کد مطلب: 

196029
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور:

با حضور فضای مجازی، سرعت فردگرایی و بیگانگی بشر شتاب بیشتری گرفته است

دبیر شورای عالی فضای مجازی، در همایش بررسی راهکارهای تشخیص سرقت علمی که در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، خواستار تجدید نظر در ارزشیابی مقالات شد و گفت: اجرای قانون کپی رایت بر رعایت اخلاق علمی تاثیرگذار است.
با حضور فضای مجازی سرعت فردگرایی و بیگانگی بشر شتاب بیشتری گرفته است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به تحولات دهه‌های اخیر اجتماعات، از فردگرایی، نسبی گرایی و بیگانگی اجتماعی به عنوان تاثیرات این تحولات در زندگی بشر یاد کرد و گفت: با حضور فضای مجازی سرعت فردگرایی، تنهایی بشر و بیگانگی او شتاب بیشتری گرفته است و در حال حاضر در یک فشردگی فضا و زمان قرار گرفتیم که ثمره آن به حاشیه راندن انسانیت است.

وی نسبی شدن اخلاق را از دیگر معضلات امروزه عنوان کرد و افزود: در موضوع این همایش مواردی چون شبیه سازی، کپی سازی، مجازی سازی، تولید انبوه بدون محدودیت منابع و روابط گسترده شبکه ای عوامل تقویت کننده بر رفتار علمی به بحث گذاشته می‌شود.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در کشورهای در حال توسعه شاهد عوامل ناپایدار کننده ای هستیم که در غرب با آن مواجه نیستند، اظهار داشت: انفجار جمعیت، وجود جمعیت جوان، تغییر بافت اجتماعی و (تغییرات نسبت شهر و روستا) تبدیل اقتصاد کشاورزی به صنعتی و صنعتی به خدماتی صورت گرفته است، که جمع اینها باعث ناهمگنی و ابهام است.

وی فراواقعیت سازی مجازی را زمینه ساز ایجاد تلاطم در انسان برشمرد و گفت: دورنمایی که برای بشر ساخته می‌شود با توجه به گسترش IOT که بسیاری از کسب و کارها با کسب و کارهای سنتی جایگزین می‌شود، این فشارها انسان بیگانه را تحت فشار مجدد قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر تفاوت‌های فرهنگی اضافه کرد: بنابر این عدم تناسب‌ها و ورود تکنولوژی باعث شده که در این فضا شاهد ناهنجاریها بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: در حوزه‌های مختلف بکارگیری تکنولوژی که در این حوزه شاهد جرایم سایبری از جمله سرقت علمی هستیم، باید متناسب با آن ابزارهایی فراهم کرد که با اینها مقابله کرد.

وی خواستار تجدید نظر در ارزشیابی مقالات شد و گفت: سامانه همتا جو در ایران داک نصب شده و دانشگاه آزاد هم در صدد نصب آن است و در نظر داریم در کل فضای امنی در کشور در این خصوص ایجاد کنیم تا کمتر شاهد بدرفتاری علمی باشیم.

به گفته وی جنبه دیگر این موضوع در بعد معنوی است که باید در بستر زمان و به صورت طبیعی به هنجار تبدیل شود و امیدواریم با نهادینه شدن این بحث کمتر شاهد سرقت علمی در کشور باشیم.

فیروزآبادی با بیان این که امار رسمی در زمینه سرقت علمی وجود نداردگفت: امیدواریم وزارت  علوم به طور رسمی عهده دار این مسوولیت شود.

گفتنی است؛ در این همایش از منتخبین تشخیص سرقت علمی با اهدای لوح تقدیر و تندیس مسابقه تقدیر گرفت صورت گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-01-25 16:19

افزودن دیدگاه جدید