کد مطلب: 

202943
وزیر ارتباطات در تشریح فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی؛

مسوولان با حضور در شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های بی‌پرده مردم را بشنوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: من که خودم در توییتر فعالیت دارم و گاهاً با مخاطبین در واقع ارتباط برقرار می‌کنیم فضای بسیار خوب و سازنده و صریحی هست هرچند در آن حرف‌های خیلی تندی می‌‌‌زنند ولی این حرف‌ها بالاخره برای یک مسئول شنیدش واجب است. خیلی خوب هست که مسئولین حرف‌های مردم را بی‌پرده بشنوند.
مسوولان با حضور در شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های بی‌پرده مردم را بشنوند

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی، گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت داشته است که در بخشی از آن به موضوع شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

متن این سوال و پاسخ وزیر ارتباطات در ادامه آمده است:

یکی از نکات قوت دولت یازدهم اصرار بر حفظ شبکه‌های اجتماعی بود. البته در مواقعی هم بود که دستگاه‌های دیگر دوست داشتند برخی فیلترینگ ها صورت بگیرد. به نظر می رسد تعدد تصمیم‌گیری در مورد مصادیق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، چه برنامه‌ای برای این دارید؟ سوال دیگرم هم در مورد رفع فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی است که سالهای دور فیلتر شدند؛ از جمله توییتر و یا یوتوب، این‌ها چه وضعیتی پیدا می‌کنند؟

یکی از نکات مثبت در کشور این است که از دیدگاه‌های مختلف در واقع به موضوعات نگریسته شود. طبیعتاً یکی از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و یکی از منظر اجتماعی نکاه می‌کند و یکی از منظر فرهنگی نگاه می‌کند این‌که هرکسی با دیدگاه خودش نگاه کند اشکال ندارد باید حرف‌های مختلف را شنید و از صحبت‌های مختلف بهره گرفت و این خودش یک فرصت است و آن مرجع تصمیم‌گیری در کشور متفاوت نیست یعنی خیلی درواقع مراجع مختلف نیستند، مراجع تصمیم‌گیری در این حوزه به‌صورت خاص آن چیزی که در قانون آمده کارگروه تعیین مصادیق می‌کند. خب طبیعتاً کارگروه تعیین مصادیق در خصوص مصادیق تصمیم‌گیری می‌کنند اختیاری قضات دارند که می‌توانند به مسدودسازی بنا بر استدلال قضایی که دارند حکم بدهند. البته اینجا اختلاف وجود دارد که آیا یک قاضی شهرستان می‌تواند یک سرویس عمومی در کشور را پالایش کند و یا آیا دستگاه قضایی می‌تواند به استناد پیشگیری از جرم بیاید این سرویس را به‌صورت کلی ببندد این‌ها مباحث حقوقی است و سؤالاتی وجود دارد اما اصل مطلب این‌که کسی ناقض اختیارات حقوقی و قضایی قضات محترم و همچنین درواقع کارگروه تعیین مصادیق نیست و برای هماهنگ‌سازی این موضوعات یک مجموعه‌های مختلف کشور در شورای عالی فضای مجازی در اطراف هم هستند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام بدهند.

