کد مطلب: 

204417

رسانه ها برای دریافت شناسنامه به کتابخانه ملی مراجعه کنند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه مطبوعات از ثبت جهانی کتاب جامع التواریخ و شناسنامه دار کردن رسانه ها خبر داد.
رسانه ها برای دریافت شناسنامه به کتابخانه ملی مراجعه کنند

به گزارش سیتنا، اشرف بروجردی در نشست خبری خود که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد به نقش موثر اصحاب رسانه در ماندگاری تاریخ فرهنگ و جامعه اشاره و اظهار کرد: اصحاب رسانه رسالت سنگینی در اطلاع رسانی و تولید خبر به عهده دارند؛ نقش آنها در تاریخ و فرهنگ جامعه ماندگار است،‌ آنها پیام های امروز را به نسل آینده جامعه می رسانند.

وی درباره وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: این نهاد علمی، پژوهشی و فرهنگی تعریف شده است و می تواند نهاد حافظ و نگهدارنده آثار برای نسل های آینده باشد. این سازمان حافظ آثار گذشتگان به عنوان میراث فرهنگی است که باید از آنها صیانت کند و در اختیار نسل امروز پژوهشگران قرار دهد.

بروجردی با اشاره به اینکه کتابخانه ملی نقش ماندگاری را در نگهداری از کتاب ها، صیانت از نسخ خطی و معرفی آثار دیگران به نسل های مختلف دارد افزود: کتاب «جامع التواریخ» در یونسکو ثبت جهانی شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: ایجاد فرصت برای اندیشمندان و عرضه بهترین ایده ها جز وظایف ما است تا جامعه علمی از آن بهره برداری کند. همانطور که عنوان «شهاب دانش» را شنیده اید این رسالت بر عهده کتابخانه ملی است. این مقوله توانسته است زمینه ای را فراهم کند که امروز چشم صاحب نظران به کتابخانه ملی دوخته شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه ملی فارغ از جهت گیری های سیاسی عمل می کند گفت: ما انتصاب سیاسی را در کتابخانه ملی یدک نمی کشیم. نمی گویم سیاسی نیستیم ما هم همانند دیگران دیدگاه سیاسی خاص خودمان را داریم اما مبحث سیاسی را محمل قرار نمی دهیم که دیدگاه فرهنگی را اعمال کنیم. همه کسانی که در عرصه فرهنگ و اندیشه گام برمی دارند کتابخانه ملی را خانه دوم خود بدانند و طرح اندیشه کنند. ما در کتابخانه ملی فرصتی برای استفاده اندیشمندان حوزه علوم و پاسخگویی به ندای عالمان ایجاد کردیم.

به گفته رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تمامی رسانه ها می توانند برای دریافت شناسنامه رسانه (شاپا) به کتابخانه ملی مراجعه کنند سازمان اسناد و کتابخانه ملی این فرصت را برای همه قرار داده است. هر کتابی قبل از انتشار، شناسنامه خود را از کتابخانه ملی دریافت می کند اما متاسفانه اهالی مطبوعات نمی دانند باید شناسنامه دار باشند و در صفحه اول شان این شناسنامه باشد، روزنامه ها اسناد آینده کشور هستند.

وی در رابطه با روند ثبت کتاب در کمیته ملی حافظه جهانی گفت: آثار به کمیته ای ارسال شده و در خواست ثبت جهانی می شود. صاحب نظران و متخصصین هر یک از آثار در این باره نظر می دهند. پس از داوری نهایی درخواست به سازمان فرهنگی یونسکو ارسال میشود و از طریق کمیته ملی به کمیته بین المللی یونسکو ارسال و داوری می شود. پس از بررسی و اعلام نظر آن ها به کمیته داده می شود و داوری نهایی از سوی یونسکو به ما اعلام می شود.

بروجردی گفت: تا کنون درباره ثبت جهانی "نقشه های فرش ایرانی" پاسخی از سوی یونسکو نرسیده است.

وی از ثبت جهانی کتاب "جامع التواریخ" خبر داد و افزود: این کتاب در قرن ۱۶ توسط "فضل الله همدانی" نگارش شده است. بخشی از آن تاریخ مغول ها، بخشی تاریخ اسلام و ادوار پس از ظهور اسلام تا زمان عباسی ها و بخشی مربوط به کشور هند است .در واقع مهمترین کتاب مرجع برای مورخین است که اثری جهانی است. هم اکنون در باغ موزه گلستان نگهداری می شود. در یک پروسه زمانی نسبتا طولانی ثبت جهانی شده و دو روز گذشته به ما اعلام شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره ثبت قدیمی ترین نسخه مثنوی مولانا در کمیته حافظه جهانی گفت: ما هم اکنون پیگیر ثبت مثنوی مولانا هستیم که کدام نسخه مقدم و موخر است؛ این نسخه در دست اقدام است و امیدوارم شاهد جهانی شدن نسخه موجود در جمهوری اسلامی باشیم.

بروجردی اظهار کرد: یکی از وظایف ما جمع آوری همه مطبوعات در سطح کشور و جهان است و نگهداری از آنها به عنوان یک گنجینه و از طرفی یک سری از نشریات داخلی خودمان را هم نگهداری می کنیم ما در حوزه تخصصی خودمان تولیدکننده نشریاتی در حوزه کتابخوانی و اسناد هستیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از راه اندازی سالن مطالعات زنان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و گفت: ما همچنین سالن مطالعه ویژه کودکان همراه با قصه گویی اساتید بنام، خدمات ویژه نابینایان همراه با مناسب سازی فضا ایجاد کرده ایم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-11-03 09:51

افزودن دیدگاه جدید