کد مطلب: 

272716

برقراری مجدد اینترنت همراه؛ ادامه‌ی برخی محدودیت‌های اینترنتی؛ شائبه‌ی فیلترینگ دائمی واتس‌آپ و اینستاگرام

طی ساعات اخیر اینترنت همراه در تهران و تقریبا تمامی نقاط کشور برقرار شده است، اما با ادامه‌ی مسدود ماندن برخی پورت‌ها، همچنان دسترسی به برخی پلت‌فرم‌های خارجی میسر نیست؛ در همین حال امکان دسترسی به اینستاگرام و واتس‌آپ هم که طی روزهای اخیر مسدود شده است، میسر نیست و شائبه فیلتر دائمی این دو پلت‌فرم قوت گرفته است.
برقراری مجدد اینترنت همراه؛ ادامه‌ی برخی محدودیت‌های اینترنتی؛ شائبه‌ی فیلترینگ دائمی واتس‌آپ و اینستاگرام

به گزارش سیتنا، در روزهای نخست محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: علاوه بر سایت های دامنه IR و پیام رسان های داخلی، هموطنان با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir می توانند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و تنها بر روی برخی پلت‌فرم‌های سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح محدودیت اعمال شده است.

در همین حال، احمد وحیدی وزیر کشور هم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره محدودیت‌های اینترنتی هم گفت: این محدودیت ها به جهت کنترل امنیت و برای کنترل اغتشاشگران است.

محدودیت‌ها شامل قطع اینترنت همراه، کاهش سرعت اینترنت ثابت و مسدود کردن برخی پورت‌ها بود که در نتیجه اتصال به عموم VPNها و دسترسی به برخی پلت‌فرم‌های خارجی هم میسر نبود. در همین حال اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی، اپ‌استور، لینکدین و بازی کلش‌اوکلنز مسدود و فیلتر شدند.

اینترنت برخی خبرنگاران هم که بر اساس لیست ارسالی وزارت ارتباطات دولت دوازدهم بدون محدودیت در دسترسی به سایت‌ها و شبکه‌های مختلف بود، شامل محدودیت های اخیر شده است.

حال آنکه طی ساعات اخیر، اینترنت همراه در تهران و تقریبا تمامی نقاط کشور برقرار شده است، اما با ادامه‌ی مسدود ماندن برخی پورت‌ها، عموم VPNها نیز کار نمی‌کنند و همچنان دسترسی به برخی پلت‌فرم‌های خارجی میسر نیست؛ در همین حال امکان دسترسی به اینستاگرام و واتس‌آپ هم که طی روزهای اخیر مسدود شده است، میسر نیست.

گفتنی است؛ پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار نیز حذف شدند که چنین اقدامی شائبه فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران را تقویت کرده است.

ادامه‌ی فیلترینگ اینستاگرام در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴۱۵ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و این شبکه اجتماعی توانسته به شکل مستقیم برای بیش از یک میلیون نفر و به شکل غیر مستقیم برای سه میلیون نفر اشتغال‌زایی کند. همچنین طبق بررسی‌ها گردش مالی سالانه این بازار در ایران حدود ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در صورت فیلتر ماندن این شبکه اجتماعی قطعا حجم بسیاری از این گردش مالی کم خواهد شد و کسب و کارهای بسیاری متضرر می‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 2.8 (16 رای)
سیتنا 1
2022-09-27 17:28

افزودن دیدگاه جدید