کد مطلب: 

218846

پست سفیر ایران در بریتانیا: خروج آمریکا از پیمان مودت تاثیری بر روند رسیدگی دیوان بین‌المللی ندارد

سفیر ایران در لندن به ادعای مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در پی اعلام قرار موقت دادگاه جهانی به نفع ایران و ادعای خروج این کشور از پیمان مودت واکنش نشان داد.
پست سفیر ایران در بریتانیا: خروج آمریکا از پیمان مودت تاثیری بر روند رسیدگی دیوان بین‌المللی ندارد

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن به ادعای آمریکا مبنی بر خروج این کشور از پیمان مودت سال ۱۹۵۵ میان دو کشور واکنش نشان داد.

او در باره ماهیت این پیمان نوشت: عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا هنوز دو سال از کودتا نگذشته بود که برای تثبیت شاه و توسعه قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در ایران منعقد شد. با وجود مودتی که بعد از انقلاب بین دو‌کشور وجود نداشت، آمریکا در مواردی از جمله گروگانگیری ایران را به اتهام نقض همین معاهده به دادگاه بین المللی برد. ایران هم در قضیه حمله به ایرباس و حمله به سکوهای نفتی آمریکا را به نقض این معاهده متهم نمود. دیوان بین المللی دادگستری در تمامی موارد از جمله شکایت اخیر ایران، با تایید استنادات دو دولت طرف قرارداد و ورود محتوایی به بررسی نقض مفاد قرارداد، اعتبار این معاهده حقوقی را احراز نموده است.‬

بعیدی نژاد افزود: خوی استکباری آمریکا نتوانست این را تحمل کند. وقتی دید ایران میتواند از این معاهده برای حفظ حقوق خود استفاده کند و حتی حمایت دیوان بین المللی دادگستری در محکومیت اقدامات ظالمانه ی آمریکا را بدست آورد، با دستپاچگی تمام خارج شدن خود از این معاهده را اعلام کرد. البته این اعلام خروج آمریکا تاثیری بر روند رسیدگی دیوان در شکایت اخیر ایران ندارد.

او پیش‌تر درباره صدور حکم دادگاه لاهه در پرونده شکایت ایران از آمریکا به نفع کشورمان گفته بود: عزیزانی که منتقد دولت هستند، به دلایل سیاسی تلاش کنند ارزش و اهمیت رأی امروز دیوان بین المللی دادگستری را کم جلوه دهند. این موفقیت متعلق به مردم ایران است. دیدید وزیر خارجه آمریکا با چه عجله ای تلاش کرد به یکباره از دیوان و از ایران انتقام بگیرد و اینقدر عجولانه از پیمان مودت خارج شد.

سفیر کشورمان در انگلیس درباره تحریمهای یکجانبه اقتصادی علیه ایران که ماه آینده قرار است دولت ترامپ علیه ایران اعمال کند گفت: این حکم دادگاه، آمریکا را ملزم کرده است که در وضع تحریمها علیه ایران تجدید نظر نماید، که خود یک پیروزی حقوقی و سیاسی برای ایران است. حمایت حقوقی جهانی از ایران اثبات کننده ی حقانیت مواضع ما و نوید بخش پیروزی ملت ایران در کارزاری سترگ میباشد، به لطف الهی.

انتهای یپام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-10-04 17:22

افزودن دیدگاه جدید