کد مطلب: 

258338

افراسیابی: مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» در شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف شود

معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، می‌گوید: بیش از یک سال است که بین دولت و صداوسیما در مورد مصادیق صوت و تصویر فراگیر اختلافاتی پیش آمده که تا کنون تعیین تکلیف نشده است، لذا ضرورت دارد که دولت سیزدهم آن‌را در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار دهد.
افراسیابی: مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» در شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف شود

دکتر محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اولویت‌ها برای ایجاد اصلاحات پیرامون مباحث مطروحه در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت:  یکی از مسائلی که اکنون در حوزه‌ی ارتباطات وجود دارد و نیازمند رسیدگی و اقدام است، مسئله‌ی صوت و تصویر فراگیر است که می‌بایست در شورای عالی فضای مجازی مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه افزود: اکنون بیش از یک سال است که بین دولت و صداوسیما در مورد مصداق صوت و تصویر فراگیر اختلافاتی پیش آمده است و نه تنها تکلیف مساله مشخص نشده است، بلکه این موضوع هنوز در دستور کار جلسات شورای عالی فضای مجازی نیز قرار نگرفته است. به نظر بنده در مورد این مساله نیاز است که شخص رئیس جمهور ورود پیدا کند، با توجه به این  نکته که رئیس جمهور مسئولیت ریاست شورای عالی مجازی را نیز بر عهده دارد، لذا حل مساله نیز در ید اختیار اوست.

افراسیابی در مورد مهم‌ترین مطالبه‌ای که از رئیس جمهور آینده دارد، گفت: از رئیس جمهور آینده انتظار داریم، از ظرفیت‌ شورای عالی فضای مجازی برای  هم افزایی و هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی و مرتبط با فضای مجازی استفاده‌ی بیشتری شود؛ به عبارتی نیاز است بین دولت و صداوسیما به صورت خاص در مورد این مساله، تقسیم کار صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه به خبرنگار سیتنا، گفت: اختلافات پیرامون صوت و تصویر فراگیر باعث شده است که هر دستگاهی مطابق با تفسیر خود عمل کند که ضرر اصلی آن متوجه صاحبان VODهاست که در این مدت هزینه‌های زیادی را نیز متحمل شده‌اند. در همین راستا مدیران VODها از اینکه هر دستگاهی به آنها یک شیوه‌نامه ابلاغ کرده و یک دستور خاص می‌دهد، به شدت گلایه‌مند هستند.

موسس انجمن سواد رسانه ای ایران خاطر نشان کرد: اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هماهنگی پیرامون اختلاف‌های فضای مجازی دارای اهمیت ویژه‌ای است ولی باید نهاد بالاتر از این وزارتخانه که نقش تنظیم‌گری ساختارها و تقسیم وظایف بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف را عهده‌دار است، به صورت موثرتری ایفای نقش کند. اکنون به جز وزارت ارتباطات بسیاری از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها هر یک در عرصه‌ی خود وارد حوزه‌ی فضای مجازی شده اند، لذا باید نهاد بالادستی در این مورد قانون‌گذاری کند و اختیارات و حدود هر سازمان و نهاد را به صورت دقیق مشخص و ابلاغ کند.

وی در عین حال افزود: در حال حاضر پیرامون مباحث کلیدی فضای مجازی هر سازمانی به صورت خودمختار وارد می‌شود و خود را سیاستگذار می‌داند، اما این مهم بر عهده‌ی شورای عالی فضای مجازی است و فلسفه‌ی وجودی شکل‌گیری این شورا نیز بر همین اصل و اساس بوده است تا مابین نهادها و ارگان‌ها موازی‌کاری شکل نگیرد.

وی در پایان گفت: انتظاری که از رئیس جمهوری آینده داریم این است که خود تمرکز کافی بر این شورا و برگزاری جلسات به صورت منظم داشته باشد و مسائلی که نیاز به طرح مسئله دارند را مطرح و حل کند. بدون تشکیل منظم جلسات این شورا و در صورت عدم جدیت در مورد بحث‌های مطرح در آن، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین وزیر ارتباطات نیز نمی‌تواند به تنهایی، کافی و موثر باشد و در نهایت برای شخص وزیر ارتباطات هم می‌تواندچالش‌هایی را پیش بکشد.

انتهای پیام

خبرنگار: عاطفه ملکی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2021-06-20 10:46

افزودن دیدگاه جدید