کد مطلب: 

244385

فرصت‌ها و تهدیدهای حذف صفر از پول ملی

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی مبادلات را ساده تر می کند اما در نظر نگرفتن عوامل اثر گذار در تورم می تواند این طرح را با شکست روبرو کرده و هزینه گزافی را به کشور تحمیل کند.
فرصت‌ها و تهدیدهای حذف صفر از پول ملی

به گزارش سیتنا به نقل از شهر فردا،مدتی است که دولتمردان کشور برنامه دیگری برای یک جراحی بزرگ در کشور در نظر دارند و آن حذف ۴ صفر از پول ملی است که هم می تواند برای اقتصاد کشور و مبادلات پولی مفید و موثر واقع شود و هم می تواند اثر منفی در ایجاد تورمی دو چندان برای کشور و مردم به ارمغان بیاورد لذا این موضوع شهر فردا را بر آن داشت تا پیرامون آن با کارشناس اقتصادی دکتر محمدپور زرندی به بحث و گفتگو بنشیند.  

دکتر حسین محمد پورزرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، در پاسخ به این سوال پیرامون حذف صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و زندگی مردم گفت: حذف صفر و تغییرات پول یکی از اتفاقات بسیار مهم در نظام پولی و اقتصادی کشور است که باید روی آن بحث و بررسی شود اولین موضوعی که به نظر می‌رسد باید مورد بررسی قرار گیرد نقاط قوت این طرح است. 

وی افزود: نقطه قوت این طرح در مبادلات پولی و ارزی و حسابداری سادگی در محاسبات را به وجود خواهد آورد به عنوان مثال می توان به نسبت ریال ، یورو و دلار اشاره کرد، همچنین از یکصد و شصت هزارم یا یکصد و پنجاه هزارم ریال نام برد که به نظر می‌رسد نقطه ضعف نیست و حذف ۴ صفر در مبادلات پولی و ثبت حسابداری نیز ساده تر می شود. 

محمدپور زرندی اظهار داشت: مسئله‌ای که در این مجال باید بررسی کرد قطعا عوامل موثر بر تورم در حذف ۴ صفر از پول ملی است اگر این عوامل کنترل نشوند نتیجه آن تورم بسیار بالایی خواهد بود. 

وی افزود: مهمترین دلیلی که برای عوامل موثر بر تورم باید در حذف صفر از پول ملی در نظر گرفت این است که اگر اقتصاددانان و دولت در تبادلات ارزی این مسئله را در نظر نگیرند و سیاستها و تدابیر وجود نداشته باشد قطعاً با افزایش تورم در کشور روبرو خواهیم شد. 

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران همچنین اظهار داشت: این مسئله حتی در تبادلات انرژی و صادرات نیز بی تاثیر نخواهد بود یا در خرید کالاها، به عنوان مثال وقتی قرار است ۴۷۰۰ تومان تبدیل شود و این رقم قیمت یک کالا باشد این مبلغ گرد می شود به سمت ۵ هزار تومان که می شود ۵ تومان، باید توجه داشت که این گرد کردن هزینه ها همیشه به سمت افزایش قیمت پیش می رود که همین امر نیز خود می تواند «تورم زا باشد». 

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اذعان داشت: موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که باید از اتفاقات پولی که در سال ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ در کشور روسیه افتاد درس گرفت در آن زمان یک دلار ۷ روپل بود که دولت وقت با تغییر پولی سعی کرد یک دلار را شش ماه به اندازه و مساوی روپل نگه دارد، اما شش ماه بعد روپل با کاهش قیمت مواجه شد که  این کاهش قیمت به یک هزارم و دو هزارم هم رسید و حتی بالاتر از آن به ۲۰ هزارم هم رسید در ترکیه که ۳ بار چنین طرحی ناموفق بوده  اما با همین کنترل عوامل تورم زا که در دستور کارشان قرار گرفت توانستند بر افزایش تورم غلبه کنند. 

دکتر محمدپور زرندی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه گزافی برای حذف و امحاء پول قبلی که در دست مردم قرار دارد و چاپ پول جدید به کشور تحمیل خواهد شد، افزود: نه تنها هزینه های چاپ پول بلکه هزینه امحای پول های قبلی نیز به هزینه‌های دولت اضافه خواهد شد لذا پیش از همه اینها برای این اتفاق بزرگ قطعاً ابتدا باید شرایط روحی و روانی برای مردم فراهم شود. 

وی ادامه داد: درست است که مردم در محاوره ۵۰۰۰ هزار تومان را ۵ تومان تلفظ می‌کردند یا ۵۰ هزار تومان را ۵ تومان یا ۲۰ هزار تومان ۲۰ تومان و صد هزار را ۱۰۰ تومان تلفظ می کردند و در محاوره شان بیشتر تومان بود اما مسئله ای که مهم است این است که در هنگام مبادلات تجاری با ریال مبادله صورت می‌گرفت وآن ۴ صفر در نظر گرفته میشد و این مسئله بسیار مسئله مهمی است که اگر این عوامل  در نظر گرفته نشود مردم با شدت تورم و فشار اقتصادی بالایی روبرو خواهند شد. 

محمدپور زرندی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور خود با تورم روبروست بدون در نظر گرفتن عوامل فوق با افزایش تورم روبرو خواهد شد و مهمتر از همه عوامل نام برده شده قشر آسیب پذیر کشور است قشر ضعیف و آسیب پذیر در اثر این تورم نه تنها درآمد هاشان افزایش پیدا نخواهد کرد  بلکه از طرفی هزینه های دیگری بر آنها متحمل می شود که خود می تواند اثری منفی در زندگی آنها بگذارد. 

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران  خاطرنشان ساخت: می‌توان این گونه جمع بندی کرد که عوامل موثر بر تورم رفع شود، ذهن مردم آماده گردد، درست است که حذف صفر از پول ملی می‌‌تواند مبادلات تجاری را ساده تر کند اما اثر وضعی آن بر  تورم بدون در نظر گرفتن عوامل تورم زا قطعاً بالاتر خواهد بود. 

محمدپور زرندی یاد آور شد: به نظر می رسد در ابتدا برای اجرای این طرح عجله و شتاب وجود نداشته باشد آماده سازی افکار عمومی برای پذیرش این طرح مد نظر قرار گیرد نظارت و کنترل  برسیستم‌ها و عوامل اثرگذار مانند ارز، انرژی و کالا وجود داشته باشد، که موجب شکست طرح نشود، به عبارت دیگر بایستی با یک تدبیر خاص بلند مدت این طرح اتفاق بیفتد و مهم این است که از اتفاقاتی که در کشورهای همجوار ما در دنیا اتفاق افتاده است و قطعاً بررسی شده  بررسی های بیشتری صورت بگیرد تا بتوان آن را بروز رسانی و بنچمارک کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-09 09:44

افزودن دیدگاه جدید