کد مطلب: 

220758

شروع اتصال بانک‎ها به شبکه ملی اطلاعات/ ایجاد شبکه اختصاصی تلفن همراه برای مدیریت بحران

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اتصال بانک ها به شبکه ملی اطلاعات، گفت: اتصال به شبکه برای بانک ملت آزمایش شد که با موفقیت همراه بود و در تلاش هستیم با کمک سازمان پدافند غیرعامل بتوانیم این طرح را در سایر بانک ها اجرایی کنیم.
شروع اتصال بانک‎ها به شبکه ملی اطلاعات/ ایجاد شبکه اختصاصی تلفن همراه برای مدیریت بحران

به گزارش سیتنا، محمدصادق بیک پور رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به وجود سرمایه در دفاع سایبری، اظهار کرد: این سرمایه ها شامل سخت افزار، نرم افزار و مغز افزار است اما معضل اصلی ما نداشتن دانش کاربران عمومی در بخش فنی است.

وی، با بیان اینکه شهروندان مهارت اصلی را در امنیت سایبری ندارند، تصریح کرد: اصلی ترین نیاز ما استفاده از فرهنگ دفاع سایبری است، اگرچه با پیشرفت علم سعی در برخورد با این آسیب های فضای سایبری شده است اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

بیک پور، با اشاره به اهمیت ایجاد ایمنی در فضای سایبری، خاطرنشان کرد: امروزه نباید فقط مسئولان حوزه فناوری اطلاعات به موضوع امنیت سایبری آشنا باشند بلکه همه کاربران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

ایجاد بی سیم امن برای شهر تهران

وی، با اشاره به تسهیل مدیریت بحران در ارتباطات هنگام بروز حوادث تصریح کرد: برای شهر تهران بی سیم امن و شبکه اختصاصی تلفن همراه ایجاد شده است تا هنگام وقوع بحران، مشکلات ارتباطی از این طریق کاهش یابد.

وی، افزود: شبکه اختصاصی تلفن همراه امن در بستر شبکه های موجود در چند استان در حال بهره برداری است به طوری که انتقال تماس هوشمند و تماس داخل شبکه به صورت رایگان ارائه می شود که با همکاری همراه اول و سازمان مدیریت بحران نسخه جدید آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

بیک پور، با اشاره به استفاده مدیران بحران از این شبکه تصریح کرد: نسخه جدید این شبکه به صورت سیم کارت های چند شماره ای در شبکه سه اپراتور فعال می شود که با بهره برداری از این نسخه 5000نفر از مدیران بحران در سراسر کشور می توانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به نحوه سیاستگذاری در کارگروه پدافند غیرعامل بیان کرد: در این کارگروه‎ها سیاستگذاری در تدوین قوانین، تسهیل ارتباطات در مدیریت بحران، ایجاد سامانه هشدار اضطراری، افزایش پایداری شبکه های موجود، رصد و پایش تهدیدات سایبری در آموزش و سایبری مدنظر قرار دارد که در این زمینه سند راهبردی پدافند غیرعامل نیز تصویب شده است.

بیک پور، درباره ایجاد ایستگاه هوایی مخابراتی نیز توضیح داد: این بالن محصول ایرانی است که نسخه اصلاح شده آن در مازندران بهره برداری رسید و نسل دوم آن نیز نصب شد که در آینده نزدیک در بقیه استانها نیز ایستگاه هوایی مخابراتی اجرا می شود.

ایجاد رینگ شرکت ارتباطات زیرساخت با 20 هزار شماره

وی، درباره رینگ رادیویی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز خاطرنشان کرد: رینگ شرکت ارتباطات زیرساخت برای ظرفیت حداقل 20 هزار شماره ایجاد شده است که شبکه رادیویی به صورت مسیر پشتیبان در ورودی شهر تهران قرار دارد که در صورت قطع ارتباط برای ایجاد ارتباط پایدار از بیرون شهر تهران مدیریت کنیم.

بیک پور، با اشاره به شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: با توجه به ابلاغیه شورای عالی فضای مجازی و حمایت سازمان پدافند غیرعامل، مانوری در این زمینه برگزار شد که نتایج آن نشان می دهد توانایی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به صورت بومی و داخلی وجود دارد.

وی، ادامه داد: پیوست شبکه ملی اطلاعات تدوین شده و پیوست پدافندی شبکه ملی اطلاعات در حال تدوین است که با توجه به شناسایی آسیب پذیری ها و رفع مشکلات آن، تلاش می شود از آن برای بانک ها استفاده کنیم.

بیک پور، افزود: در تلاش هستیم تا همه ارتباط بانک ها در بستر شبکه ملی ارتباطات باشد و این موضوع هفته گذشته برای بانک ملت آزمایش شد که نتایج خوبی داشت، در پست بانک نیز مقدمات این کار آماده شده است تا با کمک سازمان پدافند بتوانیم این طرح را برای بقیه بانک ها اجرا کنیم.

وی، درباره پروژه سیگنال رسانی صداوسیما نیز توضیح داد: از چند سال قبل این پروژه شروع شده است و اقدامات ارزشمندی در حوزه ارتباطات صورت گرفته و آماده بهره برداری نهایی در آینده نزدیک است.

بیک پور، با اشاره به شناسایی و مقاوم سازی سایت های مخابراتی خاطرنشان کرد: موضوع استانداردسازی سایت‎های مخابراتی به صورت مداوم در حال انجام است و طراحی، توسعه و پیاده سازی نرم افزارهای ارزیابی سایبری در این زمینه نیز انجام شده که مانورهای متعددی برای شناسایی و مقاوم سازی سایت‎های مخابراتی هنگام بحران برگزار شده است.

وی، با اشاره به تلاش برای رفع وابستگی به برق افزود: ما از نظر زیرساختی به برق وابسته هستیم و تلاش می کنیم که این وابستگی را کاهش دهیم به طوری که کل شبکه برق ارتباطات و فناوری اطلاعات را مداوم و به طور آزمایشی زیر بار گذاشتیم که نتایج خوبی حاصل شد.

مشاور وزیر ارتباطات، درباره رصد و پایش تهدیدات سایبری تصریح کرد: در این زمینه اقدامات امنیتی به صورت دوره ای انجام می شود  سامانه های مختلف امنیت ملی راه اندازی شد و 35 مرکز تخصصی امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز به بهره برداری رسید.

وی، درباره آموزش نیروها تصریح کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون برای 45 هزار نفر ساعت در سطح مقدماتی دوره های آموزشی برگزار شد و طبق تفاهم نامه با پژوهشگاه فضایی مقدمات لازم برای ارائه آموزش های تخصصی فراهم شده است، سه ساعت آموزش تخصصی برای کارشناسان آی تی سازمانها و شرکت های تابعه انجام شده است.

بیک پور، خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی برای استانها و همچنین 47 دوره رزمایش در این زمینه در حوزه های مختلف برگزار شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-11-06 13:54

افزودن دیدگاه جدید