کد مطلب: 

246722

بودن یا نبودن؛ تغییر مدل کسب‌وکار اپراتورهای مخابراتی

تغییر رفتار و توقعات روز افزون مشتریان و فشار رقبا موجود وتازه وارد مانند OTT ها کسب وکار اپراتورها را تحت فشار قرار داده است و از طرفی درآمدهای سنتی اپراتورها رو به کاهش است، همه اینها اپراتورها را واردار می کند از سیستم فکری سنتی فاصله گرفته و تبدیل به محرک خلاقیت شوند.
بودن یا نبودن، تغییر مدل کسب‌وکار اپراتورهای مخابراتی

دکتر فرزانه غلام ابوالفضل، مشاور معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات در مطلب ارسالی برای سیتنا که ترجمه و تخلیص از منبع اصلی است، نوشته است:

اغلب روند های پیش رو اپراتورهای مخابراتی را در معرض عدم قطعیت جدی قرار داده است ، هریک فناوری های جدید می تواند مسیر عادی فعالیتشان را تخریب کند یا تغییراتی شدیدی را ایجاد کند و یا علی رغم انتظار طی یک دهه محو شود و لذا تصمیم در خصوص سرمایه گذاری زود هنگام بسیار سخت است. تغییر رفتار وتوقعات روز افزون مشتریان  و فشار رقبا موجود و تازه وارد مانند OTTها کسب‌وکار اپراتورها را تحت فشار قرار داده است و از طرفی درامد های سنتی اپراتورها رو به کاهش است، همه اینها اپراتورها را واردار می کند از سیستم فکری سنتی فاصله گرفته  وتبدیل به محرک خلاقیت تبدیل شوند.

در چنین شرایط عدم قطعیتی روش های پیش بینی کارایی کمتری داشته و بکارگیری روش های مبتنی بر سناریو کارامد ترند. اگرچه هیچ مدل تحقیقاتی نتوانسته اثر همه عوامل غیر قابل پیش بینی را کنترل کند اما رویه های مبتنی بر سناریو کمک می کند استراتژی های منطبق بر آینده های محتمل را با در نظر داشتن فرصت‌ها و تهدیدها در حالات مختلف شناسایی کرد. سناریوها نه پیش بینی هستند و نه استراتژی بلکه روایت هایی از آینده های ممکن هستند که تصمیمات امروز می تواند در ساخت آنها ایفای نقش کند، نیروهای غالبی که می تواند مسیر آینده  را بجای پیش بینی هدایت کند و آینده نگری را به آینده نگاری سوق دهد.

"بهترین راه پیش بینی آینده، ساخت آن است" پیتر دراکر

تحقیات گسترده بر الگوریتم های طبیعی، تحقیقات میدانی و دیدگاه متخصصین لیستی از محرک هایی که می تواند آینده صنعت مخابراتی را رقم بزند ارائه می دهد. براساس تحلیل و دسته بندی انجام شده در این تحقیقات، پنج کلان روند را پیش روی صنعت مخابرات قرار دارد: این محرک ها شامل محرک های اجتماعی، فناورانه، سیاسی، اقتصادی و محیطی می شوند. در ادامه این تحقیق این دسته محرک ها بر اساس میزان عدم قطعیت و شدت اثر بر صنعت تلکام رتبه بندی شده اند.

مطابق شکل زیر دسته مورد توجه که هم عدم قطعیت و هم اثر گذاری بالاست شامل موارد زیر می شود:

