کد مطلب: 

184115
"رایتل، حامی فرهنگ و هنر"

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، خبر داد: «رایتل» حامی اصلی جشنواره فجر

دبیر جشنواره فیلم فجر 34 با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی کشور، گفت: تلاش کردیم امسال باری از دوش سینمای ایران برداریم و به همین دلیل «رایتل» حامی اصلی جشنواره فیلم فجر است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، خبر داد: «رایتل» حامی اصلی جشنواره فجر

به گزارش خبرنگار سیتنا، "محمد حیدری" در نشست خبری با رسانه ها که امروز سه شنبه (6 بهمن 94) در محل هتل لاله برگزار شد، گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته حرف و حدیث‌های زیادی درباره اسپانسر و حامی مالی جشنواره مطرح شد و عده‌ای گفتند که «شهر فرش» حامی مالی جشنواره است و جالب است که همه کارخانه‌های فرش را به عنوان حامی مالی جشنواره مطرح می‌کردند، در حالی که حضور هر یک از هنرمندان در ستاد برگزارکننده جشنواره و به عنوان مشاور فقط به دلیل حمایت‌های معنوی آنان بود و اصلا درباره مباحث مالی صحبتی نشد.

حیدری اضافه کرد: «رایتل» پیش از این هم حامی مالی جشنواره فیلم فجر بوده است و امسال نیز 70 تا 80 درصد حمایت مالی را انجام می‌دهد.

وی مبلغ این حمایت را اعلام نکرد اما گفت قطعا این حمایت‌ها در قد و قواره جشنواره‌ای مانند فیلم فجر است.

دبیر جشنواره فیلم فجر با تأکید بر اینکه در این دوره سیاه‌نمایی در فیلم‌های جشنواره وجود ندارد، اضافه کرد: در این دوره از جشنواره تلاش کردیم، فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که به لحاظ مضمون و ساختار تنوع زیادی داشته باشد. در میان این فیلم‌ها تعدادی هم به نقد اجتماعی می‌پردازند اما فیلمی که بتوان عنوان سیاه‌نمایی را بر آن نهاد در جشنواره امسال نداریم.

او همچنین تأکید کرد که برای انتخاب هیأت داوران این جشنواره تحت فشار نبوده و این گونه نبوده است که هنرمندی را به دلیل فشارهای بیرونی از هیأت داوری کنار گذاشته باشد.

این مدیر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه حضور نهادهای پرقدرت و سرمایه‌گذار که بعضی از فیلم‌های جشنواره را حمایت کرده‌اند چقدر می‌تواند در اعطای جوایز تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: چنین چیزی نیست و اگر فیلمی شایسته جایزه نباشد، حتی اگر از سوی نهادی پرقدرت حمایت شده باشد جایزه نخواهد گرفت. ما همه چیز را در ویترین جشنواره فجر می‌بینیم. چنین چیزی نیست که بنده به عنوان دبیر جشنواره جایزه ویژه‌ای به فیلمی بدهم بلکه تمام جوایز را هیأت داوران ارائه خواهند کرد.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره شائبه‌هایی مبنی بر حمایت ویژه از این فیلم گفت: هر چند کارگردان فیلم دبیر بخش بین‌الملل جشنواره است، اما این موضوع ارتباطی به بخش ملی ندارد. سینمای ایران به این اقتدار رسیده و قدرتمندانه با این مسئله برخورد می‌کند که اگر هنرمندی به عنوان مشاور یا دبیر در کنار جشنواره‌ای قرار می‌گیرد به معنای دادن امتیاز ویژه‌ای به آن‌ هنرمند نیست چرا که جشنواره اثر آن هنرمند را هم عادلانه ارزیابی می‌کند. بنابراین داوران توجه ویژه‌ای به فیلم «دختر» نخواهند داشت چون خودشان هم تجربه حضور در جشنواره را دارند و اولویت‌شان با رعایت عدالت است. آقای میرکریمی هم فیلم‌اش در بخش ملی نمایش داده می‌شود که نشانگر اهمیت این بخش است.

حیدری در ادامه این نشست با اشاره به برخی حاشیه‌ها در مورد حضور بازیگران در ستاد برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر توضیح داد: این سخنان را شنیده‌ام که می‌گویند امسال بازیگران زیادی با جشنواره همکاری دارند. باید بگویم اگر این بازیگران به شکل درست و در جایگاه خودشان با جشنواره همکاری داشته باشند اتفاق خوبی است. مثلا آقای مجید مظفری که مدیریت کاخ مردمی را بر عهده دارد، بازیگر شناخته شده‌ای است و مردم ایشان را می‌شناسند. همچنان که خانم کتایون ریاحی که بنیاد خیریه‌ای را تأسیس کرده نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در همین کاخ مردمی برپا خواهد کرد و این‌ها همه اتفاقات خوبی است.

