کد مطلب: 

210

کسب درآمد از طریق ترانزیت یا فروش پهنای باند به کشور‌های همسایه

کسب درآمد از طریق ترانزیت یا فروش پهنای باند به کشور‌های همسایه

فالکون، نخستین پروژه‌ی کابل زیردریایی حوزه‌ی خلیج‌فارس است که کشور‌های این منطقه، از جمله ایران را مستقیما و بی‌واسطه به شبکه‌های کابلی جهانی متصل می‌کند و با عبور از دریای عمان و اتصال به کابل فلگ، بخشی از شبکه‌ی کابلی جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سازمان خبری سیتنا به نقل از ایسنا، این شبکه که حدود 12 هزار کیلومتر طول دارد، از 13 کشور و 19 نقطه‌ی اتصال بین‌الملل عبور می‌کند و از سمت شرق به هند و از سمت غرب به مصر متصل می‌شود.

کشور‌هایی که در مسیر عبور پروژه‌ی فالکون قرار دارند شامل ایران (با دو نقطه‌ی اتصال بین‌الملل)، کویت، عربستان سعودی (با دو نقطه‌ی اتصال بین‌الملل)، بحرین، قطر، دبی، عمان (با دو نقطه اتصال بین‌الملل)، یمن (با دو نقطه اتصال بین‌الملل)، سودان، مصر، هند (با دو نقطه اتصال بین‌الملل)، سریلانکا و مالدیو (با دو نقطه اتصال بین‌الملل) از طریق شبکه‌ی فالکون به شبکه‌ی جهانی بین‌المللی متصل می‌شوند و در آینده‌ نزدیک عراق و اردن نیز به شبکه‌ی فالکون وصل می‌شوند.

 

*اهمیت پروژه فالکون:

 

با اجرای قرار‌داد پروژه‌ی فالکون، برای نخستین‌بار، دو نقطه اتصال بین‌الملل در کشورمان ایجاد شد. به این ترتیب، انحصار تامین ظرفیت اینترنت کشور از کابل جاسک - فجیره در امارات خارج و از طریق دو نقطه‌ی اتصال بین‌الملل چابهار و بند‌رعباس مستقیما به شبکه‌های جهانی وصل شدیم.

براساس این قرار‌داد که بین شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت فلگ بسته شده است، به مدت 15 سال، ارتباطات بین‌الملل کشورمان می‌تواند مستقیما از طریق شبکه‌ی فلگ با تمامی نقاط اصلی ارتباط جهان برقرار شود.

شرکت ارتباطات زیرساخت 56 لینک STM1 را برای 15 سال از شرکت فلگ، پیش خرید کرده و در صورت نیاز کشورمان به افزایش ظرفیت، امکان خرید بعدی برای هر میزان ظرفیت مورد نیاز از طریق این شبکه فراهم و امکان دسترسی کشورمان به بزرگراه‌های ارتباطی بین‌المللی در کشور‌هایی که دارای نقاط اتصال مشترک هستند، فراهم شده است.

با توجه به end_to_end بودن سرویس‌ها در پروژه‌ی فلگ و عدم پرداخت هزینه‌های اضافی تا نقاط انتهایی هزینه‌ی دسترسی به اینترنت در کشور کاهش یافته است.

از جمله مزایای اقتصادی این قرار‌داد امکان کسب درآمد از طریق ترانزیت یا فروش پهنای باند به کشور‌های همسایه و یا کشور‌های آسیای میانه است. در حال حاضر از طریق مسیر‌های فیبرنوری، اغلب کشور‌های همسایه به شبکه‌ی زیرساخت متصل هستند، بدین ترتیب کشور‌های آسیایی میانه می‌توانند از طریق اتصال فیبر نوری با نزدیک‌ترین نقطه‌ی مرزی ایران، به کشور‌ها و شبکه‌های جهانی اطراف کشورمان متصل شوند.

ایران در مرکز منطقه‌ای همجوار با 15 کشور و با بیش از 350 میلیون نفر جمعیت قرار‌ دارد و به همین دلیل از نظر جغرافیایی، موقعیت مناسبی برای تبدیل‌شدن به مرکز ارتباطی منطقه را داراست.

 

*نگاهی به شرکت فلگ، به عنوان مجری پروژه‌ی فالکون

 

شبکه 28 هزار کیلومتری فلگ، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فیبر نوری زیردریایی جهان است . این شبکه، عضوی از شبکه‌ی جهانی Reliance communicarion (RCOM) و دارای دو پروژه است؛ پروژه‌ی اول فلگ به FA.1 معروف است که به صورت (LOOP) یا حلقه، با عبور از کشور‌های انگلستان و فرانسه تا آمرکیا امتداد می‌یابد.

پروژه‌ی دوم شرکت فلگ نیز به FEA یا FLAG Europe Asia مشهور است که از کشور انگلیس شروع و پس از عبور از کشور‌های اسپانیا، ایتالیا، مصر، اردن، عربستان، امارات، هند، تایلند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، چین، کره جنوبی و ژاپن، ارتباطات مخابراتی اروپا را با کشور‌های جنوب شرقی آسیا برقرار و این ترتیب شبکه‌ی فلگ، آسیا، اروپا و آمریکا را از طریق کابل‌های زیردریایی به یکدیگر متصل می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-28 10:11

افزودن دیدگاه جدید