فناوری: روبوتیک، بلک چین، واقعیت مجازی، تشخیص سخن، اینترنت اشیا، OTT، هوش مصنوعی، کلان داده، فناوری های محاسباتی، 5G&6G، امنیت دیجیتال
اقتصادی: ادغام عمودی ، توسعه رقابتی ، پرداخت برای محتوا، اتحادات صنعتی ، آنالیز تاریک، اقتصادی جوی ، جهانی سازی 
سیاسی: تامین سرمایه برای شبکه عمومی، استقلال شبکه، قوانین رگولاتوری حریم خصوصی ، قوانین توسعه فیبر، سیستم تجاری ، قوانین بازار، ساختار داخلی بازار، پایداری در سطح بین الملل
اجتماعی: متدهای مدیریت چابک، تمایل برای پرداخت برای خدمات مخابراتی ، رقابت برای استخدام نخبگان، پیکج سرویس ، پذیرش زندگی دیجیتال در جامعه

موارد فوق بر اساس میزان وابستگی متقابل بررسی شده و نهایتا یک ماتریس بر اساس دو طیف "مالکیت لایه شبکه/فناور" و" غالب بودن در روابط سنتی با مشتری" بدست آمده و اینکه شرایط اپراتور در کلام ربع قرار گیرد، سناریوی پیشنهادی را ارائه می دهد.

در این چهارگانه سناریوهای زیر برای ادامه حیات اپراتورها مطرح می شود:

ادامه رابطه کاربر با اپراتور و غالب بودن اپراتور در لایه شبکه: بازگشت تسلط اپراتور بر بازار خدمات مخابراتی
ادامه رابطه مستقیم کاربر با اپراتور و غلبه وندورها در لایه شبکه وفناوری: اپراتورهای مجازی
قطع رابطه مستقیم کاربر با اپراتور و غلبه اپراتور در لایه شبکه: اپراتور عمده فروش 
قطع رابطه مستقیم کاربر با اپراتور و غلبه وندورها  در لایه شبکه: برندهای مبتنی بر وندور

در اینکه کدام سناریو غالب شود پاره ای عوامل مثل رفتار مشتری و قانون گذاری عوامل بیرونی وخارج از انتخاب وکنترل اپراتور هستند  وباید تحت پایش مستمر بوده و در تصمیمات کلان لحاظ شوند اما برخی موارد در حوزه اپراتور بوده ومی تواند با بکارگیری قابلیت های داخلی سناریوی مطلوب را تقوبت کند، از جمله این قابلیتها می توان به دراختیار داشتن زیر ساخت فیبر، فرایندهای اتوماتیک و قابلیت تحلیل داده ها بصورت مکانیزه ، نحوه رهبری ودراختیار داشتن نخبگان اشاره کرد.

به عنوان نمونه با تقویت قابلیت های بهینه سازی عملیاتی  که هزینه ها راکاهش می دهد و رهبری با ذهنیت تغییر محور، سناریوی اول که قطعا بدلیل داشتن کنترل روی نقطه درامدی مطلوبیت بالایی دارد را تقویت می کند ویا تقویت توسعه ومدیریت زیر ساخت ها و تغییرت ساختاری در جهت تعاملات کلان سناریوی عمده فروشی را تقویت می کند ، ارتقاء قابلیت های پیشرفته در تعامل با مشتری سناریوی اپراتور مجازی را به واقعیت نزدیک می کند که ریسک های سرمایه گذاری را پایین می آورد و بالاخره در سناریوی اپراتور مبتنی بر وندور که بین مشتری تجاری ووندور خدمات ارائه می شود قابلیتهای انطباق پذیری موثرند.

هریک از سناریوهای فوق دارای مزیا یی از گستردگی بازار وافزایش درآمد یا کنترل ریسک وکاهش سرمایه گذاری وانعطاف پذیری در برابر تغییرات هستند اما همانگونه که ذکر شد علاوه بر عوامل بیرونی ، توجه به قابلیتهای موجود و جهت گیری مناسب می تواند در تحقق سناریوی مطلوب ونگارش آینده اپراتورها و در صورت لزوم تغییر جهت در نقاط بحرانی وکمک به بقای اپراتور چشم انداز مناسبی را در اختیار مدیران شرکت قراردهد.

منبع: To be or not to be, Deloitte Monitor,2017

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-07-19 09:39

افزودن دیدگاه جدید