درست است که عزم دولت بر این است که این فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی باشد و نگاهش هم بر این نیست که فرضاً یک عده‌ای بگویند که این شبکه‌های اجتماعی خیلی بد هستند و دولت بگوید من طرفدار بدی هستم نگاه این است که به‌صورت واقعی دیده می‌شود که درواقع فاز مثبت این شبکه‌ها و تأثیرات مثبت این شبکه‌ها چیست و تأثیرات منفی آن چه هست و آیا تأثیرات مثبت از منفی بیشتر است یا نه. دولت هم اعتقاد دارد که برخی انحرافات در آن شبکه‌های اجتماعی هست و مبینیم و بنای ما درمجموع دولت این است که درواقع این انحرافات را مقابله کنیم و فاز مثبت را بگذاریم ادامه پیدا کند و درواقع همه مجموعه‌های نظام هم به این موضع اعتقاد دارند و دیگر کسی شکی ندارد و شاید در آن ابتدا یک عده نگاهشان این بود، ولی الان دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به‌کل این مقوله و موضوع مخالفت کند، البته نمی‌گویم نیست، هست ولی در جمع عقلای کشور نیست. عزم ما بر این هست که این فضا را در واقع حفظش بکنیم و از فرصتش استفاده کنیم هر تکنولوژی یک فرصت‌هایی یک تهدیداتی دارد هنر ما کاهش تهدیدات و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هست؛ اما در خصوص سرویس‌هایی که سابق پالایش شدند خب هرکدام در واقع به یک دلایلی بوده. شاید در یک فضایی این مسئله تبدیل‌شده بود به یک رقابت سیاسی که ما رفع فیلتر کنیم یا نکنیم. ما باید تلاش کنیم که این مسائل را از این فاز سیاسی خارج کنیم چون وقتی وارد معقولات سیاسی می‌شود حل کردن مسائل خیلی مشکل می‌شود ما باید در یک‌فاز عقلانی این مسئله را مطرح کنیم بنشنیم در کشور در رابطه با این مباحث بحث بکنیم امکانات که این فضا می‌تواند برای ما فراهم کند بسیار امکانات مثبتی هست. امروز حالا البته من به ثقه و وثوق گزارش اطمینان صد در صد ندارم چون خودم بررسی نکردم ولی یک مطلبی به من دادند که من خواندم نوشته‌شده بود که مثلاً از دید بررسی در دنیا شبکه‌ی مثلاً یوتیوب سلامتش بسیار به‌مراتب بیشتر از اینستاگرام هست حالا در کشور ما یوتیوب بسته هست مثلاً اینستاگرام باز هست خب حالا یک‌دوستی می‌گفت که پس برویم اینستاگرام را ببندیم؛ نه با این نگاه نه، واقعاً بایستی بنشینیم یک اندیشه‌ای بکنیم و یک بحث فکری و در واقع معقولات این‌چنینی داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده بکنیم.

تلاش ما این خواهد بود که این همدلی را به وجود بیاوریم فضای سیاسی را از این مسائل خارج بکنیم و در یک فضای عقلانی بنشینیم نسبت به مزایا و معایب این‌ها نگاه بکنیم. من که خودم حالا در توییتر فعالیت دارم و گاهاً با مخاطبین در واقع ارتباط برقرار می‌کنیم فضای بسیار خوب و سازنده و صریحی هست هرچند در آن حرف‌های خیلی تندی می‌‌‌زنند ولی این حرف‌ها بالاخره برای یک مسئول شنیدش واجب است. خیلی خوب هست که مسئولین حرف‌های مردم را بی‌پرده بشنوند حالا در فضایی که نمی‌شود رفت با تک‌تک مردم ارتباط گرفت ولی می‌شود در این فضا حرف‌ها را شنید حالا ممکن هست این حرف‌ها گزنده باشند ممکن هست که تند باشند.

بالاخره هست دیگر و این گزارش‌ها برای یک مدیر در کشور لازم است. اگر شما بنا باشد که بنشینید در یک اتاق همه از شما تعریف و تمجید کنند قطعاً به انحراف می‌روی باید به‌جایی بروی که حرف‌ها را بهت بزنند بشنوی حرف مردم را بشنوی شما قرار هست که به مردم خدمت کنی قرار نیست که به میز و به چهار نفر آدمی که دورت هستند خدمت کنی. این فضایی است که شما می‌بینید رهبری هم در این عرصه حضور دارند رئیس‌جمهور هم در این عرصه حضور دارند عقلای سیاسی کشور آمدند در این عرصه حضور پیدا کردند این‌یک فرصت هست خب حالا البته موضوعاتی هم به لحاظ عرصه‌ی فرهنگی وجود دارد نمی‌شود نسبت به این هم بی‌تفاوت بود حالا این جزوه دستور کارهای ما هست و در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-08-31 07:58

افزودن دیدگاه جدید