کد مطلب: 

224328

دکتر شاه‌قاسمی: سلبریتی‌های اینستاگرام به رواج مصرف‌گرایی دامن زده اند/ فیلترینگ تلگرام باعث دوپینگ اینستاگرام شد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گفت: یکی از مسائلی که سلبریتی‌ها برای ما درست کردند و اینستاگرام آن را تشدید کرده، رواج مصرف‌گرایی است که بسیار برای ما آسیب‌زا است. با رواج مصرف‌گرایی مقوله‌هایی از قبیل انسانیت، آبروداری، شرم، بخشش و ... اهمیت خود را از دست خواهند داد.
دکتر شاه‌قاسمی: سلبریتی‌های اینستاگرام به رواج مصرف‌گرایی دامن زده اند/ فیلترینگ تلگرام باعث دوپینگ اینستاگرام شد

به رش خبرنگار سیتنا، دکتر احسان شاه‌قاسمی، در نشست تخصصی «سلبریتی‏‌های اینترنتی در ایران» در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با اشاره به فیلترینگ تلگرام، گفت: اولین اشتباهی که مرتکب شدیم، فیلترینگ تلگرام و دومین اشتباه عدم فیلترینگ اینستاگرام بود.

وی افزود: فیلترینگ به‌خودی خود اقدام خوبی نیست ولی وقتی تلگرام را فیلتر کردیم، اینستاگرام را در مقابل دوپینگ کردیم.

شاه‌قاسمی ادامه داد: تلگرام یک رسانه جماعتی است؛ یعنی ساختار تلگرام با ساختار خانوادگی و محفلی ما سازگار است. گذشته از اینکه یک رسانه متن‌محور است و در آنجا هم عکس وجود دارد و هم فیلم، سلبریتی‌ها نیز در آن فعال بودند، اما در مقایسه با اینستاگرام متن‌محورتر است.

وی ادامه داد: ویژگی مهمی که «متن» دارد، این است که باید آن را کدگشایی کرد و به فهم آن متن دست یافت. اما «تصویر» به‌طور مستقیم مصرف می‌شود، کدگذاری نشده و در نتیجه بلافاصله مصرف می‌شود. حال نتیجه‌ای که از این فرآیند حاصل می‌شود این است که کسی که متن می‌خواند، دائم در حال فکر کردن و کسی که متن نمی‌خواند ذهنش دائم درحال استراحت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: مسئولین با این تصور که اینستاگرام سیاسی نیست و بیشتر سبک زندگی است و کفش و غذا و لباس تا محتوای سیاسی، و لذا از نظر سیاسی آسیب‎زا نیست، آن را فیلتر نکردند. در حالی‌که اتفاقاً اینستاگرام با ترویج فرهنگ مصرفی آسیب بیشتری به جامعه می‌زند.

شاه‌قاسمی به برخی ویژگی‌های اینستاگرام اشاره کرد که «مصرفی‌« و «تصویری» بودن را از جمله آن‌ها دانست. وی هم‌چنین به موضوع سلبریتی‌ها پرداخت و گفت: سلبریتی‌ها دارای قدرت زیادی هستند و به‌خصوص با فضایی که اینستاگرام برای آن‌ها ایجاد کرده قدرت آن‌ها افزایش یافته است.

او ادامه داد: افراد مشهور در پلتفرم‌های مختلف اعم از توییتر، فیسبوک و ... هستند ولی مهم‌ترین جایی که حضور دارند، اینستاگرام است.

او هم‌چنین به درآمدهای کلان این سلبریتی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این سلبریتی‌ها در جهت تبلیغات برای افراد مختلف فعالیت می‌کنند که بین آن‌ها و این افراد، قراردادهایی منعقد می‌شود که به مبالغ هنگفت برای این سلبریتی‌ها منجر می‌شود. هزینه سلبریتی‌ها بسیار زیاد است و تیمی از افراد تحت عنوان «نامورسازها» آن‌ها را در جهت درآمدزایی حمایت و هدایت می‌کنند.

شاه‌قاسمی تصریح کرد: یکی از مسائلی که سلبریتی‌ها برای ما درست کردند و اینستاگرام آن را تشدید کرده، رواج مصرف‌گرایی است که بسیار برای ما آسیب‌زا است. با رواج مصرف‌گرایی مقوله‌هایی از قبیل انسانیت، آبروداری، شرم، بخشش و ... اهمیت خود را از دست خواهند داد.

او اذعان داشت: سوخت موتور سلبریتی‌ها نوجوانان هستند که این امر، هم به خود نوجوانان و هم به دیگران آسیب می‌زند. مصرف‌گرایی در جامعه ما شدت گرفته و این مسأله بیشتر ناشی از آن است که مدیریت فرهنگی در جامعه ما نتوانسته آن جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-01-22 18:07

افزودن دیدگاه جدید