حیدری ادامه داد: همه ما قوانین را می‌دانیم و رعایت می‌کنیم و نیازی نیست که پلیس مسائلی را به ما تذکر بدهد.

وی درباره اعمال فشارهای معمول که هر سال برای اضافه و کم کردن بعضی فیلم‌های جشنواره از سوی نهادهای مختلف وارد می‌شود، توضیح داد: همیشه این فشارها وجود داشته است. بعضی افراد که آثارشان به جشنواره راه نمی‌یابد از ناحیه‌های مختلف به برگزارکنندگان جشنواره فشار وارد می‌آورند. اما ما طبق اعلام قبلی‌مان، همان 22 اثر را در بخش سودای سیمرغ انتخاب کردیم و پای حرف‌مان ایستادیم و تا پایان از این آثار صیانت می‌کنیم.

او درباره تعامل جشنواره‌ی فجر با حوزه علمیه نیز گفت: هر چه ارتباطات بیشتر شود تأثیرگذاری هم بیشتر خواهد بود. اما فراموش نکنیم فیلم‌های جشنواره همه با پروانه ساخت و نمایشی اکران می‌شوند که از سوی سازمان سینمایی تأیید شده و این سازمان نیز در راستای اهداف کلی کشور این پروانه‌ها را صادر کرده است. ضمن اینکه امسال فیلم‌هایی با مضامین مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... داریم که برآمده از مسائل اجتماعی روز است و بعضی فیلم‌ها به نقد اجتماعی روز می‌پردازند اما این به معنای سیاه‌نمایی نیست.

حیدری درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در دیگر استان‌ها نیز گفت: در این مورد صحبت‌های زیادی مطرح شده و ما هم بسیار علاقه‌مند به اجرای آن هستیم اما مشکل اصلی مسائل مالی است زیرا ارشاد استان‌ها بودجه کافی ندارند. از سوی دیگر صاحبان فیلم‌ها هم حق دارند که حقوق‌شان را دریافت کنند، چون فیلم‌هایشان به اندازه کافی در جشنواره دیده می‌شود. با این حال خیلی دوست داریم در مراکز استان‌ها جشنواره برگزار شود و قرار است این اتفاق در چند استان بیفتد که امیدواریم استان‌های بیشتری به این جریان بپیوندند.

حیدری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه‌های پوستر این دوره از جشنواره توضیح داد: در این باره سخنان زیادی مطرح شد. هدف ما این است که با چهره هنرمند محبوب زنده یاد خسرو شکیبایی نشان دهیم که ایشان در سینمای ایران زنده است. البته آقای پرستویی هنرمند گرامی انتقاداتی را مطرح کردند که به دیده منت دیدیم و شنیدیم. به هر حال هر اتفاقی در اولین گام خود ایراداتی دارد، مثلا ما هم دوست داشتیم هنرمندان هم در مراسم رونمایی از پوستر حضور داشته باشند اما به هر حال اولین بار بود و اشکالاتی وجود داشت. همچنان که در مورد تاریخ هم تذکراتی داده شد اما چون اولین پوستر جشنواره بود نیاز به روتوش داشت که در حال حاضر این اتفاق افتاده و دیگر این اشکالات وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره حضور بعضی از آثار بخش ملی در بخش بین‌الملل جشنواره که اردیبهشت آینده برگزار می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نشده است، چون دو بخش جدا از هم هستند و باید ببینیم تا زمان برگزاری بخش بین‌الملل چه اتفاقی می‌افتد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پخش فیلم‌های مستند و انیمیشن در این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: امسال نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره از ساعت 14:30 و با نمایش آثار مستند آغاز می‌شود. در بخش دوم هم فیلم‌های هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید و بعد از آن فیلم‌های سینمای ایران در سه سانس اکران خواهد شد و نمایش فیلم‌ها تا ساعت 24 و حتی بعد از آن ادامه دارد.

حیدری با اشاره به توجه ویژه به سینمای انیمیشن در سال جاری گفت: چون این بخش را پیش‌بینی نکرده بودیم هشت اثر در بخشی از سالن‌های مردمی نمایش داده می‌شود و با همکاری آسیفا یک اثر ویژه را به عنوان انیمیشن برگزیده معرفی خواهیم کرد.

گفتنی است؛ در نشست خبری جشنواره فیلم فجر نرم‌افزار اطلاع‌رسانی و تصاویر این جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-01-26 21:29

افزودن دیدگاه جدید