کد مطلب: 

208036
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک:

تمام برندهای گوشی تلفن همراه تا پایان سال تحت پوشش طرح ثبت تلفن همراه قرار می‌گیرند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شروع مرحله پنجم طرح ثبت گوشی تلفن همراه در کشور، خبر داد: تا پایان سال جاری تمام برندهای گوشی تلفن همراه تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.
با اجرای طرح رجیستری به شرکت سامسونگ پیام دادیم که ما قدرت کنترل بازار را داریم

به گزارش سیتنا به نقل از سایت وزارت ارتباطات، مهندس محمد جواد آذری جهرمی شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک، پاسخگوی موضوعات مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

آذری جهرمی در ابتدای این گفتگو با اشاره به اجرای طرح ثبت گوشی تلفن همراه (رجیستری) و ورود به مرحله پنجم این طرح، گفت: در این مرحله گوشی های برند ال جی وارد این طرح شدند و بر اساس برنامه تا پایان سال 96 تمام برند های شامل این طرح می شوند و این طرح یکبار مهمترین موضوعات آن مبارزه با قاچاق است ولی اهداف دیگری هم دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا نظام مقابله با قاچاق فقط پایش مرز نیست، افزود: در کشورهای پیشرفته زمان ورود کالا به مغازه پایش می شود و در زمان فروش فاکتور آن با مکانیزمی با بانک ثبت می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: منافع ثبت گوشی تلفن همراه و افزایش درآمد ورود قانونی گوشی اصلا به وزارت ارتباطات نمی رسد و مستقیم به حساب خزانه واریز می شود.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌ی ناشی از رجیستری حدود 4 درصد است که به عنوان عوارض ورود گوشی به کشور باید به حساب خزانه واریز شود، البته هزینه ارزش افزوده و مالیات هم وجود دارد  که قبلا هم وجود داشته است.

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره گرانی غیر منطقی گوشی در زمان اعلام این طرح، گفت:  شما تصور کنید که در بازار 4 میلیارد دلاری که 95 درصد آن هم قاچاق است حجم زیادی از افرادی که در این بازار ناسالم حضور داشتند و منافع مالی آنها در خطر قرار می گیرد ساکت نمی مانند و بنابراین بسیاری از فضا سازی ها غیر واقعی بود و گران شدن گوشی ها نیز از جنس تخریب بود و به همین دلیل به مردم اعلام کردیم که این گرانی حباب است و گوشی نخرید.

وی بخشی دیگر از گرانی گوشی را مربوط به نوسان نرخ ارز عنوان کرد و افزود: زمانی که طرح اجرا شد ارز حدود 3800 بود و در زمان اجرای طرح به حدود 4 هزار تومان رسید و همزمان با اجرای این طرح، کشور امارات به واردات و صادرات مجدد گوشی ها 5 درصد عوارض اضافه کرد و همین مورد هم باعث افزایش قیمت گوشی در کشور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: بخش سوم این گرانی مربوط به برخی از وارد کنندگان رسمی گوشی بود که قیمت را بالاتر بردند و اینجا بود که ما تصمیم گرفتیم فروشگاه های آنلاین را وارد طرح کنیم و اجازه واردات گوشی به آنها را بدهیم و این باعث شد که قیمت تثبیت شود.

وی در بخش دیگر این گفتگو به عملکرد شرکت سامسونگ در برخورد با ورزشکاران ایرانی اشاره کرد و گفت: رفتار شرکت سامسونگ با ورزشکاران ما بسیار عجیب بود و ما درخواست بررسی داشتیم، البته با اجرای طرح رجیستری این پیام را به شرکت سامسونگ داده ایم که ما قدرت کنترل بازار خودمان را داریم و می توانیم در این زمینه اعمال قدرت کنیم.

آذری جهرمی در ادامه این گفتگو به شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره ای کرد و افزود: شبکه ملی اطلاعات سه لایه است که لایه سوم بحث محتوا است، لایه دوم خدمات است مانند پیام رسان،  موتور جستجو و ایمیل و لایه نخست نیز زیر ساخت  قرار دارد که تکلیف آن در برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون برنامه ششم و مصوبات شورای عالی فضای مجازی وظیفه وزارت ارتباطات لایه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات است که اهداف آن باتوجه به اهداف مشخص است ولی در لایه خدمات و محتوا هیچ سند مدونی نداریم یعنی شاخص نداریم که بتوانیم آن را بررسی کنیم و البته لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات است که ایجاد اشتغال می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: شما اگر به من بگویید یک برنامه مسیریابی جایگاهش کجاست می گویم در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و در این لایه است که اشتغال ایجاد می شود.

وی با اشاره به آمارهای اشتغال در این حوزه افزود: ما آماری داریم که برنامه هایی که در پلت فرم های ما تولید برنامه می کنند 30 هزار گروه هستند که ممکن است دو نفر یا یک شرکت 200 نفره باشند.

آذری جهرمی به ایجاد اشتغال در بستر پیام رسان ها نیز اشاره ای کرد و گفت : در کنار پیام رسان ها برخی مشاغل شکل گرفته اند و ما به عنوان دولت زیرساخت های توسعه فناوری اطلاعات را گسترش دادیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-18 11:14

افزودن دیدگاه جدید