کد مطلب: 

269529

وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران پایین‌تر از حد مطلوب است

طبق یک بررسی ایرانی، ضریب توسعه بازاریابی دیجیتال در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران پایین‌تر از حد مطلوب است و این بخش در کشور ما مغفول مانده است و برخی شرکت‌ها همچنان به روش‌های سنتی بازاریابی عمل می‌کنند و خود را از فرصت‌های بالقوه بازاریابی دیجیتال بی نصیب کرده‌اند.
 بازاریابی دیجیتال

به گزارش سیتنا، بازاریابی دیجیتال، نوعی کسب وکار الکترونیکی است که با هدف بازاریابی با استفاده از فناوری های ارتباطات دیجیتال مثل اینترنت، ایمیل، کتب الکترونیکی، بانک های اطلاعاتی و گوشی های موبایل انجام می شود. در اصطلاح متداول تر، این نوع بازاریابی را بازاریابی آنلاین هم می نامند که محدود به استفاده از فناوری اینترنت برای رسیدن به اهداف بازاریابی است.

در سال 1999 میلادی، سایت salesforce نخستین سیستم مدیریت مشتریان و ذخیره اطلاعات کاربران، رفتار آن ها را بر روی سایت و ردیابی کمپین ها را به شکل (saas) ارائه داد. این نرم افزار نقطه مرکزی شکل گیری چیزی بود که امروز با عنوان بازاریابی دیجیتال آن را می شناسیم.

در سال های 2000 تا 2010 تغییرهای اساسی در رفتار مشتریان به وجود آمد. با روی کارآمدن موتورهای جست وجو مثل گوگل و یاهو، مشتریان پیش از اقدام به خرید در این موتورها در مورد اطلاعات کالای مورد نظر خود جست وجو می کردند. این به سردرگمی دیجیتال مارکترها منجر شد چرا که نمی دانستند رفتار کاربران چگونه تغییر کرده است.

این سال ها، سال های تحول پتلفرم های شبکه های اجتماعی هم بود که به ارائه خدمات بسیاری از کسب وکارها کمک کرد. رواج گوشی های هوشمند، از دیگر تحولاتی بود که بازاریابی دیجیتال را تغییر داد و باعث شد، این حرفه در دهه سوم تاریخ خود با تحولات اساسی رو به رو شود.

امروز در مقایسه با گذشته، با فعالیت بیشتر مردم در اینترنت و تسهیل استفاده از آن در زندگی روزمره، تمایل افراد برای استفاده از فضای مجازی در کسب وکارها افزایش پیدا کرده است. سبک زندگی مردم هم تغییر کرده و آن ها ترجیح می دهند در خانه بنشینند و محصولات و خدمات لازم را سفارش بدهند.

انواع بازاریابی دیجیتال

از مهم ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال، سئوی کلمه های کلیدی است. در این شیوه پس از ایجاد وب سایت برای کسب وکار، با مجموعه ای از اقدامات برنامه ریزی شده و دقیق، رتبه سایت در رتبه بندی های  موتورهای جست وجو بهبود پیدا می کند.

بازاریابی محتوا که پیوند عمیقی با سئو دارد، به معنای استفاده از محتوای بازاریابی برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جست و جوست.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی هم، تبلیغ و معرفی برند از طریق محتوای این شبکه ها و هدایت ترافیک به وب سایت برند برای جذب کاربران دائمی دنبال می شود.

تبلیغات کلیکی یا PPC، با تبلیغ وب سایت ها در سایت های پرطرفدار دیگر انجام می شود.

بازاریابی ایمیلی، از پربازده ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است که در آن، با طراحی سایت مناسب، صفحه فرود سایت و تهیه یک فهرست ایمیل از مخاطبان، به آن ها ایمیل های هدفمند ارسال می شود.

در بازاریابی ویروسی، با کمک شبکه های اجتماعی، کسب وکار یا برندی با طراحی کمپین های خلاقانه تبلیغ می شود.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، آخرین شیوه بازاریابی دیجیتال است که در آن، بازهم کمپین های خلاقانه و ایده های تازه نقش آفرینی می کند. در این بازاریابی، ساختارشکنی در تبلیغات و کم هزینه تمام شدن آن اهمیت دارد.

غفلت از بازاریابی دیجیتال در کشورهای درحال توسعه

این تحولات بازاریابی دیجیتال را به بخشی مهم از کسب وکارهای امروزی تبدیل کرده است. هم چنین در سال های گذشته از همه گیری کرونا، بازاریابی دیجیتال بیشتر از همیشه مورد توجه کسب وکارهای خرد و متوسط قرار گرفته است.

با این حال، یک بررسی ایرانی می گوید ضریب توسعه بازاریابی دیجیتال در کشورهای درحال توسعه ای مثل ایران پایین تر از حد مطلوب است و این بخش مهم، در کشور ما مغفول مانده است. پژوهشگران در این مقاله نوشتند به نحوی باورنکردنی برخی شرکت ها هم چنان به روش های سنتی بازاریابی عمل می کنند و خود را از فرصت های بالقوه بازاریابی دیجیتال بی نصیب کرده اند.

به گفته پژوهشگران در این مقاله تغییر سریع دنیا و دیجیتالی شدن امور، باعث شده همه کسب وکارها به حضور در فضای آنلاین فکر کنند اما این تغییر از بازاریابی سنتی به دیجیتال برای بسیاری از بازاریابان نگران کننده بوده است. آن ها توصیه کرده اند بازاریابان سنتی با تمرکز بر مهارت های مشترک با بازاریابان دیجیتال، به مرور زمان خود را ارتقا دهند تا شرکت ها از فرصت های بی نظیر بازاریابی دیجیتال استفاده کنند.

برای مطالعه بیشتر مقاله «دیجیتال مارکتینگ، رویکرد تحول گرایانه در کسب وکار» را بخوانید. این مقاله در نشریه پژوهش های علوم مدیریت در بهار 1401 منتشر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-06-14 09:27

افزودن دیدگاه جدید