کد مطلب: 

236551

وس (VAS): تقابل خیر و شر!

امروز در دورانی قرار داریم که روز به روز تکیه بر موضوعاتی چون فناوری، تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و ده ها مورد مشابه دیگر افزایش می یابد. شکی نیست که جوامع مدرن به بهترین شکل از این ارکان استفاده می کنند تا آمادگی لازم را در جامعه هدف ایجاد کرده و فضاهای جدیدی در تمامی زمینه ها از جمله تحقیقات، اشتغال، فرهنگ و ... ایجاد کنند.
وس (VAS): تقابل خیر و شر!

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، مرتضی حاجی زین العابدینی با این مقدمه، در اینستاگرامش نوشت:

وس هدف تولید ارزش از طریق ارائه خدمات را دنبال می کند که یکی از قابلیت های ایجاد شده در حوزه ی خدمات همراه است. این سرویس در ابتدا با ایجاد تنوع در خدمت رسانی اپراتورها در کشورهایی که دارای زیرساخت های اینترنت ضعیف بودند خیلی زود توانست جای خودش را باز کند و به یک سرویس پرطرفدار تبدیل شود.

اما خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا همان وس (VAS: Value Added Service) چیست؟

در واقع سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری مناسب سعی در افزایش ارتباط و تعامل تولیدکننده محتوا و مخاطب را دارد. خدمات ارزش افزوده شامل سه سطح تولیدکنندگان محتوا، توسعه دهندگان محتوا و گردآورندگان محتوا میباشد.

اصول طراحی این نوع خدمات به گونه‌ای است که مخاطب در ازای محتوایی که دریافت می‌کند هزینه‌ای پرداخت خواهد کرد.

برای درک بهتر معنی و مفهوم سرویس ارزش افزوده میشود به مثال‌ زیر توجه کرد که البته خود شما بارها پیامک های اینچنینی دریافت کرده اید:

«با شرکت در فلان مسابقه و پاسخ صحیح به 5 سوال شما هم برنده خوش شانس ما باشید. هر سوال 100 تومان، برای شروع عدد 1 را ارسال نمایید.»

یکی از تفاوت‌های مهم میان سرویس ارزش افزوده و سرویس‌های پیامکی در پرداخت هزینه می‌باشد. در سرویس‌های وس هزینه پیامک‌های ارسال شده از مخاطب دریافت کننده پیامک اخذ می‌شود. یعنی مشترک از طریق قبض تلفن یا کسر از اعتبار، هزینه سرویس را می‌پردازد. در واقع در سرویس‌های ارزش افزوده نه تنها هیچ هزینه‌ای از ارگان یا شرکت خاصی گرفته نمی‌شود بلکه این سرویس می‌تواند درآمد زا نیز باشد. اما در سرویس‌های پیامکی عادی و معمول، ارگان یا شرکت موردنظر باید هزینه ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی را بپردازد.

با تعریف بالا میتوان فهمید وس می تواند مفید باشد به شرط اینکه درست و در جای مناسب و با شرایط عادلانه مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده درست از وس مشترک باید به طور کامل آگاهی از تمامی جوانب داشته باشد و با خواست و اراده خودش از این سرویس بهره گیرد. آنچه اکنون در مساله وس به صورت معضل خود را نشان داده، این است که مشترکین عموما شناختی نسبت به کلیات وس نداشته و یا اصلا از عضویت خود در این خدمات اطلاعی ندارند که حتی منجر به پرداخت هزینه های خدماتی می شود که به اجبار و بدون اطلاع و رضایت به آن ها تحمیل شده است.

از همین رو لازم است از طریق آگاه‌سازی عمومی و ارائه ی آموزش های لازم و همچنین افزایش کنترل های لازم بر سرویس دهندگان مرتبط، فضا را به سمتی برد که علاقه مندان این خدمات بتوانند بدون دغدغه از منافع آن بهره مند گردند و بعلاوه شرکت های فعال نیز به درآمد مکفی و متناسب با خدمات ارایه شده برسند.

در موضوع #پایان_وس آنچه مورد تاکید است پایان یافتن سوء استفاده عده‌ای از ناآگاهی مردم است که امری ناپسند و مغایر با حقوق شهروندی بوده و لازم است سود جویان این حوزه دست شان را از جیب مردم خارج کنند.

همه شهروندان می توانند با شماره گیری #6*800* از هزینه هایی که بابت خدمات ارزش افزوده متحمل شده اند باخبر شوند.

اطلاع رسانی کنید تا آگاهی را افزایش دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-11-05 18:16

افزودن دیدگاه جدید