درازا کشیده شدن اختلالات ارتباطی و اینترنت، مسئله اصلی است و چنانچه قبلا اشاره شد، نه تنها منجر به خسارت سازمان ها، شرکتها و اشخاص حقیقی اعم از کاربران و بخصوص آن دسته که در سایت هایی از قبیل اینستاگرام مشغول کسب و کار و عرضه دستاوردهای خود می باشند شده است، بلکه با توجه به کاهش شدید فعالیت های کسب و کاری، ایجاد یاس در فعالان و یا آن دسته که اوایل راه هستند و نهایتاً کمک به تشدید مهاجرت افراد که متاسفانه اخیراً به مهاجرت شرکت‌ها انجامیده، می گردد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران پیشنهاد داد: شورای امنیت کشور همانند اکثر کشورها، راه حل مناسب و بهینه ای (Plan B) برای این مواقع جهت کاهش هرچه بیشتر خسارت های مادی و روانی، اتخاذ نماید.

وی ادامه داد: پیشنهاد اینجانب تشکیل کمیته محدودی از خبرگان این صنعت و تحت لوای اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی است تا ضمن در نظر داشتن دغدغه های امنیتی این دوران، راه حل های مناسبی را به شورای امنیت کشور ارائه دهند و اضافه می نمایم که برخلاف گروه هایی که طرح اولیه صیانت را در خفا و بدون لحاظ نمودن نظر نمایندگان بخش خصوصی تدوین نموده و لذا به اعمال تغییرات و تهیه نسخه های متعدد منجر گردید، امید است کارشناسان شورای امنیت ملی نمایندگان بخش خصوصی را از ابتدای طرح پیشنهادی (Plan B) درگیر نمایند، چرا که هدف همه گروه‌ها و جناح‌ها و فعالان بخش خصوصی، خسران حداقلی به کسب و کارهای اینترنتی و صد البته به کشور است.

ثنایی تاکید کرد: یکی از راهکارهای ارائه شده حاکمیت در این مواقع، استفاده از سکوهای (Platform) بومی شبکه های  اجتماعی است و گفته می شود در این بسترها کسب و کار را یا منتقل نموده و یا از ابتدا ایجاد نمائید و متاسفانه بعضاً عنوان شده که آنهایی که کسب و کار خود را از ابتدا در اینستاگرام به عنوان مثال برپا نمودند، در واقع اشتباه کرده‌اند؟!

وی ادامه داد: این برخورد صفر و یا صدی به هیچ وجه درست و زیبنده نمی باشد. یادمان است که برای مسیریابی داخل شهری در سال‌های قبل، بسیاری از رانندگان از Waze استفاده می کردند اما با پدید آمدن کاربردهای جدیدی همانند نشان، بلد و ... و رشد کمی و کیفی آنها، به مرور کاربران ایرانی به سایت های داخلی با توجه به توانمندی آنها رغبت نشان دادند. لذا نمی توان یک شبه به فرض اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و یا ... را حذف نموده و بگوئیم به سکوهای داخلی مهاجرت نمائید. حتماً باید از سکوهای داخلی حمایت زیادی شود. وام های لازم کم بهره را در اختیارشان قرار دهیم تا این سایت ها به مرور جایگاه خود را همانند مثال فوق الذکر پیدا کنند. یکی از نمایندگان محترم مجلس اخیراً اعلام کرده که حتی اگر سایت های بومی و داخلی پاسخگو نباشند، از خارج سامانه ای را وارد می کنیم؟! ایشان و صد البته مدیران و کارشناسان این فن خوب می دانند که بومی و پیاده سازی سایت های بزرگ در این مقیاس شدنی است لاکن به زمان قابل توجهی به همراه بودجه و نیروی خبره لازم نیاز دارد. لذا درخواست آخر اینجانب، پرهیز از نگرش صفر و صدی و جایگزینی سایت های داخلی به مرور و البته با حمایت لازم می باشد.

با توقف کسب و کارهای فعلی، نباید انتظار برنامه ریزی توسعه و جلب نظر سرمایه گذار داشته باشیم

در بخش دیگری از این نشست فرامرز رستگار دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران بیان نمود: در حالی که اقتصاد غیر دیجیتالی در کشور وضعیت خوبی ندارد، از اقتصاد دیجیتالی برای جبران مدد گرفته شده است.

رستگار با بیان این موضوع که اقتصاد دیجیتالی که متکی به روابط و ارتباطات شفاف در سطح داخلی و بین المللی است، در آغاز شروع با سکته مواجه شده است ادامه داد: در کسب و کارهای اینترنتی و شرکت های فناور مرتبط با سایت های فنی جهانی به نیروهای انسانی فرهیخته و دانشمند متکی هستند. 

رئیس اتحادیه صنعت مخابرات: مشکل فعلی اینترنت برای همگان روشن است؛ هم اکنون زمان ارائه‌ی راهکار است

رستگار تاکید نمود: گرفتن ابزار کار و ارتباط از این دسته از منابع انسانی از یک طرف باعث دلسردی و از طرف دیگر باعث ترک کار و توسل به کسب و کارهای عادی و کم ارزش می شود و در صورت تداوم شرایط، امکان جبران خسارت چه حال و چه آینده توسط دولت غیر ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: این دسته از کسب و کارها نه تنها انتظار دریافت کمک صدقه گونه ندارند بلکه مدعی هستند که خود قادر به رفع کسر بودجه های دولت نیز هستند.

رستگار همچنین مطرح نمود: با توقف کسب و کارهای فعلی، نباید انتظار برنامه ریزی توسعه و جلب نظر سرمایه گذار داشته باشیم.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در پایان سخنانش مطرح نمود: با توجه به سرعت تحولات جهانی، فاصله دانشی کشور با کشورهای پیشرفته که با تلاش و کوشش فراوان کوتاه تر شده بود، تحت این شرایط مجددا به شکاف بزرگ تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2022-10-27 10:05

افزودن دیدگاه جدید